Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Omgaan met de veranderde relatie

Wat als uw partner, vriend(in) of familielid bepaalde dingen niet meer kan sinds de ingrijpende gebeurtenis? Lichamelijk of psychisch letsel kan ervoor zorgen dat iemand bijvoorbeeld (tijdelijk) minder goed kan bewegen, snel moe is of zich moeilijk kan concentreren. Dat kan ook gevolgen hebben voor de relatie die u met de ander heeft. Lees op welke manieren de relatie anders kan zijn dan eerst en bekijk tips om met de nieuwe situatie om te gaan.

Een ingrijpende gebeurtenis werkt door in relaties

De nasleep van een misdrijf of verkeersongeval kan op verschillende manieren doorwerken in de relatie tussen het slachtoffer en de mensen om het slachtoffer heen. Of en hoe het uw relatie met de ander beïnvloedt, hangt af van de ernst van de klachten, of de klachten vooral lichamelijk of psychisch zijn en van hoe uw relatie eruitzag voor de gebeurtenis.

Verandering voelt soms als verlies

Als u heeft gemerkt dat uw relatie met het slachtoffer veranderd is, sta dan eens stil bij de gevoelens die u hierover heeft. Voelt u verdriet, boosheid of schuldgevoel? Deze gevoelens zijn een normale reactie op het ervaren van verlies door verandering. Ook als uw relatie met de ander tijdelijk verandert, kunt u gevoelens van verlies hebben.

Rouwen om verder te kunnen

Iedereen gaat anders om met verlies. Er zijn veel manieren om verlies te verwerken en het duurt zo lang als het duurt. Het slachtoffer en andere betrokkenen zullen hun eigen manier vinden om te rouwen. Geef elkaar de ruimte om daar ieder zelf een weg in te vinden. Het proces van rouwen is nodig om een moeilijke periode in het leven te doorstaan. Het is daarbij goed om aan de ene kant stil te staan bij het verlies, en aan de andere kant ook aandacht te hebben voor hoe u uw leven voortaan wilt invullen.

Soms brengt het gevoel van verlies een herinnering naar boven aan een verlies uit het verleden. Bijvoorbeeld aan iemand in uw omgeving die is overleden of een vriendschap die is verbroken. Dat kan (tijdelijk) voor extra pijn en verdriet zorgen.

Tips om met de veranderde relatie om te gaan


Het is belangrijk dat u erkenning voelt voor uw pijn en verdriet en dat u er woorden aan geeft. Anderen herkennen uw emoties of gedrag misschien niet als gevoelens van verlies. Door erover te praten begrijpen anderen beter wat u nodig heeft.

Praat erover met anderen in uw omgeving

Het is belangrijk dat u erkenning voelt voor uw pijn en verdriet en dat u er woorden aan geeft. Anderen herkennen uw emoties of gedrag misschien niet als gevoelens van verlies. Door erover te praten begrijpen anderen beter wat u nodig heeft.


Als het slachtoffer degene was met wie u veel overlegde en deelde, is het fijn om te kijken of u dat (tijdelijk) met iemand anders kunt doen die dicht bij u staat.

Zoek (tijdelijk) iemand anders om mee te delen

Als het slachtoffer degene was met wie u veel overlegde en deelde, is het fijn om te kijken of u dat (tijdelijk) met iemand anders kunt doen die dicht bij u staat.


Verdiep u in hoe het voor het slachtoffer is, zodat u zich beter kunt inleven in de ander. Bekijk een voorbeeld van het herstelproces van een slachtoffer om beter te begrijpen wat iemand doormaakt.

Het herstelproces van een slachtoffer

Leef u in in het slachtoffer

Verdiep u in hoe het voor het slachtoffer is, zodat u zich beter kunt inleven in de ander. Bekijk een voorbeeld van het herstelproces van een slachtoffer om beter te begrijpen wat iemand doormaakt.

Het herstelproces van een slachtoffer


Denk buiten de gebaande paden om toch fijne momenten met de ander te beleven. Kijk wat wél kan. Is iemand bijvoorbeeld nu niet in staat om een weekendje weg te gaan? Ga voor een rustige filmavond of doe iets leuks dichter bij huis.

Kijk naar wat er wel kan

Denk buiten de gebaande paden om toch fijne momenten met de ander te beleven. Kijk wat wél kan. Is iemand bijvoorbeeld nu niet in staat om een weekendje weg te gaan? Ga voor een rustige filmavond of doe iets leuks dichter bij huis.


Het is belangrijk dat u voldoende tijd en aandacht heeft voor de verwerking van uw eigen verdriet. Als een ander uw hulp nodig heeft, kan het lastig zijn om die tijd te vinden. Lees onze tips om goed voor uzelf te zorgen.

Tips voor zelfzorg

Vind een balans in de ander helpen en zorgen voor uzelf

Het is belangrijk dat u voldoende tijd en aandacht heeft voor de verwerking van uw eigen verdriet. Als een ander uw hulp nodig heeft, kan het lastig zijn om die tijd te vinden. Lees onze tips om goed voor uzelf te zorgen.

Tips voor zelfzorg

Een nare gebeurtenis kan mensen ook bij elkaar brengen

Het is niet altijd zo dat een relatie verandert door een ingrijpende gebeurtenis. En als een relatie verandert, betekent dat niet altijd dat deze minder goed is. Soms brengt zo’n gebeurtenis mensen juist dichter bij elkaar en vinden mensen meer diepgang in hun vriendschap of relatie.

Verhalen van helpers

Yordi helpt een vriendin na seksueel misbruik

Joke helpt een vriendin na seksueel misbruik