Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

'Ik schaam me als ik eraan denk.'

Jan vertrouwt mensen niet meer zo snel. Hij werd slachtoffer van fraude met online handel.

Hulp na fraude of oplichting

Bij fraude word je bedrogen of misleid door een oplichter. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen aan de oplichting of er op een andere manier beter van te worden. Veel fraude vindt online plaats. Denk aan Marktplaatsfraude. Lees welke vormen van fraude er zijn en wat je kunt doen als je bent opgelicht.

Wat kan ik doen na fraude?

Wat je het beste kunt doen na fraude, hangt af van wat je precies is overkomen. Beantwoord een paar vragen om te weten om welke vorm van fraude het gaat. Je krijgt advies op maat.

Datingfraude

Je hebt geld overgemaakt naar je match op een datingsite of app, maar je date blijkt een oplichter te zijn.

Opgelicht via een datingwebsite

Oplichting bij webshop of op Marktplaats

Je hebt online iets gekocht en nooit ontvangen of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald.

Oplichting met online aankopen

Beleggingsfraude en bitcoinfraude

Je denkt te investeren in beleggingen zoals aandelen of cryptomunten. Maar eigenlijk maak je geld over aan een oplichter en krijgt dit niet meer terug.

Opgelicht met beleggingen of crypto

Malware en ransomware

Iemand heeft je computer, tablet of telefoon gehackt of gegijzeld, waardoor je computer slecht werkt of waardoor je niet bij je bestanden kunt.

Opgelicht met malware

Geldezel

Je rekening is misbruikt om geld wit te wassen. Je bent slachtoffer, maar wordt door de politie ook gezien als verdachte.

Geldezel

Identiteitsfraude

Iemand maakt misbruik van je persoonsgegevens. Dit kan gebeuren door een (ex)-partner of een onbekende.

Opgelicht met je persoonsgegevens

Phishing

Je gegevens zijn van je gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse e-mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek. Er is vervolgens geld van je rekening gestolen.

Opgelicht met phishing

Spoofing

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.

Spoofing

Voorschotfraude

Je maakt geld over omdat je beloofd is dat het je later veel geld oplevert. Bijvoorbeeld voor een loterij, erfenis of lening. Je ontvangt echter niets.

Fraude met betaling van voorschotten

WhatsApp-fraude

Een familielid of bekende vraagt je per WhatsApp of sms om geld over te maken. Het blijkt echter een oplichter te zijn.

Opgelicht via WhatsApp

Creditboys

Iemand vraagt of dwingt je om telefoonabonnementen af te sluiten en gaat er zelf vandoor met de telefoons. Jij blijft achter met hoge schulden.

Creditboys

Skimmen

Skimmen is een manier om geld te stelen van je bankpas. Criminelen stelen je betaalgegevens of frauderen met contactloos betalen.

Opgelicht met bankpas

Tikkiefraude

Een 'verkoper' vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om je gegevens te controleren. Het is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je inloggegevens probeert te komen.

Opgelicht met een Tikkie

Wangirifraude

Wangirifraude is een vorm van belfraude. Als slachtoffer krijg je een telefoonrekening met hoge belkosten voor bellen naar het buitenland. Je hebt echter niet gebeld. Of in ieder geval niet bewust. 

Opgelicht met bellen

Babbeltruc

Een babbeltruc is een vorm van misleiding. Onbekenden praten op je in, bijvoorbeeld bij je thuis of bij een pinautomaat. Om je vertrouwen te winnen, maken ze gebruik van smoesjes. Het doel is om je geld, bankpas of andere waardevolle bezittingen te stelen.

Opgelicht met een babbeltruc

Een oplichter of toch niet?

Zorg dat je weet waar je op moet letten.

  • Kijk goed naar de afzender van een e-mail. Klik niet zomaar op links en download geen bestanden.
  • Is een aanbod 'te mooi om waar te zijn'? Dan is dat helaas vaak ook zo.
  • Vertrouw op je gevoel. Voelt iets niet goed? Ga dan niet in op het aanbod van die persoon of organisatie.
  • Een bank of andere organisatie vraagt je nooit om je pincode of wachtwoord.

Online oplichting komt veel voor

1,5 miljoen

van de Nederlanders was in 2021 slachtoffer van online oplichting

Ruim 100.000

Nederlanders kregen te maken met phishing

68 procent

van alle Nederlanders boven de 15 kreeg ten minste 1 keer een bericht dat (waarschijnlijk) van een oplichter was

Bron: CBS.nl