Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Omgaan met stressklachten

Na een ingrijpende gebeurtenis is het heel normaal dat mensen last hebben van emoties en stressklachten. Wij helpen je graag zodat deze klachten verminderen of verdwijnen.

Hoe ga ik weer verder na een heftige gebeurtenis?

Het is goed om jezelf de tijd te gunnen om de gebeurtenis te verwerken. Stop je emoties niet weg. Sta stil bij wat je is overkomen, maar zoek ook afleiding. Het helpt om je dagelijkse ritme vast te houden.

Neem iemand in vertrouwen

We zien vaak dat het lastig is voor mensen om te praten over wat ze hebben meegemaakt. Dit is heel normaal. Toch is het goed om iemand in vertrouwen te nemen. Deel je verhaal bijvoorbeeld met je partner of een vriend(in) en vertel hoe zij kunnen helpen.

Houd het dagelijks ritme vast

Gun jezelf de tijd, maar probeer als je dit kunt, het dagelijks (werk)ritme vast te houden. Sta op tijd op, ga naar het werk of breng de kinderen naar school. Als het niet lukt om weer te gaan werken, bespreek dit dan met je leidinggevende. Is er iets dat je niet meer durft, zoals aan het verkeer deelnemen of alleen naar buiten gaan? Ga dan stap voor stap de confrontatie aan en vraag daarbij eventueel om hulp.

Wat kan ik beter niet doen?

Let op de volgende dingen:

  • Sluit je niet af voor mensen die belangrijk voor je zijn.
  • Wees voorzichtig met slaapmiddelen of kalmeringsmiddelen. Overleg met je huisarts over de zin, de risico's en het gebruik ervan.
  • Wees voorzichtig met alcohol, pillen of drugs. Je voelt je misschien tijdelijk beter, maar deze middelen zijn geen oplossing voor je problemen. Ze kunnen juist voor extra problemen zorgen.
  • Doe je niet sterker voor dan je bent. Het is geen schande als je je kwetsbaar opstelt.
  • Loop niet te lang met je klachten door. Als je je zorgen maakt of als je je na enkele weken niet beter voelt, bespreek dit dan met je huisarts.
  • Verwijt jezelf niets en schaam je niet voor wat er is gebeurd. Ook niet wanneer mensen in je omgeving je het gevoel geven dat je schuldig bent aan wat er is gebeurd. Veel mensen reageren onbedoeld op die manier als ze praten met een slachtoffer. Lees meer over victim blaming.
  • Vermijd vervelende discussies over wat er gebeurd is. Geef het vooral aan als je er niet over wilt praten.

Hoe gaan kinderen hiermee om?

Een misdrijf of verkeersongeluk kan een diepe indruk achterlaten bij kinderen. Het is normaal dat kinderen na een ingrijpende gebeurtenis een tijdje uit hun doen zijn. Ieder kind reageert anders. Net als volwassenen hebben zij de tijd nodig om de gebeurtenis te verwerken.

Zo help je je kind

Hoe gaan anderen hiermee om?

Thijs

Thijs werd mishandeld door een ontslagen werknemer. Lees het verhaal van Thijs

'Voordat ik het wist werd ik over de trapleuning gegooid.'

Bert

Bert werd 3 keer overvallen op de taxi.

Anja

Anja is als kind misbruikt.

Johan

Johan raakte ernstig gewond door een motorongeval.

Mellanie

Mellanie deed aangifte van seksueel misbruik.