Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Een slachtoffer doorverwijzen

In sommige situaties kunt u een slachtoffer niet zelf verder helpen. Bijvoorbeeld door grenzen in uw rol of een casus met meervoudige problematiek. Voor een goed herstel van het slachtoffer wilt u dan gericht kunnen doorverwijzen naar onze medewerkers, of naar een van onze partners. Lees hier verder voor informatie en advies over het doorverwijzen van een slachtoffer.

Snel advies over doorverwijzen

Deze slachtoffers kunt u naar ons doorverwijzen

Wij helpen:

  • slachtoffers, getuigen, nabestaanden en betrokkenen van misdrijven.
  • slachtoffers, getuigen, nabestaanden, betrokkenen en veroorzakers van verkeersongelukken.
  • achterblijvers bij vermissingen.
  • getuigen, betrokkenen en nabestaanden van zelfdoding.
  • slachtoffers, getuigen, betrokkenen en nabestaanden van crises en calamiteiten.

 

Dit is wat wij doen voor slachtoffers

Bij Slachtofferhulp Nederland informeren, adviseren en ondersteunen we slachtoffers op drie manieren.

  • Emotionele hulp: We bieden opvang en ondersteuning na een ingrijpende gebeurtenis en werken aan vermindering van stressklachten. Ook monitoren we het herstel en als dit stagneert, kunnen we verwijzen naar verdergaande hulpverlening.
  • Schadevergoeding: We adviseren over wie de schade kan vergoeden en helpen bij het in kaart brengen van de schade. Ook helpen we indien nodig bij het invullen van formulieren en aanvragen.
  • Strafproces: We informeren over slachtofferrechten. Indien nodig helpen we bij het doen van aangifte en bieden we overzicht in het strafproces: wat kan een slachtoffer van een misdrijf verwachten in elke fase van het strafproces? We helpen bij spreekrecht, het indienen van een klacht en het eisen van een schadevergoeding van de verdachte.

Onze hulp is altijd gratis en dichtbij. Slachtofferhulp heeft in heel Nederland kantoren en gesprekslocaties.

 

Onze werkwijze

We hebben een uitgebreid dienstverleningspakket voor de psychosociale nazorg aan slachtoffers. Dat varieert van casemanagement tot lotgenotencontact en herstelrechtelijke ondersteuning.

Ons uitgangspunt is de zelfredzaamheid en veerkracht van slachtoffers. Wij helpen hen zo snel mogelijk weer de regie te krijgen over hun leven. Dit is cruciaal om te werken aan herstel.

We houden in het oog hoe het met iemand gaat en helpen waar nodig. Door samen met het slachtoffer prioriteiten te stellen en taken te verdelen, ontstaat er weer overzicht en structuur.

We informeren wat iemand zelf kan doen en welke instanties eventueel verder kunnen helpen.

Lees meer over onze werkwijze

 

Zo kunt u een slachtoffer met ons in contact brengen

Is het slachtoffer volgens u gebaat bij onze hulp, dan kunt u op twee manieren naar ons doorverwijzen.

1. Attenderen op onze informatie en hulpverlening

U verwijst het slachtoffer door naar onze website. Daar kan het slachtoffer zichzelf aanmelden en zijn online hulptools beschikbaar. U kunt ook doorverwijzen naar onze directe contactmogelijkheden, zodat het slachtoffer zelf contact met ons kan opnemen.

Dat kan op de volgende manieren:

2. Persoonlijk aanmelden bij Slachtofferhulp Nederland

U heeft met het slachtoffer gesproken over verdere hulp en goedkeuring van het slachtoffer gekregen om met ons contact op te nemen. Dat kan door te bellen via 0900-0101 (kies voor optie 3 in het keuzemenu). Vervolgens bespreekt u de case telefonisch met een van onze experts.

Wanneer u een slachtoffer bij ons aanmeldt, vragen wij u om de gegevens van het slachtoffer. Wij bellen het slachtoffer en onderzoeken waar de behoefte ligt en welke hulp we het slachtoffer kunnen bieden. Als blijkt dat een bepaalde zaak beter door een andere organisatie kan worden ondersteund, dan verwijzen we het slachtoffer door naar de juiste hulpinstantie. Door de wet op privacy kunnen wij u geen updates sturen over het verdere traject.