Wat voel je na een misdrijf?

Je merkt misschien dat je boos bent over wat er gebeurd is, of heel verdrietig. Of allebei. Misschien durf je niet meer alleen te zijn. Of merk je dat je snel geïrriteerd doet tegen je ouders en je vrienden. Het kan ook zijn dat je juist veel stiller bent dan anders, en dat je jezelf het liefst in je eigen kamer op zou willen sluiten. Misschien slaap je slecht. We kunnen je geruststellen: deze reacties zijn niet alleen heel vervelend, ze zijn vooral ook heel normaal. En ze kunnen bij iedereen anders zijn.

Niet jouw schuld!

Misschien vraag je je af of je het had kunnen voorkomen. Of denk je diep van binnen eigenlijk dat je het zelf uitgelokt hebt? Een ding is zeker: het is niet jouw schuld! Als iemand een misdrijf pleegt, is hij of zij strafbaar. Want die persoon had dat nooit mogen doen.

Wat kan je doen?

Je eerste reactie kan zijn om al deze lastige gevoelens zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Begrijpelijk. Maar het is juist belangrijk dat je een goede manier vindt om ermee om te gaan.

Praten met iemand die je vertrouwt kan helpen. Misschien vind jij dat heel moeilijk, of heb je juist wel de behoefte om je verhaal te vertellen. Blijf er zeker niet alleen mee rondlopen! Tekenen of schrijven over wat er is gebeurd of gewoon lekker sporten kan je ook helpen om alles te verwerken. Zoek vooral iets wat bij jou past.

Doe de stresstest

Iedereen reageert anders op een ingrijpende gebeurtenis. De een heeft weinig stressklachten en de ander heeft veel stressklachten.

Deze test laat je direct zien:

  • Hoeveel stressklachten je hebt.
  • Hoe je bent omgegaan met de gebeurtenis.
  • Wat je kunt doen met eventuele stressklachten.

Open de stresstest

Wraak?

Misschien wil je wel wraak voor wat er is gebeurd. Daar hoef je niet van te schrikken, het is een heel normale reactie. Bedenk alleen wel voor jezelf: iemand uit wraak iets aandoen helpt niet. Je zal je er niet beter door gaan voelen. Ook al lijkt dat nu misschien wel zo. Het zal niets veranderen aan de pijn die een ander jou heeft aangedaan.

Hoe lang duurt het?

Hoe lastig het ook is, je zal merken dat het na een tijdje steeds iets beter gaat. Dat je er niet meer zo vaak aan hoeft te denken of steeds wat minder bang bent. Of weer beter slaapt. En langzaam maar zeker kan je weer genieten van leuke dingen.

Hoe lang dit duurt, verschilt per persoon.

Als jij niet het gevoel hebt dat het na een tijdje beter gaat, of het gewoon te lang vindt duren, dan kun je hulp zoeken om met al deze gevoelens om te gaan. Je hoeft je daarvoor niet te schamen, want je bent niet de enige! Enne, je hoeft het niet eerst zelf te proberen hoor. Misschien wil je wel direct hulp zoeken... We helpen je hier graag mee.

Kunnen wij je helpen?

Heb je vragen over wat je gelezen hebt? Kunnen we je ergens mee helpen? Je kunt met al je vragen bij ons terecht. Je kan ons telefonisch, via e-mail of via de chat bereiken. Onze hulp is gratis, neem gerust contact met ons op.