Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Geld kwijt door fraude?

Bij fraude word je bedrogen of misleid. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen aan je of er op een andere manier beter van te worden. Veel fraude vindt online plaats; op Marktplaats, in een webwinkel of op social media bijvoorbeeld.

Geld kwijt? Doe dit eerst

Doe aangifte

Het zorgt ervoor dat de politie een onderzoek kan starten om de oplichter te vinden. Aangifte doen kan op de website van de politie, door te bellen naar 0900-8844 of door naar het politiebureau te gaan. Heb je al aangifte gedaan? Goed bezig, dan kan de politie aan het werk.

Verzamel bewijs

Chatberichten of chatgeschiedenis, bankafschriften, facturen, printscreens die te maken hebben met de oplichting kunnen de politie helpen met het onderzoek.

Neem iemand in vertrouwen

Familie, vrienden of bijvoorbeeld je mentor kunnen je vaak op weg helpen.

Bij online fraude via..

  • Heb je een bedrag via Tikkie aan iemand overgemaakt bedoeld om je bankgegevens te controleren? En ben je hierdoor veel geld kwijt geraakt? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met Tikkiefraude.
  • Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen.
  • Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veilig omgaat met je bankgegevens en pinpas, en regelmatig je bankrekening controleert.

Meer weten? Check de pagina Tikkiefraude.

  • Heeft een goede bekende of familielid je via WhatsApp gevraagd zo snel mogelijk een flink bedrag over te maken? En blijkt dit achteraf een oplichter te zijn die alleen maar uit is op je geld? Dan heb je te maken gehad met WhatsAppfraude.
  • Neem contact op met je bank als je vermoedt dat er iets niet goed gaat. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of kan het bedrag worden teruggestort.
  • Bij WhatsAppfraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.

Meer weten? Check de pagina WhatsAppfraude.

  • Heb je via Marktplaats of een webshop iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en nooit je geld gekregen? Dan heb je te maken met fraude met online aankopen.
  • Meld de fraude bij de webshop. De webshop kan dan maatregelen nemen, zoals het account van de (ver)koper blokkeren, advertenties verwijderen of andere kopers waarschuwen.
  • Bij webshopfraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.

Meer weten? Check de pagina oplichting met online aankopen.

  • Heb je iemand ontmoet via een datingsite, social media of online game? En heeft diegene met een smoes je gevraagd om (grote) geldbedragen over te maken? Dan heb je te maken gehad met datingfraude.
  • Stop met het overmaken van geld.
  • Neem geen contact meer op, blokkeer telefoonnummers en social media accounts.
  • Informeer de datingsite.

Meer weten? Check de pagina Datingfraude.

  • Heb je geld geïnvesteerd in aandelen, Bitcoin of andere cryptomunten met hoge rendementen als belofte? En heb je hier nooit iets van terug gezien en ben jij je geld kwijt? Dan heb je te maken met beleggingsfraude.
  • Stop met beleggen bij de oplichter, blokkeer accounts die gelinkt zijn aan de oplichting, verander je wachtwoorden en stel tweestapsverificatie in.
  • Neem contact op met de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM onderzoekt of het bedrijf de regels heeft overtreden.
  • Neem contact op met je bank. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of kan het bedrag worden teruggestort.

Meer weten? Check de pagina beleggingsfraude en bitcoinfraude.

  • Heb je via een neplink uit een sms of e-mail op een nepwebsite geprobeerd in te loggen met je persoonsgegevens? En is er zo geld van je rekening gestolen? Dan heb je te maken gehad met phishing.
  • Breng je bank op de hoogte, blokkeer je pasjes en verander je pincodes.
  • Soms is het mogelijk je geld terug te krijgen van de bank. Dat kan als je hebt gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken.
  • Heb jij je telefoonnummer doorgegeven? Dit kan worden gebruikt om abonnementen af te sluiten onder jouw naam. Controleer je telefoonnummer op payinfo.nl.
  • Breng het bedrijf op de hoogte van wie je het neppe berichtje hebt gekregen.

