Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Veel mensen die iets heftigs meemaken, hebben last van emotionele en lichamelijke reacties. Dat is heel normaal. We horen vaak dat mensen last hebben van stressklachten zoals hoofdpijn, spanningen, huilbuien en nare herinneringen. Dit kost veel energie. Door deze klachten ben je moe of prikkelbaar en kun je je misschien slecht concentreren.

Tips voor het omgaan met stress

Bij de meeste mensen nemen stressklachten af binnen 6 weken na de gebeurtenis. Het is goed om jezelf de tijd te gunnen. Stop je emoties niet weg. Sta stil bij wat je is overkomen, maar zorg ook voor voldoende afleiding.

Omgaan met stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Zelftest stressklachten

Emotionele en lichamelijke stressklachten

Niet iedereen heeft last van deze (stress)klachten. Hoe je reageert, hangt af van wat je precies is overkomen en hoe je omgeving reageert. Ook hoe je je voelde voor de gebeurtenis is belangrijk.

  • Spanning, sufheid of hoofdpijn.
  • Ermee bezig blijven: op onverwachte momenten komen nare herinneringen aan de gebeurtenis naar boven. Misschien heb je last van nachtmerries.
  • Op je hoede zijn en snel schrikken: je bent alert op nieuw gevaar in je omgeving en schrikachtig, bijvoorbeeld bij harde geluiden.
  • Vermoeidheid en slecht slapen: veel over de gebeurtenis nadenken kost energie.
  • Verlies van geduld en concentratie: je bent prikkelbaar. Ook kan het zijn dat je je moeilijk kunt concentreren of meer vergeet.
  • Huilbuien
  • Je gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis. Ook kan het zijn dat je hard gaat werken of andere afleiding zoekt om niet aan de gebeurtenis te hoeven denken.
  • Gevoelens van schuld en schaamte. Die gevoelens kunnen nog erger worden als mensen in je omgeving je de schuld geven van wat er is gebeurd. Ook als ze dat niet zo bedoelen. Dit heet victim blaming.

Tips voor het omgaan met stress

Hoe gaan anderen om met stressklachten?

Thijs

Thijs werd mishandeld door een ontslagen werknemer. Lees het verhaal van Thijs

'Voordat ik het wist werd ik over de trapleuning gegooid.'

Bert

Bert werd 3 keer overvallen op de taxi.

Anja

Anja is als kind misbruikt.

Johan

Johan raakte ernstig gewond door een motorongeval.

Mellanie

Mellanie deed aangifte van seksueel misbruik.