Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Grenzen herkennen en aangeven

Een ander helpen na een ingrijpende gebeurtenis is in veel gevallen een mooie ervaring. Het kan een goed gevoel geven om er voor iemand te zijn. Maar wat als het voor u als helper te veel dreigt te worden? Met de tips op deze pagina leert u hoe u uw grenzen in de gaten houdt en wat u kunt doen als het te veel wordt.

Voorkom dat u over uw grenzen gaat

Als een slachtoffer hulp nodig heeft, kan het logisch voelen om alles te doen wat u kunt voor de ander. Het is mooi dat u er voor de ander bent. Toch brengt helpen ook een risico met zich mee. Als u meer geeft dan goed voor u is, kunt u over uw grenzen gaan en daar last van krijgen. U kunt verschillende dingen doen om dit te voorkomen.

Doe niet meer dan u aankunt

Het kan veel tijd en energie kosten om iemand te helpen. Hoe zorgt u dat u zelf overeind blijft? Bied de hulp aan die past bij u als helper. U hoeft niet alles te kunnen. Bespreek het met uw naaste als het u te veel wordt. Samen kunt u bekijken welke mensen of organisaties nog meer kunnen ondersteunen.

Zorgen voor passende hulp

Bespreek de verwachtingen

De periode na een ingrijpende gebeurtenis kan chaotisch zijn. Zowel voor het slachtoffer als voor zijn omgeving. Dan is het fijn als er duidelijkheid is over wat de betrokkenen van elkaar kunnen verwachten. Bespreek met uw naaste wat u wel en niet kunt doen. Geef daarnaast aan wat u van de ander verwacht. Zo voorkomt u teleurstellingen.

Laat u niet meeslepen

Als uw dierbare iets ingrijpends overkomt, probeert u zich misschien in te leven in hoe de ander zich voelt. U doet dat met de beste bedoelingen, maar let wel op uzelf. U hoeft niet alles te voelen wat uw naaste voelt om goede steun te kunnen bieden. Uw naaste heeft er meer aan als het goed met u gaat. Probeer dus met gezonde afstand te bekijken wat er nu nodig is.

Herken uw eigen grenzen

Uw energie is niet oneindig. Als u vooral aan een ander denkt, is de kans groot dat u uw grens bereikt zonder dat u het doorheeft. Toch geven uw lichaam en geest signalen af dat het te veel wordt. Als u regelmatig stilstaat bij hoe het lichamelijk en geestelijk met u gaat, kunt u sneller ingrijpen. Zo voorkomt u ergere klachten, zoals een burn-out.

Onderneem actie als het te veel wordt


Als u merkt dat u over uw grenzen bent gegaan, is de volgende stap om dit te bespreken met het slachtoffer. Hoe kunt u het gesprek aangaan als u wilt laten weten dat het u te veel wordt? Bekijk in het filmpje drie manieren om grenzen te stellen.

3 manieren om het gesprek aan te gaan

Als u merkt dat u over uw grenzen bent gegaan, is de volgende stap om dit te bespreken met het slachtoffer. Hoe kunt u het gesprek aangaan als u wilt laten weten dat het u te veel wordt? Bekijk in het filmpje drie manieren om grenzen te stellen.


Als u iemand bent die graag voor anderen klaarstaat, zet u uw eigen gezondheid misschien soms op de tweede plaats. Dat kan uiteindelijk leiden tot overbelasting. Om er ook op de lange termijn voor anderen te kunnen zijn, is het belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt.

Tips voor zelfzorg

Zorg extra goed voor uzelf

Als u iemand bent die graag voor anderen klaarstaat, zet u uw eigen gezondheid misschien soms op de tweede plaats. Dat kan uiteindelijk leiden tot overbelasting. Om er ook op de lange termijn voor anderen te kunnen zijn, is het belangrijk dat u goed voor uzelf zorgt.

Tips voor zelfzorg


Iedereen reageert anders op stress. We hebben vaak een aantal vaste manieren om te reageren. We zoeken afleiding, vermijden vervelende gevoelens of vragen om hulp. Hoe meer verschillende manieren we hebben om stress te verminderen, hoe beter we beschermd zijn tegen de vervelende gevolgen van stress.

Slim omgaan met stress

Leer beter om te gaan met stress

Iedereen reageert anders op stress. We hebben vaak een aantal vaste manieren om te reageren. We zoeken afleiding, vermijden vervelende gevoelens of vragen om hulp. Hoe meer verschillende manieren we hebben om stress te verminderen, hoe beter we beschermd zijn tegen de vervelende gevolgen van stress.

Slim omgaan met stress


Iemand helpen kan allerlei vragen oproepen. Wat heeft de ander nodig? Hoe kan ik met de ander praten? Wat als de ander niets van me aanneemt? Het kan fijn zijn om deze en andere vragen te stellen aan mensen die hetzelfde doormaken. In onze online community kunt u terecht om vragen te stellen, ervaringen van anderen te lezen en uw verhaal te delen.

Stel uw vragen in de online community

Iemand helpen kan allerlei vragen oproepen. Wat heeft de ander nodig? Hoe kan ik met de ander praten? Wat als de ander niets van me aanneemt? Het kan fijn zijn om deze en andere vragen te stellen aan mensen die hetzelfde doormaken. In onze online community kunt u terecht om vragen te stellen, ervaringen van anderen te lezen en uw verhaal te delen.

Bedenk wat maakt dat u over uw grenzen gaat

Het is heel normaal als u af en toe over uw grenzen gaat. Soms moeten er nou eenmaal dingen gedaan worden. Maar als u merkt dat u regelmatig meer doet of geeft dan eigenlijk goed voelt, is het verstandig om eens na te gaan waardoor dit komt. Zijn er bepaalde situaties waarin u de behoeften van een ander boven die van uzelf plaatst? Vindt u het lastig om nee te zeggen tegen iemand die hulp vraagt? Of bent u bang dat anderen u minder aardig vinden als u aangeeft dat het te veel wordt? Als dit terugkerende thema’s voor u zijn, kan het helpen om aan uw assertiviteit te werken. Assertief zijn betekent opkomen voor uzelf zonder de gevoelens en belangen van een ander uit het oog te verliezen.

9 tips om assertiever te zijn

'Mijn les is geweest om echt grenzen te stellen, hoe moeilijk dat ook is.' Lees het verhaal van Lieke

Lieke hielp een vriendin na seksueel misbruik.