Wij gebruiken cookies en andere technieken om uw ervaring op onze websites te verbeteren en om advertenties te tonen. Als u doorklikt gaat u akkoord met het plaatsen van de cookies en het gebruik van cookietechnieken.

Privacy | Cookieverklaring

Online loket voor zelfregistratie zelfredzame slachtoffers

Na een grootschalige calamiteit kunnen er veel zelfredzame (lichtgewonde) slachtoffers zijn. Bijvoorbeeld na een treinongeluk, kettingbotsing of een terroristische aanslag. Hoe zelfredzaam ook, mogelijk hebben deze slachtoffers toch behoefte aan nazorg, schadeherstel of informatie. Bij de regionale crisisorganisatie is deze groep echter niet of amper in beeld. Op verzoek van de gemeentelijke bevolkingszorg kan Slachtofferhulp Nederland slachtoffers een online loket bieden. Daar kunnen zij zichzelf registreren en zo hun hulpvraag kenbaar maken.

Zelfredzaamheid helpt

Bij de terroristische aanslagen in Brussel (2016) waren er veel direct betrokken slachtoffers. Ons online zelfregistratieloket maakt het relatief eenvoudig om grotere groepen slachtoffers van een calamiteit via zelfregistratie in beeld te brengen.

Met online zelfregistratie speelt de gemeente in op de zelfredzaamheid van slachtoffers. Bovendien hoeft de gemeente met dit online loket geen capaciteit vrij te maken voor handmatige registratie op de opvanglocatie of een publiek telefoonnummer van de gemeente.

Voordelen online zelfregistratieloket

  • We zijn snel. Binnen 2 uur kan het online zelfregistratieloket al live staan.
  • Ons online zelfregistratieloket is een aanvulling op het SIS (slachtofferinformatiesystematiek). Het SIS richt zich op het informeren van familie van niet-zelfredzame slachtoffers. Met het online loket bereikt u ook de groep slachtoffers die wél zelfredzaam is.
  • Online zelfregistratie is minder foutgevoelig. Het leidt tot minder registratiefouten dan handmatige registratie in een opvanglocatie.
  • De gemeentelijke bevolkingszorg heeft invloed op de look en feel van het online zelfregistratieloket.
  • De gemeentelijke crisiscommunicatie kan het zelfregistratieloket zelf in de media bekend maken. Als opdrachtgever heeft de gemeente of Rijksoverheid regie over de publieke informatievoorziening rond het online zelfregistratieloket.
  • Het online zelfregistratieloket kan worden gekoppeld aan het online IAC

Wie geven ons de opdracht tot de bouw van een online IAC?

  • Hoofd of teamleider nafase
  • Algemeen Commandant Bevolkingszorg
  • Officier van Dienst bevolkingszorg
  • Ambtenaar crisisbeheersing
  • Hoofd crisiscommunicatie
  • Hoofd Informatie (HIN)

Zijn er voorwaarden?

Een online zelfregistratieloket wordt alleen opgezet bij grotere of zeer grootschalige calamiteiten en zedenzaken. Hier gaat het zowel om directe slachtoffers als indirecte betrokkenen. Bijvoorbeeld getuigen, omstanders, collega’s, buren of vrienden van directe slachtoffers, betrokken scholen, economisch benadeelden (zoals gedupeerde ondernemers) en andere betrokkenen (zoals wijk- of stadsbewoners). Na dergelijke rampen en crises hebben meerdere organisaties een rol.

Twijfelt u of uw situatie aan deze voorwaarden voldoet? Neem dan contact met ons op. We denken graag met u mee.

Wat kost het?

Deze dienstverlening is beschikbaar dankzij gemeentelijke subsidies en financiering door het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Vraag naar de mogelijkheden

Beleidsmedewerker Rob SardemannRob Sardemann

r.sardemann@slachtofferhulp.nl
030 – 234 01 16