Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de (tracking/marketing) cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Rouwen na verlies van een dierbare

Rouw uit zich door allerlei gedachten, gevoelens en ervaringen, maar ook door uw eigen reactie op die gevoelens en de manier waarop u ermee omgaat. Rouw is dus geen passief ondergaan van alles. Dat maakt ook dat rouw niet voor iedereen hetzelfde is. Hoe iemand reageert, verschilt per persoon en hangt ook samen met bijvoorbeeld de omstandigheden van het overlijden of de mensen in de omgeving.

Pieken en dalen

Er is niet één 'goede manier' om te rouwen, of een stappenplan voor verwerking. Iedereen heeft zijn eigen manier. De één huilt veel en trekt zich terug, terwijl de ander intensief gaat sporten of hard werken om zich beter te voelen. Er bestaan net zoveel manieren als er mensen zijn.

Het verwerken van verlies verloopt met pieken en dalen. Het ene moment kan het verlies enigszins dragelijk voelen, terwijl u een volgend moment ineens weer overmand wordt door verdriet, angst of eenzaamheid.

Het kan voelen alsof u weer helemaal terug bij af bent. U wordt daar misschien moedeloos van, maar het is belangrijk de hoop niet op te geven. Uiteindelijk is het wel een proces met kleine stapjes 'vooruit', ook al gaat dat vaak gepaard met eveneens stapjes achteruit.

Over hoe lang het duurt valt geen zinnig woord te zeggen. Voor de een is dat een kwestie van maanden, voor een ander moet er gerekend worden in jaren. En hoe lang het ook duurt, het is een golfbeweging, met pieken en dalen.

Houvast en advies

Ook al heeft ieder zijn eigen manier van rouwen, er zijn momenten en ervaringen in dat proces waar bijna iedereen mee te maken krijgt. Het lezen over rouwervaringen kan helpen om uw eigen vorm te vinden, het kan houvast bieden. Het neemt niet weg dat u soms vragen kunt hebben. Bijvoorbeeld: hoe weet ik of ik het 'goed' doe? Kan ik op deze manier ooit verder met mijn leven? Waar vind ik de juiste steun om mij hier doorheen te helpen? Blijf hier ook over praten met mensen in uw omgeving.

Acceptatie van het verlies

Het lijkt een tegenstelling tussen verstand en gevoel: u weet dat het niet kan, maar gevoelsmatig kunt u nog niet geloven dat uw dierbare niet meer terugkomt. Acceptatie van het verlies is een proces dat vaak niet op één moment klaar is. Soms kan een geur, bepaalde muziek, of een omgeving waar u veel met uw dierbare geweest bent, weer het gevoel terugbrengen dat hij of zij er nog is. Geef uzelf hier de ruimte voor.

Gevoelens en klachten

Misschien wel het moeilijkste is het doorleven van de pijn en het verdriet en het omgaan met allerlei andere gevoelens die bovenkomen. Vaak komen er ook lichamelijke klachten bij, zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, of slapeloosheid.

Gevoelens en klachten

Elkaar begrijpen en steunen

Het verlies van een dierbare kan mensen dichter bij elkaar brengen. Familieleden en vrienden vinden steun bij elkaar. Tegelijk komt het ook voor dat verlies, alle verhoudingen op scherp zet. Het herkennen en erkennen van elkaars verdriet en situatie kan helpen om elkaar beter te begrijpen en te steunen.

Elkaar begrijpen en steunen