Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Een cliënt van mij is slachtoffer of nabestaande

Tijdens uw werk spreekt u veel mensen. Het is dan ook onvermijdelijk dat u weleens te maken krijgt met een slachtoffer of nabestaande. Hoe helpt u iemand dan verder? Het is allereerst belangrijk dat u de situatie erkent. En dat uw cliënt de rust en veiligheid voelt om te delen en om eventueel hulp te accepteren. Hieronder vindt u een aantal manieren om een slachtoffer of nabestaande zo goed mogelijk op weg te helpen, zodat iemand de regie over het leven weer terug kan krijgen.

Doorverwijzen

Tips voor gespreksvoering

De manier waarop u het gesprek met een slachtoffer aanpakt kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces. Met deze tips voor gespreksvoering helpt u iemand écht verder.

Tips voor gespreksvoering

Communiceren zonder oordeel

Als uw cliënt, patiënt of leerling slachtoffer is geworden, is het belangrijk dat diegene zich erkend voelt en niet veroordeeld. Bekijk 6 tips om zonder oordeel te communiceren met een slachtoffer.

Tips voor communiceren zonder oordeel

Victim blaming

Professionals maken soms indirect beschuldigende opmerkingen tegen slachtoffers. Dit heet victim blaming. Ook als u het niet zo bedoelt, kan een opmerking soms erg kwetsend zijn. Kijk hoe u dit voorkomt.

Victim blaming voorkomen

Online modules

Als professional kunt u te maken krijgen met mensen die slachtoffer worden van een strafbaar feit. Onze (gratis) online modules geven u inzicht in wat er op hen afkomt en hoe u daarop kunt inspelen.

Online modules voor professionals

Slachtofferrechten

Als uw cliënt slachtoffer is geworden of nabestaande is dan heeft diegene bepaalde rechten. Bekijk het overzicht van slachtofferrechten.

Rechten van slachtoffers en nabestaanden

Overleggen met een deskundige

Wilt u overleggen over een specifieke situatie? Is er een incident geweest waarover u graag advies krijgt? Of wilt u weten hoe u beleid op slachtofferschap kunt opstellen? Bel met een van onze medewerkers via de Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).