Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Wat gebeurt er met mijn schade en letsel?

Een verkeersongeval is erg vervelend en verandert soms je leven. Je hebt schade, je bent gewond geraakt of allebei. Wat gebeurt er na het ongeval? Wat moet ik allemaal regelen? Welke stappen moet ik nemen? Wat kan ik verwachten? In dit overzicht vind je de stappen naar herstel van je schade en letsel.

Op de plaats van het ongeval

Direct na een verkeersongeval moeten er snel een aantal dingen geregeld worden. Dit doe je samen met de andere betrokkenen. Je moet dan natuurlijk wel in staat zijn om die dingen te doen. Heb je te zware verwondingen, of lukt het nu even niet? Dan komen deze dingen later. 

  • Is er weinig schade, is er niemand gewond geraakt en kom je eruit met de andere partij? Dan hoeft de politie niet te komen. Lees wanneer de politie naar een verkeersongeval komt
  • Geen spoed, wel politie? Bel 0900-8844. Bel 112 voor politie, ambulance of brandweer.  
  • Noteer de gegevens van de andere betrokkenen en van getuigen die het ongeluk hebben gezien. 
  • Maak foto’s van de situatie en schade. 
  • De eerste stap om je schade vergoed te krijgen is het invullen van het Europees Schadeformulier. Stuur het ingevulde en ondertekende formulier op naar je verzekeraar. Je kunt het formulier ook invullen met de app MobielSchadeMelden.nl. Is er een andere partij bij het ongeval betrokken? Laat ook de andere partij het formulier ondertekenen.
  • Doe de Schadehulp verkeersongeval om te bepalen wie de schade moet vergoeden.

Kort na het ongeval

  • Contact met je huisarts
    Ga naar je huisarts als je gewond bent of klachten hebt. Ook als je denkt dat het wel meevalt. Dit kan belangrijk zijn voor een latere schadevergoeding. Wacht hiermee niet te lang. Dan wordt het lastiger om te bewijzen dat je klachten door het verkeersongeval komen.
  • Bel je werkgever 
    Kun je niet meer werken? Neem contact op met je werkgever. 
  • Contact met ons 
    Was de politie aanwezig op de plaats van het ongeval? Dan neemt een van onze medewerkers contact met je op. Je kunt ook altijd zelf contact opnemen. We kunnen je helpen bij vragen over het vergoed krijgen van je schade en bieden emotionele hulp.  
  • Houd je schade bij 
    Maak je kosten door het ongeluk? Bijvoorbeeld omdat je naar een specialist moet of omdat je niet met de auto naar je werk kan? Verzamel de bonnetjes en ander bewijs. Je kunt ook een logboek beginnen in onze online inlogomgeving. 
  • Geef je schade door 
    Direct na het ongeval weet je vaak nog niet welke schade je hebt en hoeveel dat gaat kosten. Wordt dat duidelijk? Vul de schadeformulieren in of meld je schade via  mobielschademelden.nl. 
  • Meld je schade bij je verzekeraar 
    Doe de Schadehulp verkeersongeval om te bepalen wie de schade moet vergoeden. 
    Bij welke verzekeringen kan deze schade worden gemeld?  
    - WAM (Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen) 
    - Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren (AVP) 
    - Ziektekostenverzekering 
    Heb je geen eigen verzekering? Doe dan dit.... 
    Je eigen verzekeraar doet dit en dat... 
  • Breng in kaart wie je kan helpen 
    Zijn er dingen die je door het ongeval niet meer kunt doen? Breng je netwerk in kaart en kijk wie je waarmee zou kunnen helpen. Vaak kan de aansprakelijke verzekeraar hierbij helpen. Ook via de Letselschadehulpdienst kan hulp worden geregeld.  

Wie kan mijn schade vergoeden?

Je hebt schade door een ongeval. Wij helpen je te bepalen hoe je blikschade, schade aan spullen en letselschade vergoed kunt krijgen.

  • Wie kan mijn schade vergoeden?
    Beantwoord een paar vragen in de Schadehulp verkeer voor advies.  
  • Welke schaden en kosten kunnen worden vergoed?
    Breng je schade in kaart met de tool zodat je niets vergeet. 
  • Ben je zwaar gewond geraakt? Zoek rechtshulp
    Als je zwaarder letsel hebt dan raden we je aan een rechtshulpverlener of belangenbehartiger te zoeken. De Keuzewijzer rechthulp verkeer helpt je hierbij.  
  • Lees hoe je de veroorzaker aansprakelijk stelt....

De verzekeraar doet onderzoek

De aansprakelijke verzekeraar doet onderzoek. Je eigen verzekeraar of de verzekeraar van de tegenpartij kan aansprakelijk zijn voor de schade.

De aansprakelijke verzekeraar doet onderzoek. Je eigen verzekeraar of de verzekeraar van de tegenpartij kan aansprakelijk zijn voor de schade. 
Er wordt onderscheid gemaakt tussen materiële schade en letsel. Ook letsel kan leiden tot materiële schade, bijvoorbeeld doordat je reiskosten maakt om naar een specialist te reizen.  

