Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Slim omgaan met stress

Wanneer u iemand helpt, bent u waarschijnlijk vooral bezig met wat de ander nodig heeft. Misschien staat u er niet bij stil dat deze situatie ook bij u stress en andere emoties kan veroorzaken. Toch is het heel normaal als u als helper stress ervaart. Zeker als u iemand al langere tijd ondersteunt. Lees waarom helpen voldoening, maar soms ook stress oplevert en bekijk wat u kunt doen om stress te verminderen.

Waarom helpen ook stress kan opleveren

Een ander helpen geeft vaak veel voldoening. De meeste mensen vinden het fijn om iemand te kunnen helpen, en houden dat meestal goed vol, ook als het langer duurt. Toch kan er ongemerkt stress ontstaan. Helpers kunnen om verschillende redenen stress hebben:

  • Ze voelen zich verantwoordelijk voor het herstel van het slachtoffer.
  • Ze twijfelen over de beste manier om te helpen.
  • Ze vinden het weleens lastig om goed te communiceren met het slachtoffer.
  • Ze hebben soms het gevoel dat ze over hun grenzen gaan.
  • Ze voelen zelf ook verdriet, boosheid of andere emoties over wat er met het slachtoffer is gebeurd.

Het is niet erg om af en toe stress te hebben. Maar als u steeds opnieuw in stressvolle situaties terechtkomt, kan de stress opstapelen. Dat kan schadelijk zijn voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Om goed voor uzelf en de ander te kunnen blijven zorgen, is het fijn als u weet wat u tegen stress kunt doen.

Verschillende manieren om met stress om te gaan

Iedereen reageert anders op stress. Vaak reageren we uit gewoonte op een bepaalde manier. We blijven bijvoorbeeld maar doorgaan alsof er niets aan de hand is. Of we sluiten ons emotioneel af voor andere mensen. Dit soort reacties zijn heel normaal. Hoe meer u zich bewust bent van uw reacties op stress, hoe beter u in staat bent om uw stress te verminderen. De verschillende manieren om stress te verminderen zijn in vier categorieën in te delen. Kijk eens naar dit rijtje: welke manieren past u vaak toe?

Oplossen en aanpakken

  • Op zoek gaan naar een oplossing
    Bijvoorbeeld: Als het helpen te veel voor u is, overlegt u met het slachtoffer wie er nog meer kunnen helpen.
  • Onderzoeken welke mogelijkheden er zijn
    Bijvoorbeeld: Als u denkt dat de ander professionele hulp nodig heeft, gaat u samen met het slachtoffer op zoek naar mogelijke hulpverleners.

Omgaan met emoties

  • Bewust tijd nemen voor herstel
    Bijvoorbeeld: Als u erg vermoeid of gestrest bent, neemt u een vrije dag.
  • Humor gebruiken om te relativeren
    Bijvoorbeeld: Een grapje over uzelf of de situatie maken om gevoelens van stress te verlichten.
  • Gevoelens de ruimte geven
    Bijvoorbeeld: Als u verdrietig bent, laat u dat gevoel toe door erover te praten, te huilen of het op te schrijven.
  • Afleiding zoeken
    Bijvoorbeeld: Als u zich steeds maar zorgen maakt, spreekt u af met vrienden, gaat u tv kijken of sporten. Zo is dat vervelende gevoel minder aanwezig.
  • Vervelende gevoelens vermijden
    Bijvoorbeeld: Als degene die u helpt u een heftig verhaal vertelt, probeert u er van een afstand naar te kijken en het niet te veel binnen te laten komen.

Anders naar de situatie kijken

  • De situatie van de positieve kant bekijken
    Bijvoorbeeld: Als het helpen u veel tijd en energie kost, haalt u voldoening uit het gevoel dat u iets voor een ander kan betekenen.
  • Inzien dat er iets goeds kan voortkomen uit de situatie
    Bijvoorbeeld: Als u een moeilijk gesprek moet voeren met de ander, bedenkt u dat het een kans is om de band tussen u beiden te versterken.
  • Zoeken naar de betekenis van de situatie vanuit geloof of een andere overtuiging
    Bijvoorbeeld: Als u het gevoel heeft vast te zitten in de situatie, bidt of mediteert u om antwoorden te vinden.
  • Zich neerleggen bij de situatie zoals die op dat moment is
    Bijvoorbeeld: Als het slachtoffer geen hulp van u wil aannemen, accepteert u dat.

Sociale steun zoeken

  • Steun zoeken bij mensen in de omgeving
    Bijvoorbeeld: Als u zich ernstig zorgen maakt over het slachtoffer, vraagt u iemand om advies over hoe u de situatie het beste kunt aanpakken.
  • Praktische hulp zoeken
    Bijvoorbeeld: Als u al uw vrije tijd besteedt aan het helpen, vraagt u uw partner om meer huishoudelijke klussen op te pakken.

Wat u kunt doen om beter beschermd te zijn tegen stress

Iedereen heeft een uniek gereedschapskistje met verschillende gereedschappen om te gebruiken in stressvolle situaties. Niet al dat gereedschap is even geschikt voor elke situatie. Voor een lastige situatie waarin u voor een oplossing kunt zorgen heeft u ander gereedschap nodig dan voor een situatie waar u weinig invloed op heeft. Hoe meer verschillende gereedschappen u kunt gebruiken, hoe beter u beschermd bent tegen stress.

Oefening

Pak het lijstje hierboven er nog eens bij en schrijf voor uzelf op welke dingen u nog niet doet. Misschien kunt u de volgende keer dat u stress heeft een van deze nieuwe manieren uitproberen. Dat zal in het begin misschien wat wennen zijn. Maar hoe vaker u uw nieuwe gereedschap gebruikt, hoe handiger u erin wordt.

Bekijk ook