De draad weer oppakken na bedreiging

Als u wordt bedreigd of in het verleden bedreigd bent, is het belangrijk aandacht te hebben voor uzelf en de situatie. Misschien dat de informatie hieronder u houvast kan geven en u op ideeën kan brengen.

Zoek afleiding en ontspanning

  • Het is niet erg om met de situatie bezig te zijn, maar zoek wel op tijd afleiding en ontspanning, dit geeft u wat rust.
  • Richt uw aandacht naar buiten door bijvoorbeeld (samen met anderen) te gaan wandelen, te fietsen of muziek te maken.
  • Doe de dingen die u normaal ook afleiden en ontspannen.

 Hou het dagelijks ritme vast

Gun uzelf de tijd, maar probeer als u dit kunt om het dagelijks (werk)ritme vast te houden. Probeer om op tijd op te staan, ga naar het werk en breng de kinderen gewoon naar school.

Hou contact met anderen

  • Aarzel niet om zelf contact te zoeken met mensen uit uw omgeving. Het is goed mogelijk dat ze u graag helpen.
  • Bedenk zelf hoe uw gezinsleden, familie of vrienden u kunnen helpen. Door te vertellen wat u verwacht en waar u behoefte aan heeft voorkomt u misverstanden.
  • Op het forum van Slachtofferhulp Nederland komt u in contact met andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.

Wat kan ik beter niet doen?

  • Sluit u niet af voor mensen die belangrijk voor u zijn.
  • Wees voorzichtig met slaap- en kalmeringsmiddelen. Overleg met uw huisarts over de zin, de risico's en het gebruik ervan.
  • Het kan verleidelijk zijn uw emoties te dempen door het gebruik van alcohol, pillen of drugs. Met mate kan dat weinig kwaad, maar dit soort 'oplossingen' kunnen ook extra problemen worden..
  • Doe u niet sterker voor dan u bent.
  • Loop niet te lang met uw klachten door. Als u zich zorgen maakt of als u zich enkele weken nadien niet beter voelt, bespreek dit dan met uw huisarts.
  • Vermijd vervelende discussies over wat er gebeurd is.

Komt u er zelf niet uit?

Neem gerust contact met ons op, onze medewerkers denken met u mee en ondersteunen u daar waar mogelijk.
Neem contact met ons op