In de Gedragscode Behandeling Letselschade staat hoe verzekeraars, slachtoffers en belangenbehartigers zich moet gedragen bij letselschade. In die Gedragscode staan bijvoorbeeld afspraken hoe snel de verzekeraar moet beslissen over de aansprakelijkheid.  

De aansprakelijke verzekeraar doet onderzoek naar het ongeval. Het doel van dit onderzoek is te bepalen wie aansprakelijk is voor het ongeval. Het politierapport wordt opgevraagd en er wordt contact gezocht met getuigen. Ook de gegevens van de betrokkenen bij het ongeval worden opgevraagd. Soms wordt er ook als je slachtoffer bent contact opgenomen voor een intake. Lees meer op de website van Stichting Processen Verbaal.

Als het onderzoek klaar is, krijg je bericht van de verzekeraar of er dekking is en of de aansprakelijkheid wordt erkend. Dit kan een tijd duren. 

Breng je schade in kaart

Als de verzekeraar bezig is met het onderzoek naar de aansprakelijkheid, kun je al beginnen met het in kaart brengen van je schade.

Welke schaden en kosten kunnen worden vergoed?
Breng je schade in kaart met de tool zodat je niets vergeet. 

 

Let op! Beperk je kosten en schade

Je hebt een schadebeperkingsplicht. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je geen hogere kosten maakt en dat de schade niet erger wordt dan nodig is. Bijvoorbeeld als je een taxi neemt in plaats van het openbaar vervoer of wanneer je nieuwe spullen koopt als de beschadigde spullen hersteld konden worden

Wat moet ik doen met medische kosten?

  1. Dien de rekening van je zorgverlener in bij je zorgverzekeraar.
  2. Je krijgt een overzicht van je zorgverzekeraar. Hierin staat wat je vergoed krijgt.
  3. Stuur de aansprakelijke verzekeraar het overzicht van je zorgverzekeraar.
  4. De aansprakelijke verzekeraar kan de medische kosten van het ongeval vergoeden die niet door de zorgverzekeraar zijn vergoed. Bewaar dus ook de rekeningen van medische kosten die niet door je zorgverzekering worden vergoed.
  • Alternatieve therapie
    Vergoedt je zorgverzekeraar een alternatieve therapie, fysiotherapie of alternatieve geneesmiddelen niet? Vraag dan of de aansprakelijke verzekeraar die wel vergoedt. Anders kan het zijn dat je zelf de kosten hiervoor betaalt.
  • Eigen risico
    Je hebt voor je zorgverzekering een verplicht eigen risico. Dit betekent dat je de eerste 385 euro (2022) van je zorgkosten zelf betaalt. Je hebt recht op een vergoeding van het eigen risico als je door het ongeval zorgkosten hebt die je anders niet had gehad.
  • Daggeldvergoeding ziekenhuis
    Lig je door het ongeval in het ziekenhuis? Dan kun je een daggeldvergoeding krijgen. Dit is een vaste vergoeding voor elke dag dat je in het ziekenhuis of revalidatiecentrum ligt. Bijvoorbeeld voor het kopen van een pyjama of voor gebruik van internet of televisie in het ziekenhuis.

Lees de richtlijn Ziekenhuis- en Revalidatiedaggeldvergoeding

De verzekeraar onderzoekt de schade

Een expert van de aansprakelijke verzekeraar onderzoekt de schade. Kloppen de bedragen? Is er overal bewijs van? Is er voldaan aan de plicht om je schade te beperken? Ook je ingediende medische kosten worden onderzocht. Het gaat hier niet altijd om een vergoeding in geld, maar ook in natura.  

Een voorschot als je gewond bent

Heb je letselschade? Dan kan je een voorschot aanvragen bij het Verbond voor Verzekeraars

Verandert er niets meer aan je situatie?

Dit noemen we de ‘medische eindtoestand’. Dat is het moment waarop je bent hersteld of waarop je verwondingen of handicap niet verder zullen verbeteren. De arts stelt dit vast.

Bij licht letsel waar je geen last van houdt, wordt vaak al eerder een definitieve regeling gemaakt. Bij zwaarder letsel moeten de rechtshulpverleners van beide partijen bepalen wat de latere gevolgen zijn. Bijvoorbeeld of je nog volledig kan werken.

Als er duidelijkheid is over de aansprakelijkheid, de schade en het letsel, dan wordt het definitieve schadebedrag berekend. Je krijgt hiervan bericht van je verzekeraar. In een vaststellingsovereenkomst’ (VSO) staan de afspraken tussen alle betrokken partijen.

Soms kan er toch nog wat veranderen, bijvoorbeeld als je verwoningen toch erger blijken, of juist minder erg. Het hangt af van je VSO of die dan nog kan worden aangepast. Overleg met je belangenbehartiger wat je het beste kunt doen om hier later geen problemen mee te krijgen.