Meer weten? Check de pagina phishing.

  • Doet je computer raar of kan je niet meer bij je bestanden? Of wordt je geintimideerd door hackers? Dan heb je te maken met malware of ransomeware.
  • Neem contact op met je bank of verzekeraar.
  • Kijk op Nomoreransom.org voor praktische tips om het probleem zelf op te lossen.

Meer weten? Check de pagina malware en ransomware.

Bij offline fraude met..

  • Misbruikt iemand je persoonsgegevens zoals je paspoort, BSN of je handtekening? Dan heb je te maken met identiteitsfraude.
  • Breng je bank of creditcardmaatschappij op de hoogte.
  • Meld de fraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dit meldpunt is gespecialiseerd in identiteitsfraude. De bevestiging van je melding kun je sturen aan je bank en schuldeisers. Zo weten zij dat je slachtoffer bent van fraude.
  • Krijg je post, e-mails of telefoontjes van schuldeisers of incassobureaus? Probeer kalm te blijven, ook als je niet wordt geloofd. Betaal geen schulden af waar je niks mee te maken hebt. Stuur een kopie van je aangifte naar ze op samen met de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).

Meer weten? Check de pagina Identiteitsfraude.

  • Word jij door iemand gedwongen om telefoonabonnementen af te sluiten? Neem dan direct contact op met het telefoonbedrijf en je bank.
  • Check de pagina Creditboys welke stappen je precies moet nemen om de schade onder controle te krijgen.
  • Word jouw bankrekening gebruikt om geld van oplichters over te maken naar iemand anders? Dan word je gebruikt als geldezel.
  • Breng je bank hiervan op de hoogte, blokkeer je pinpas of creditcard en verander je pincodes.

Meer weten? Check de pagina Geldezel.

  • Heb je onverwachts hoge telefoonkosten omdat je naar het buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Neem dan contact op met je telefoonprovider (bijvoorbeeld KPN, Vodafone, Odido, Ben).
  • Meld de fraude bij de politie en de Fraudehelpdesk.

Meer weten? Check de pagina over Wangirifraude en belfraude.

  • Is je pinpas of creditcard gestolen? Of stelen dieven geld van je rekening? Blokkeer je pasjes via de Bankpassen Meldcentrale. Bel 0800 - 0313 of vanuit het buitenland +31 (0)88 - 38 55 372. Je kunt ook contact opnemen met je bank.

Meer weten? Check de pagina Babbeltruc.

  • Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je zo geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.
  • Heb jij zo´n soort telefoontje gekregen? En heb je daarna geld overgemaakt? Dan heb je te maken gehad met spoofing, ook wel bankhelpdeskfraude.
  • Meld de fraude direct bij je bank.
  • Verzamel bewijs van de bankhelpdeskfraude. Maak schermafbeeldingen en schrijf op wat er precies is gebeurd.
  • Stuur een kopie van je aangifte (het proces-verbaal) naar je bank.

Meer weten? Check de pagina over Spoofing.

  • Bij skimming stelen oplichters de gegevens van je bankpas of frauderen met contactloos betalen.
  • Neem direct contact op met je bank. Samen bekijk je welke maatregelen er nodig zijn en of je je geld terugkrijgt. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen.

Meer weten? Check de pagina Skimmen.

Goed om te weten

  • Wat kan ik doen na fraude?

    Bekijk van welke soort fraude je slachtoffer bent en krijg advies dat past bij wat je is overkomen.

  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Geldproblemen door oplichting? Neem contact op met Geldfit

    Geldfit geeft advies op maat om geldproblemen op te lossen, anoniem en gratis. Ook je bank kan vaak helpen bij problemen met geld.

  • Afbeelding van Whatsapp

    Vragen? Neem contact met ons op

    Dit kan ook via WhatsApp. Samen kijken we wat je nodig hebt. Onze hulp is altijd gratis.