Let op uzelf

Na een misdrijf of verkeersongeluk is het belangrijk aandacht te hebben voor uzelf en de situatie. Misschien dat de informatie hieronder u houvast kan geven en u op ideeën kan brengen.

Geef uzelf de ruimte

Bij het verwerken van een ingrijpende gebeurtenis wisselen herbeleven en vermijden elkaar vaak snel af: het ene moment komen, vaak zonder dat u het wilt, nare herinneringen aan de gebeurtenis naar boven. Op andere momenten schermt u zichzelf af en probeert u niet te denken aan wat er gebeurd is. Herbeleven en vermijden zijn beide wel nodig om de gebeurtenis te verwerken, geef ze dan ook de ruimte.

Zoek afleiding en ontspanning

  • Het is niet erg om met de situatie bezig te zijn, maar zoek wel op tijd afleiding en ontspanning, dit geeft u wat rust.
  • Richt uw aandacht naar buiten door bijvoorbeeld te gaan wandelen, te fietsen, muziek te maken of een spelletje te spelen.
  • Doe de dingen die u normaal ook afleiden en ontspannen.

Ga de gebeurtenis niet uit de weg

  • Sta zo nu en dan stil bij wat u overkomen is.
  • Ga stap voor stap de confrontatie aan met dingen die te maken hebben met de ingrijpende gebeurtenis en die u nu eng vindt.
  • Heeft u vragen aan of over de dader? Het is mogelijk in contact te komen met de dader.

Hou het dagelijks ritme vast

  • Gun uzelf de tijd, maar probeer als u dit kunt om het dagelijks (werk)ritme vast te houden. Probeer om weer op tijd op te staan, ga weer naar het werk en breng de kinderen weer naar school.
  • Als het niet lukt om weer te gaan werken, bespreek dit dan met uw leidinggevende. Hij of zij is verantwoordelijk om samen met u tot een oplossing te komen.
  • Soms lijken de problemen zo groot dat u niet weet waar u moet beginnen. Deel grote problemen dan op in kleine stukjes. Laat anderen hierover met u meedenken.

Hou contact met anderen

  • Aarzel niet om zelf contact te zoeken met mensen uit uw omgeving. Het is goed mogelijk dat ze u graag helpen, maar het moeilijk vinden contact met u op te nemen.
  • Bedenk zelf hoe uw gezinsleden, familie of vrienden u kunnen helpen. Door te vertellen wat u verwacht en waar u behoefte aan heeft voorkomt u misverstanden.
  • Het kan fijn zijn met mensen te praten die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt als u. Slachtofferhulp biedt lotgenotenbijeenkomsten aan.
  • Deel uw ervaringen en lees het verhaal van anderen op het forum van Slachtofferhulp.

Wat kan ik beter niet doen?

  • Sluit u niet af voor mensen die belangrijk voor u zijn.
  • Wees voorzichtig met slaap- en kalmeringsmiddelen. Overleg met uw huisarts over de zin, de risico's en het gebruik ervan.
  • Het kan verleidelijk zijn uw emoties te dempen door het gebruik van alcohol, pillen of drugs. Met mate kan dat weinig kwaad, maar dit soort 'oplossingen' kunnen ook extra problemen worden.
  • Doe u niet sterker voor dan u bent.
  • Loop niet te lang met uw klachten door. Als u zich zorgen maakt of na enkele weken niet beter voelt, bespreek dit dan met uw huisarts. 
  • Vermijd vervelende discussies over wat er gebeurd is.

Extra hulp

Slachtofferhulp Nederland

Komt u er zelf niet uit? Wij kunnen met u praten, meedenken en u daar waar mogelijk ondersteunen. Neem contact met ons op

Huisarts

Bent u na 4-6 weken nog steeds erg van slag van het misdrijf of verkeersongeluk? Lukt het u niet de normale gang van zaken op eigen kracht op te pakken? Aarzel dan niet om contact op te nemen met uw huisarts.