Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Hulp na fraude of oplichting

Bij fraude wordt u bedrogen of misleid door een oplichter. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen aan de oplichting of er op een andere manier beter van te worden. Veel fraude vindt online plaats. Denk aan Marktplaatsfraude. Lees welke vormen van fraude er zijn en wat u kunt doen als u bent opgelicht.

Wat kan ik doen na fraude?

Wat u het beste kunt doen na fraude, hangt af van wat u precies is overkomen. Beantwoord 3 vragen om te bepalen met welke vorm van fraude u te maken heeft en u krijgt advies op maat. 

Een oplichter of toch niet?

Zorg dat u weet waar u op moet letten.

  • Kijk goed naar de afzender van een mail. Klik niet zomaar op links en download geen bestanden.
  • Is een aanbod 'te mooi om waar te zijn'? Dan is dat helaas vaak ook zo.
  • Vertrouw op uw gevoel. Voelt iets niet goed? Ga dan niet in op het aanbod van die persoon of organisatie.
  • Een bank of andere organisatie vraagt u nooit om uw pincode en/of wachtwoord.

Fraude in cijfers

14.798 slachtoffers

van fraude hielpen we in 2017

Bron: Slachtofferhulp Nederland