Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Bezoek aan de huisarts

Door een ingrijpende gebeurtenis kun je verwondingen of stressklachten hebben, of allebei. Je kunt met de huisarts bespreken wat de gevolgen van de gebeurtenis zijn. De huisarts is de officiële verwijzer voor verdere medische of psychische hulp. Het kan lastig zijn om te praten over wat er is gebeurd en wat dat met je doet. We geven tips over hoe je het gesprek met de huisarts kunt voorbereiden en waar je op kunt letten tijden het gesprek.

Belangrijk om te weten

  • Je kunt iemand meenemen
    Het is soms fijn om iemand mee te nemen tijdens een bezoek aan de huisarts. Dit kan een gevoel van steun geven, en degene die meegaat hoort tijdens het gesprek misschien andere dingen dan jij.
  • Compleet overzicht mogelijke hulpverlening
    Je huisarts heeft een compleet overzicht van mogelijkheden en organisaties die je kunnen helpen. Je huisarts kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld hulpverleningsorganisaties voor huiselijk geweld, mensenhandel of seksueel misbruik, of naar een tijdelijke verblijfplaats.
  • Een huisarts heeft zwijgplicht
    Je huisarts heeft zwijgplicht en mag dus niks vertellen aan de dader, verdachte of andere mensen in je omgeving. 
  • Alleen lichamelijk onderzoek met toestemming
    Je huisarts doet alleen lichamelijk onderzoek als dit nodig is en als je toestemming daarvoor geeft. Lichamelijk onderzoek na geweld is belangrijk voor: het vaststellen en behandelen van verwondingen, het verzamelen van bewijs voor als je (later) aangifte wilt doen.

Het gesprek voorbereiden

Beantwoord ter voorbereiding de volgende vragen. Schrijf ze op en neem ze mee naar het gesprek.

  • Wat is er gebeurd en wat heeft dit met je gedaan.
  • Wat zijn je klachten. Geef ook voorbeelden bij de klachten. Bijvoorbeeld bij ‘slecht slapen’: “Ik durf niet goed in slaap te vallen, want ik ben bang dat ik nare dromen krijg.”
  • Sinds wanneer heb je last van deze klachten?
  • Hoe vaak heb je last van deze klachten?
  • Hoe erg zijn de klachten?
  • Worden de klachten erger?
  • Zijn de klachten plotseling ontstaan of langzaam begonnen?
  • Kun je door je klachten je werk minder goed doen?
  • Hinderen de klachten je in je dagelijks leven?
  • Schaam je je voor de klachten?
  • Hoe denkt je dat de huisarts je kan helpen?
  • Wat heb je nodig om je beter te voelen?

  • Welke mensen zijn belangrijk voor je? Je vrienden, partner of buren kunnen je misschien ook helpen. Het is goed als de huisarts weet van wie je steun krijgt.
  • Maak je je zorgen om iemand? Vertel wat de gevolgen zijn voor de mensen die belangrijk voor je zijn. En of je je zorgen maakt om iemand.

  • Neem pen en papier mee
    Dan kun je belangrijke dingen meteen opschrijven.
  • Bedenk of je iemand meeneemt naar het gesprek
    Het kan fijn zijn om iemand mee te nemen naar het gesprek. Dit kan bijvoorbeeld een familielid of vriend zijn. Of iemand anders die je vertrouwt.
  • Heb je meer dan 10 minuten nodig?
    Een afspraak bij de huisarts duurt meestal 10 minuten. Als je denkt dat je langer nodig heeft, vraag dan bij het maken van de afspraak om een 'dubbele afspraak'.
  • Alvast kijken naar behandelingen
    Als je wilt, kun je alvast op zoek gaan naar behandelmogelijkheden. Ook kun je zorgaanbieders in de regio opzoeken. Als een bepaalde behandeling je het beste lijkt, kun je dat met de huisarts bespreken. Tip: Lees alvast meer over EMDR en andere behandelvormen.

Tips voor tijdens het gesprek

Schrijf de dingen op die voor jou belangrijk zijn. Dan vergeet je niet wat de dokter heeft gezegd. Vind je het lastig om tegelijk te luisteren en te schrijven? Vraag dan of de huisarts de informatie voor je op wil schrijven.

Zorg dat je goed weet wat er besproken is, wat de klachten kunnen betekenen en wat er nu verder gaat gebeuren.

  • Vraag naar behandelmogelijkheden
    Zijn er zorginstellingen of behandelaren in de buurt die passende behandeling kunnen geven? Als je huisarts verschillende behandelingen noemt, schrijf deze dan op. Dan kun je er later meer informatie over opzoeken. 
  • Vraag naar de kosten voor een behandeling
    Krijg je een verwijsbrief voor behandeling? Vraag dan of de kosten helemaal door je zorgverzekering worden betaald. Soms moet je een deel zelf betalen. Stel deze vraag ook als de huisarts medicijnen voorschrijft.
  • Is er een wachttijd voor de behandeling?
    Als de huisarts je gaat verwijzen, vraag dan ook of er een wachttijd voor de behandeling is. Is er een wachttijd? Vraag de huisarts waar je het snelst geholpen kan worden. Soms kan je zorgverzekeraar helpen door wachtlijstbemiddeling te doen.

Soms verwijst de huisarts je door naar de 'praktijkondersteuner GGZ’ (POH-GGZ). Bij lichte klachten kan de praktijkondersteuner zelf hulp bieden. Bij wat zwaardere klachten verwijst de praktijkondersteuner je door voor een behandeling die langer kan duren. Ben je naar een therapeut verwezen en is er wachttijd? Je kunt vragen of je kunt praten met de praktijkondersteuner tot je aan de beurt bent .