Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Hoe ga ik om met stress?

Na een ingrijpende gebeurtenis kun je stress ervaren. Soms gaan de klachten niet zomaar voorbij of heb je er erg veel last van. We leggen uit hoe je de signalen van stress kunt herkennen en geven je tips hoe je met stress om kunt gaan.

Wat kun je doen bij stress?

Handen laptop-Slachtofferhulp Nederland.jpg
Praten.jpg

1. Praat erover

Het kan lastig zijn om te praten over wat je is overkomen. Toch is het belangrijk om iemand in vertrouwen te nemen. Samen kunnen jullie zoeken naar een oplossing.

Praten jongeren ingezoomd-Slachtofferhulp Nederland.jpg
Handen laptop-Slachtofferhulp Nederland.jpg

2. Schrijf gedachten en gevoelens op

Je gedachten en gevoelens opschrijven kan opluchten en voor rust in je hoofd zorgen.

pexels-cottonbro-studio-5053738.jpg
Praten jongeren ingezoomd-Slachtofferhulp Nederland.jpg

3. Zoek afleiding

Blijf doen wat je leuk vindt om te doen. Afspreken met vrienden en vriendinnen bijvoorbeeld, of hobby's waar je energie van krijgt.

pexels-anete-lusina-4790610.jpg
pexels-cottonbro-studio-5053738.jpg

4. Vermijd gedachten en gevoelens niet

Afleiding zoeken is goed, maar zorg dat jij je gedachten en gevoelens niet uit de weg gaat. Bijvoorbeeld door urenlang gamen of scrollen op je telefoon om maar niet te hoeven nadenken over de gebeurtenis.

ritme-vasthoude-klok.jpg
pexels-anete-lusina-4790610.jpg

5. Probeer mindfulness

Mindfulness kan je helpen om rust te vinden in je hoofd en je gedachten en gevoelens meer van een afstandje te bekijken in plaats van dat je er helemaal in op te gaan.

Emoties-uiten-jongeren.jpg
ritme-vasthoude-klok.jpg

6. Houd je dagelijkse ritme vast

Gun jezelf tijd maar probeer je dagelijkse ritme vast te houden. Sta op tijd op en ga naar school, college of je voetbalclub. Je kunt mensen uit je omgeving vragen om je te helpen. Vraag iemand om samen met jou te gaan bijvoorbeeld.

Emoties-uiten-jongeren.jpg

7. Uit je emoties

Het is misschien niet fijn om te huilen of even heel boos te worden. Toch is het goed om dit gewoon te laten gebeuren en je emoties niet weg te stoppen. Het zijn normale reacties die vaak vanzelf weer overgaan.