Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Nieuw online platform biedt slachtoffers advies op maat

Nieuw online platform biedt slachtoffers advies op maat

Slachtoffers willen vooral inzicht krijgen en zelf grip houden op hun herstelproces. Met die wetenschap lanceert Slachtofferhulp Nederland een compleet vernieuwd online platform. Het platform biedt naast advies en informatie ook verschillende zelfhulptesten en ervaringsverhalen van andere slachtoffers.

'Zo komen we tegemoet aan de wensen van slachtoffers om zelf beter de regie te kunnen voeren op hun hersteltraject', zegt Rosa Jansen, bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp Nederland. Tijdens de ontwikkeling van slachtofferhulp.nl zijn er verschillende onderzoeken en experimenten uitgevoerd waarbij echte slachtoffers zijn geraadpleegd. Op basis daarvan is de nieuwe site tot stand gekomen.

Meer slachtoffers bereiken en helpen

De lancering van het vernieuwde Slachtofferhulp.nl is een belangrijke stap voor Slachtofferhulp Nederland om beter in te spelen op wensen van slachtoffers en vooral ook meer slachtoffers te bereiken en te helpen. Nu helpt de organisatie jaarlijks ongeveer 200.000 mensen. Dat zijn slachtoffers, nabestaanden, getuigen en betrokkenen van een misdrijf, verkeersongeval, calamiteit of vermissing. Aangezien er zo’n 4 miljoen slachtoffers per jaar zijn, krijgt een groot aantal mensen nu geen slachtofferhulp.

'Slachtoffers die we eerder hebben ondersteund geven aan hun leven weer sneller op orde te hebben gekregen', zegt Jansen. 'Daarom is het belangrijk dat we meer slachtoffers helpen en bereiken, ook mensen die zichzelf niet als slachtoffer zien maar dat wel zijn. Veel mensen zoeken bij problemen eerst online. Die kwamen eerst niet bij Slachtofferhulp Nederland terecht. Met de uitgebreide online dienstverlening bereiken we deze mensen nu wel. Zo helpen we ook deze mensen de draad van het leven weer op te pakken.'

Een greep uit de online diensten

Op de nieuwe website biedt Slachtofferhulp Nederland slachtoffers en nabestaanden vele diensten aan. Een greep hieruit:

  • Online zelfhulpmiddelen zodat slachtoffers zelf aan de slag kunnen.
  • Ervaringen van anderen: mensen die een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt delen hun ervaringen, zowel in woord als in beeld.
  • Vele manieren om met Slachtofferhulp in te contact te komen. Onder andere via chat, Facebook, Twitter en e-mail.
  • Praktische hulp bij het invullen van schadeformulieren, onder meer met checklists, voorbeeldbrieven en doorverwijzingen naar rechtshulpverleners.
  • Uitleg van het hele strafproces in begrijpelijke taal. Stap voor stap wordt het hele strafproces uiteengezet, van aangifte tot spreekrecht. Bij elke stap wordt uitgelegd wat de positie van het slachtoffer is en wat zijn of haar rechten zijn.

Online naast bestaande dienstverlening

Het online platform wordt een belangrijke nieuwe pijler onder de dienstverlening van Slachtofferhulp Nederland. De pijlers waarmee de organisatie slachtoffers en nabestaanden al jaren ter zijde staat, blijven gewoon bestaan. Slachtofferhulp Nederland werkt met 1.100 vrijwilligers en 500 beroepskrachten. Zij helpen slachtoffers van misdrijven, verkeersongelukken en calamiteiten.

Aan het nieuwe digitale platform is ruim 2 jaar gewerkt. 'Slachtofferhulp Nederland had natuurlijk alle kennis en ervaring in huis, maar om meer slachtoffers te bereiken was het zaak de dienstverlening uit te breiden en geschikt te maken voor online aanbod', zegt Carola Koper, als programmamanager verantwoordelijk voor Slachtofferhulp.nl.

'Online willen mensen hulp krijgen op een manier die bij hen past en wanneer het hen uitkomt. Ze willen de mogelijkheid tot interactie, de waarborg van anonimiteit, de bescherming van privacy en veiligheid en ze willen zelfstandig aan de slag kunnen. Bij alle nieuwe vormen van dienstverlening hebben we hier rekening mee gehouden', zegt Koper.

Bekijk de video over onze online dienstverlening