Wij gebruiken cookies en andere technieken om uw ervaring op onze websites te verbeteren en om advertenties te tonen. Als u doorklikt gaat u akkoord met het plaatsen van de cookies en het gebruik van cookietechnieken.

Privacy | Cookieverklaring

Online Informatie- en adviescentrum bij ramp of crisis

Zijn er veel slachtoffers en betrokkenen bij een ramp of crisis? En zijn er meerdere organisaties betrokken bij de nafase? Dan kan Slachtofferhulp Nederland op verzoek van een gemeente in zeer korte tijd een online Informatie- en adviescentrum (online IAC) opzetten. Slachtoffers, nabestaanden en andere geïnteresseerden vinden er op 1 centrale plek alle relevante informatie van betrokken organisaties. Dit online IAC bestaat naast het fysieke IAC van de gemeente.

Slachtoffergerichte informatie en communicatie vanuit 1 centraal punt

Als gemeente of Rijksoverheid heeft u met ons online IAC een effectief instrument voor slachtoffergerichte informatie en communicatie na een ramp of crisis. Alle direct betrokken organisaties kunnen er hun informatie delen met slachtoffers en nabestaanden.

Het online IAC biedt plek voor informatie van:

  • gemeenten en Rijksoverheid,
  • Openbaar Ministerie, Politie en LTFO,
  • GGD,
  • Onderzoeksraad voor de Veiligheid,
  • Slachtofferhulp Nederland.

Besloten gedeelte voor vertrouwelijke informatie

Wilt u een specifieke groep, bijvoorbeeld alleen nabestaanden, toegang geven tot vertrouwelijke informatie over de ramp of calamiteit? Dat kan. Dan richten we in het online IAC een besloten gedeelte in waarvoor een inlog vereist is. Iedereen met een account kan in dit besloten gedeelte ervaringen, vragen en tips uitwisselen. U kunt die groep mensen berichten versturen, bijvoorbeeld als er een belangrijke ontwikkeling is.

Succesvolle inzet online IAC na ramp MH17

In juli 2014 crashte vlucht MH17 in Oost-Oekraïne, alle 298 inzittenden kwamen om. Kort daarna zette Slachtofferhulp Nederland een online IAC op. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid evalueerde de ervaringen met dit online IAC in 2016.

Het online IAC bleek succesvol. Getroffenen vonden oplossingen voor de problemen waar ze tegenaan liepen: tijdig, passend en op grond van juiste informatie. Dat er 1 plek was voor alle beschikbare informatie, zorgde voor minder chaos. Meer hierover leest u in het rapport Informatie- en Verwijscentrum Vliegramp Oekraïne. Evaluatie onder gebruikers en betrokken partijen (pdf).

Voordelen van een online IAC bij ramp of crisis

  • We zijn snel. Binnen 2 uur kan het online IAC live staan.
  • Het online IAC is 1 centraal informatiepunt voor alle slachtoffers, nabestaanden en geïnteresseerden.
  • Als opdrachtgever heeft u zelf de regie over de publiciteit rond het online IAC, bijvoorbeeld via uw eigen gemeentelijke social media.
  • Het online IAC kan worden gekoppeld aan het online zelfregistratieloket voor zelfredzame slachtoffers.

Wie geven ons de opdracht tot de bouw van een online IAC?

  • Hoofd nafase
  • Teamleider nafase
  • Algemeen Commandant Bevolkingszorg
  • Officier van Dienst bevolkingszorg
  • Ambtenaar crisisbeheersing

Zijn er voorwaarden?

Een online IAC wordt opgezet bij grotere of zeer grootschalige calamiteiten en zedenzaken. Die kenmerken zich doordat er niet alleen directe slachtoffers zijn, maar ook indirecte betrokkenen. Bijvoorbeeld getuigen, omstanders, collega’s, buren of vrienden van directe slachtoffers, betrokken scholen, economisch benadeelden (zoals gedupeerde ondernemers) en andere betrokkenen (zoals wijk- of stadsbewoners). In de nafase van dergelijke rampen en crises hebben meerdere organisaties een rol.

Twijfelt u of uw situatie aan deze voorwaarden voldoet? Neem dan contact met ons op. We denken graag met u mee.

Wat kost het?

Deze dienstverlening is beschikbaar dankzij gemeentelijke subsidies en de financiering door het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Vraag naar de mogelijkheden

Beleidsmedewerker Rob SardemannRob Sardemann

r.sardemann@slachtofferhulp.nl
030 – 234 01 16