Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Start een Steungroep rond het slachtoffer

Als helper wilt u het slachtoffer zo goed mogelijk ondersteunen. Als er langere tijd hulp nodig is, kan het zowel voor het slachtoffer als voor de helper prettig zijn om de hulp te verdelen. Dat kunt u doen door een Steungroep te starten. Dit is een appgroep met iedereen die er voor het slachtoffer wil zijn. In de Steungroep kunt u samen de hulp organiseren, ervaringen uitwisselen en elkaar helpen. Met het stappenplan hieronder kunt u direct aan de slag.  

Leg het idee voor

Leg het idee van een Steungroep voor aan het slachtoffer. Vertel iets over de voordelen: door samen te werken met andere helpers zijn de zorg en ondersteuning beter geregeld en kunt u het slachtoffer en elkaar ontlasten. De beslissing om een Steungroep te starten is uiteindelijk aan het slachtoffer.

Breng wensen samen in kaart

Bespreek samen welke hulp en ondersteuning nodig zijn. Denk hierbij aan praktische dingen als boodschappen doen, helpen met administratie, meegaan naar afspraken of de hond uitlaten. Maar het kan ook gaan over afleiding bieden door samen iets leuks te gaan doenStel vast welke hulp de komende periode nodig is. Bespreek vervolgens welke helpers dit op zouden kunnen pakkenOns formulier Hulp in kaart kan u hierbij helpen. 

Hulp in kaart brengen

Bepaal een contactpersoon

Uw naaste mag zelf meedoen in de Steungroep, maar dat hoeft niet. Bespreek dit van tevoren met elkaar. Als uw naaste niet in de Steungroep wil, kunt u een contactpersoon aanwijzen. Dat is een helper uit de Steungroep die verantwoordelijk is voor het contact met het slachtoffer. De contactpersoon koppelt de hulpvraag aan de helpers in de appgroep en kan namens het slachtoffer reageren.


Overleg met uw naaste wie de meest geschikte contactpersoon is voor het onderhouden van het contact. Het is belangrijk dat dit iemand is die uw naaste vertrouwt. Zo kan de contactpersoon soms uit naam van het slachtoffer aangeven of hulp wel of niet nodig is zonder dit te hoeven overleggen. 

Stel spelregels op

Om ervoor te zorgen dat de andere helpers weten wat er van hen wordt verwacht als zij deelnemen aan de Steungroep is het belangrijk om spelregels op te stellen. Op deze manier kunt u een duidelijke vraag neerleggen en weten de deelnemers wat ze kunnen verwachten. Denk aan regels als: 

  • Je hebt minstens 1 keer per week ruimte om te helpen. 
  • Je wilt je bezighouden met een of meer wensen van het slachtoffer. 
  • Je mag reageren, maar het hoeft niet. 
  • Bied alleen hulp als je er tijd en energie voor hebt. 
  • Geef je grenzen aan als iets te veel wordt. 
  • Iedereen mag vragen of zorgen delen in deze groep. De groep is er niet alleen om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, maar ook om elkaar te helpen. 

De contactpersoon en het slachtoffer stellen deze spelregels gezamenlijk op voor de start van de Steungroep.  

Nodig helpers uit

Vraag aan de helpers die het slachtoffer heeft genoemd of zij aan willen sluiten bij de SteungroepLaat weten dat u van plan bent een appgroep te starten en leg uit wat de spelregels zijn. Als een helper interesse heeft om aan te sluiten geeft u aan dat diegene binnenkort wordt toegevoegd aan de appgroep.  

Start een appgroep 
Maak een groepsgesprek aan in bijvoorbeeld WhatsApp of Signal met daarin alle helpers die hebben aangegeven dat ze onderdeel willen zijn van de Steungroep. Maak een welkomsttekst met daarin de spelregels van de groep.  

Communicatie in de Steungroep

Wanneer het slachtoffer deelneemt aan de groep kan die de hulpvragen zelf delen. Als het slachtoffer niet deelneemt is dit de taak van de contactpersoon. Geef bij elke hulpvraag aan wat er nodig is, vanaf wanneer en hoe vaak. Wie interesse heeft kan reageren. Als meerdere mensen reageren op een vraag besluit de contactpersoon of het slachtoffer wie dit het beste op kan pakken. Als een helper een taak heeft afgerond laat diegene dat weten in de groep. 

Deel uw ervaring

Het delen van ervaringen over het helpen kan zowel voor uzelf als voor de anderen in de groep prettig zijn. Gebruik de Steungroep om deze ervaringen te delen. Wees open en eerlijk in het delen van uw ervaringen, dit is helpend voor iedereen. De contactpersoon kan dit stimuleren door iedere week een vraag te stellen in de groep. Denk aan: hoe gaat het met jeWat ging er goed? Is er een succes dat je wil delen? Zie je positieve ontwikkelingen in het herstel van het slachtoffer? 

Informeer elkaar

De helpers in de groep lopen misschien tegen dezelfde vragen aan: hoe kan ik goed reageren, hoe kan ik ondersteunen bij juridische zaken of hoe bewaak ik mijn eigen grenzen? Op deze website staan veel praktische tips en adviezen voor het ondersteunen van een slachtoffer. Als u of iemand anders uit de groep vragen heeft die u onderling niet kunt beantwoorden, kijk dan of u het antwoord hier vindt. Liever persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.

Beweeg mee met het herstel van het slachtoffer

De weg naar herstel gaat niet altijd recht vooruit. Het is goed om te beseffen dat dit normaal is. Het is prettig voor de ander als u hierin meebeweegt. Bekijk hoe het herstelproces van een slachtoffer kan verlopen, zodat u passend kunt reageren. 

Het herstelproces van een slachtoffer 

Afbouwen van betrokkenheid 
Als de ingrijpende gebeurtenis langer geleden is zal het slachtoffer zich waarschijnlijk steeds een beetje beter gaan voelen. Er is hierdoor steeds minder hulp nodig. Bespreek dan of het slachtoffer de hulp wil afbouwen en de Steungroep opgeheven kan worden.