Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Op een goede manier reageren op wat iemand doormaakt

Iemand die dichtbij je staat heeft een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt. Gedraagt iemand zich na de gebeurtenis anders dan anders? Dat kan betekenen dat iemand last heeft van wat er is gebeurd. Hoe sluit je het beste aan op wat iemand nodig heeft? Kijk en lees op deze pagina hoe je passend reageert.

Hoe herken ik stressklachten?

Na een ingrijpende gebeurtenis kunnen mensen last hebben van emoties en stressklachten. Dat zijn normale reacties op de situatie. Stressklachten die je misschien herkent bij het slachtoffer zijn bijvoorbeeld:

  • Spanning, sufheid of hoofdpijn
  • Snel schrikken
  • Vermoeidheid en slecht slapen
  • Verlies van geduld en concentratie
  • Huilbuien
  • Het slachtoffer gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis

Schuld en schaamte

Gevoelens van schuld en schaamte komen veel voor bij slachtoffers. Deze gevoelens kunnen het herstel in de weg staan. Soms worden de gevoelens erger door beschuldigende opmerkingen van anderen. Lees hoe je iemand kunt helpen die last heeft van schuld en schaamte.

Kinderen

Ieder kind reageert anders op een heftige gebeurtenis. Zij hebben net als volwassenen tijd nodig om met de nieuwe situatie te leren leven. Lees meer over reacties van kinderen per leeftijd.

1. Durf te vragen hoe het gaat

Het is niet altijd te zien hoe iemand zich voelt. Je kunt je belangstelling tonen door regelmatig te vragen hoe het gaat. Wees niet bang om direct te zijn. Zeggen waar het op staat kan ongemakkelijk zijn, maar het is soms nodig om de gebeurtenis te verwerken.

2. Ga na wat het slachtoffer zelf wil

Iedereen gaat anders om met de gevolgen van een ingrijpende gebeurtenis. Waar de een misschien veel wil praten, zoekt de ander liever afleiding. Probeer als naaste uit te zoeken waar iemand behoefte aan heeft. Ook als je denkt dat je wel weet wat iemand wil, is het goed om te vragen of dat echt zo is.

3. Leg uit hoe jij je voelt

Het kan lastig zijn om elkaar goed te begrijpen in de periode na een heftige gebeurtenis. Misschien reageert iemand niet zoals je had verwacht. Of neemt iemand je goedbedoelde adviezen niet over. Accepteer het als iemand niet alles wil vertellen. Laat de ander weten waarover jij je zorgen maakt, maar maak geen verwijten. Vertel de ander hoe jij je voelt.

Liever persoonlijk advies? Bel 0900-0101

Loop je ergens tegenaan waar je niet uitkomt? Wil je graag een van onze medewerkers spreken? Bel 0900-0101 (gebruikelijke belkosten).

Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur.

Online cursus voor helpers

Iemand helpen kan best lastig zijn. Het is dan ook niet gek als je je afvraagt: doe ik het eigenlijk wel goed? In de gratis online cursus voor helpers leer je aan de hand van voorbeelden, filmpjes en oefeningen hoe je in verschillende situaties passend kunt reageren.

Lees meer over de online cursus

Illustratie schuld en schaamte twee vriendinnen.jpg