Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Bel met de Advieslijn

Heeft u meer informatie nodig om een slachtoffer verder te helpen? Wilt u een deskundige raadplegen om de aanpak te bespreken? Of overleggen over uw casus, uw gewenste rol of de verdere mogelijkheden voor het slachtoffer? Bel dan onze Advieslijn. Dit nummer is er speciaal voor professionals die (soms) met slachtofferschap te maken krijgen, zoals bijvoorbeeld huisartsen, maatschappelijk werkers, fysiotherapeuten, zorgcoördinatoren en leraren.

U kunt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur bereiken via 0900-0101 (optie 3 in het menu). Ook kunt u contact opnemen via ons contactformulier of onze chat. Wij helpen u graag vandaag verder.

Overleg met een deskundige

Onze medewerkers zijn beschikbaar voor overleg over onderstaande onderwerpen. Ook kunnen zij u extra kennis en inzicht verschaffen over slachtofferschap en u informeren over onze partnerorganisaties.

Een slachtoffer doorverwijzen
Wilt u een slachtoffer doorverwijzen? Dan is het belangrijk dat u toestemming hebt van het slachtoffer voordat u contact opneemt. Dit kan door vooraf te checken of het slachtoffer behoefte heeft aan hulp van Slachtofferhulp Nederland óf door samen met het slachtoffer de Advieslijn te bellen. Als u goedkeuring heeft kunt u hem of haar bij ons aanmelden.

Via de Advieslijn kunt u vervolgens de case bespreken en de NAW- en contactgegevens van het slachtoffer aan ons doorgeven. Vervolgens bellen wij het slachtoffer en bespreken we waar de behoefte ligt. We koppelen het slachtoffer aan de juiste professional. Als blijkt dat de casus beter opgepakt kan worden door een andere organisatie, dan verwijzen wij door naar de juiste hulpinstantie. Door de wet op privacy kunnen wij u geen updates sturen over het verdere traject.

Overleg over emotionele hulp
Na een ingrijpende gebeurtenis kan uw cliënt, patiënt of leerling last hebben van stressklachten. Onze medewerkers informeren u graag over hoe u het slachtoffer het best kunt begeleiden. Wij kunnen u informeren over het herstelproces van een slachtoffer, adviseren over de communicatie met een slachtoffer of adviseren over waar het slachtoffer bij (aanhoudende) stressklachten naar doorverwezen kan worden.

Overleg over schadevergoeding
Als uw cliënt, patiënt of leerling recht heeft op een schadevergoeding kunnen wij adviseren over wie kan ondersteunen bij het verhalen van de schade. Ook kunnen we indien nodig helpen bij het invullen van formulieren en aanvragen. Afhankelijk van de situatie kunnen wij u voor specifiekere vragen nog doorverwijzen naar een medewerker van onze juridische afdeling, een kosteloze slachtofferadvocaat of een andere hulpinstantie. Komt er een strafzaak? Zorg ervoor dat u samen met het slachtoffer uiterlijk 2 weken voor de zitting contact opneemt via de Advieslijn.

Overleg over het strafproces
Heeft u vragen over de slachtofferrechten of het strafproces? Bijvoorbeeld over wat het slachtoffer te wachten staat? Wij kunnen uw vragen beantwoorden en toelichting geven via de Advieslijn. Ook kunt u uw cliënt, patiënt of leerling naar ons doorverwijzen om te ondersteunen bij de aangifte, een klacht in te dienen of een schadevergoeding te eisen van de verdachte.

Acute hulp
Als u acute hulp nodig heeft, bijvoorbeeld vlak na een incident op school of de werkvloer, dan kunnen wij helpen om de slachtoffers te ondersteunen door bijvoorbeeld groepsopvang. Als u contact opneemt met onze Advieslijn dan geven de medewerkers uw contactgegevens door aan de piketdienst. Zij nemen zo snel mogelijk contact met u op om passende hulp te bieden in de regio waar dit nodig is.