Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Neem contact op met onze Advieslijn

Heb je meer informatie nodig om een slachtoffer verder te helpen? Wil je overleggen over de beste aanpak in een acute situatie? Bel dan onze Advieslijn. De Advieslijn is er speciaal voor professionals die (soms) met slachtofferschap te maken krijgen, zoals zorgcoördinatoren en leraren, huisartsen, maatschappelijk werkers en fysiotherapeuten.

Overleg met onze Advieslijn

Onze medewerkers gaan graag met je in gesprek over onderstaande onderwerpen. Ook kunnen zij je voorzien van extra kennis over slachtofferschap en je informeren over onze partnerorganisaties.

Een slachtoffer doorverwijzen

Wil je een slachtoffer naar ons doorverwijzen? Dan is het belangrijk dat je toestemming hebt van het slachtoffer voordat je contact opneemt. Dit kan door vooraf te checken of het slachtoffer behoefte heeft aan hulp van Slachtofferhulp Nederland óf door samen met het slachtoffer de Advieslijn te bellen. Als je goedkeuring hebt, kan je het slachtoffer bij ons aanmelden.

Via de Advieslijn kan je vervolgens de case bespreken en de NAW- en contactgegevens van het slachtoffer aan ons doorgeven. Vervolgens bellen wij het slachtoffer en bespreken we waar de behoefte ligt. We koppelen het slachtoffer aan de juiste professional. Als blijkt dat de casus beter opgepakt kan worden door een andere organisatie, dan verwijzen wij door naar de juiste hulpinstantie. Door de wet op privacy kunnen wij je geen updates sturen over het verdere traject.

Overleg over emotionele hulp

Na een ingrijpende gebeurtenis kan je cliënt, patiënt of leerling last hebben van stressklachten. Onze medewerkers informeren je graag over hoe je het slachtoffer het best kunt begeleiden. Wij kunnen je informeren over het herstelproces van een slachtoffer, adviseren over de communicatie met een slachtoffer of adviseren over de mogelijkheden om het slachtoffer door te verwijzen bij (aanhoudende) stressklachten.

Overleg over schadevergoeding

Als je cliënt, patiënt of leerling recht heeft op een schadevergoeding kunnen wij adviseren over wie kan ondersteunen bij het verhalen van de schade. Ook kunnen we helpen bij het invullen van formulieren en aanvragen. Afhankelijk van de situatie kunnen wij je voor specifiekere vragen doorverwijzen naar een medewerker van onze juridische afdeling, een kosteloze slachtofferadvocaat of een andere hulpinstantie. Komt er een strafzaak? Zorg ervoor dat je samen met het slachtoffer uiterlijk 2 weken voor de zitting contact opneemt via de Advieslijn.

Overleg over het strafproces

Heb je vragen over de slachtofferrechten of het strafproces? Bijvoorbeeld over wat het slachtoffer te wachten staat? Wij kunnen je vragen beantwoorden en toelichting geven via de Advieslijn. Ook kan je je cliënt, patiënt of leerling naar ons doorverwijzen om te ondersteunen bij de aangifte, een klacht in te dienen of een schadevergoeding te eisen van de verdachte.

Acute hulp

Soms is er acute hulp nodig. Bijvoorbeeld vlak na een incident op school of de werkvloer. In acute situaties helpen wij om de slachtoffers te ondersteunen, bijvoorbeeld in de vorm van groepsopvang. Als je contact opneemt met onze Advieslijn, geeft de medewerker je contactgegevens door aan de piketdienst. Zij nemen zo snel mogelijk contact met je op om passende hulp te bieden in de regio waar dit nodig is.

Hulp bij (social) media

Namens de Familie kan ondersteunen als een gebeurtenis in de media komt. Na een dramatische gebeurtenis komt er veel op slachtoffers, nabestaanden en naasten af. Want geef je antwoord wanneer een journalist confronterende vragen stelt? Of zet je de pers juist in voor media-aandacht? Hoe zit het met foto’s die van social media zijn gehaald? Kun je die laten verwijderen? ​

Namens de Familie helpt slachtoffers, nabestaanden en achterblijvers bij het beantwoorden van dit soort vragen en bij het omgaan met de media. Zodat zij zich kunnen focussen op wat voor hen op dat moment echt van belang is.

Ervaringen

Jannetje

Jannetje gebruikt het Platform voor Professionals als vraagbaak Lees de ervaringen van Jannetje

Cliënt-vertrouwenspersoon Jannetje: 'Het Platform voor Professionals zorgt dat je zelf ook sterker in je schoenen staat.’

Roland

Roland ziet brede rol voor slachtofferhulp

Banny

Banny kreeg snel telefonisch advies