Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de (tracking/marketing) cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Veel mensen die iets heftigs meemaken, hebben last van emotionele en lichamelijke reacties. Dat is heel normaal. We horen vaak dat mensen last hebben van stressklachten zoals hoofdpijn, spanningen, huilbuien en nare herinneringen. Dit kost veel energie. Door deze klachten bent u moe of prikkelbaar en kunt u zich misschien slecht concentreren.

Tips voor het omgaan met stress

Bij de meeste mensen nemen stressklachten af binnen 6 weken na gebeurtenis. Het is goed om uzelf de tijd te gunnen. Stop uw emoties niet weg. Sta stil bij wat u is overkomen, maar zorg ook voor voldoende afleiding.

Omgaan met stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Zelftest stressklachten

Emotionele en lichamelijke stressklachten

Niet iedereen heeft last van deze (stress)klachten. Hoe u reageert, hangt af van wat u precies is overkomen en hoe uw omgeving reageert. Ook hoe u zich voelde voor de gebeurtenis is belangrijk.

  • Spanning, sufheid, slecht slapen of hoofdpijn.
  • Ermee bezig blijven: op onverwachte momenten komen nare herinneringen aan de gebeurtenis naar boven. Misschien heeft u last van nachtmerries.
  • Op uw hoede zijn en snel schrikken: u bent alert op nieuw gevaar in uw omgeving en schrikachtig, bijvoorbeeld bij harde geluiden.
  • Vermoeidheid en slecht slapen: veel over de gebeurtenis nadenken kost energie.
  • Verlies van geduld en concentratie: u bent prikkelbaarder. Ook kan het zijn dat u zich moeilijk kunt concentreren of meer vergeet.
  • Huilbuien
  • U gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis. Ook kan het zijn dat u hard gaat werken of andere afleiding zoekt om niet aan de gebeurtenis te hoeven denken.
  • Gevoelens van schuld en schaamte.

Tips voor het omgaan met stress

 

Hoe gaan anderen om met stressklachten?

Thijs

Thijs werd mishandeld door een ontslagen werknemer. Lees het verhaal van Thijs

'Voordat ik het wist werd ik over de trapleuning gegooid.'

Bert

Bert werd 3 keer overvallen op de taxi.

Anja

Anja is als kind misbruikt.

Johan

Johan raakte ernstig gewond door een motorongeval.

Mellanie

Mellanie deed aangifte van seksueel misbruik.