Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Tikkiefraude

Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen. Tikkiefraude is een van de meest voorkomende vormen van fraude met betaalverzoeken.

  • Hoe werkt Tikkiefraude?

    • Fraudeurs doen zich voor als (ver)kopers op bijvoorbeeld Marktplaats.
    • De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent.
    • Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website.
    • Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens. Om met je gegevens te betalen of geld vanaf je rekening naar zichzelf over te maken.
  • Krijg ik mijn geld terug?

    Bij betaalverzoekfraude en andere vormen van phishing wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veilig omgaat met je bankgegevens en pinpas en regelmatig je bankrekening controleert. Geef je pincode, inloggegevens of beveiligingscodes voor je bank dus nooit zomaar aan iemand anders.

  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Hoe help ik iemand die is opgelicht?

    Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht wat je voor iemand kunt doen.

  • Hulp bij geldproblemen

    Oplichting of fraude kan leiden tot schulden en andere problemen met geld. Geldfit geeft advies op maat om die problemen op te lossen, anoniem en gratis. Ook je bank kan vaak helpen bij problemen met geld.

  • Doe melding bij de Fraudehelpdesk

    De Fraudehelpdesk kan trends en ontwikkelingen zien en mensen waarschuwen voor nieuwe vormen van fraude of online oplichting.

  • Valse link of neplink

    Met phishing worden je gegevens gestolen via een link in een valse e-mail, sms of app-bericht. Er is vervolgens geld van je rekening gestolen.

  • Neptelefoontje van bank of politie

    Je wordt benaderd door een een vreemd telefoonnummer of e-mailtje van je bank, de politie of van een overheidsinstantie. Er wordt gevraagd om geld over te maken of je pincode te geven.

  • Betalen met Tikkie: waar moet je op letten?

    • Vertrouw het niet als een onbekende je vraagt 1 of een paar eurocent over te maken via Tikkie.
    • Als je een Tikkieverzoek krijgt, controleer dan het webadres dat in de link staat. Het enige echte webadres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten daarop zijn valse websites. Bekende valse websites zijn:
      - tlkkie.nl (met een l in plaats van een i)
      - tikkie-betaal.verzoek.com/home/index
    • Laat het contact met de (ver)koper altijd verlopen via het platform zelf, zoals Marktplaats of Speurders.nl. Gebruik hiervoor nooit WhatsApp of sms.
    • Valse betaalverzoeken kunnen ook namens een bank worden verstuurd, via iDeal of via het Online Betaalplatform (OBP) van Marktplaats.
    • Maak geen geld over als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Laat je niet onder druk zetten om snel te handelen.
    • Lijk een aanbod 'te mooi om waar te zijn'? Dan is dit vaak ook zo.
    • Google het telefoonnummer van de (ver)koper om te kijken of er fraudemeldingen aan gekoppeld zijn.