Wat is spoofing?
Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk of webwinkel. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken. Lees hier wat u kunt doen als u te maken heeft met spoofing.
Meld bankhelpdeskfraude direct bij uw bank
Heeft u geld overgemaakt aan een oplichter die zich voordoet als uw bank? Zet de volgende stappen om het geld terug te kunnen krijgen:
- Meld de fraude direct bij uw bank. Uw bank kan u ook vertellen wat u moet doen.
- Verzamel bewijs van de bankhelpdeskfraude. Maak schermafbeeldingen en schrijf op wat er precies is gebeurd. Lees meer over bewijs verzamelen op Internetsporen.nl.
- Doe aangifte van de oplichting bij de politie.
- Stuur een kopie van uw aangifte (het proces-verbaal) naar uw bank.
Vormen van spoofing
- Telefoonspoofing
U wordt gebeld door een medewerker van bijvoorbeeld uw bank, provider of energieleverancier. Het is echter geen medewerker, maar een oplichter. Helpdeskfraude is een voorbeeld van telefoonnummerspoofing. - Spoofing per mail, app of sms
U ontvangt een nepmail van bijvoorbeeld uw bank of PostNL. - Websitespoofing
U komt via een link in een mail, app of sms terecht op een nepwebsite. De nepwebsite lijkt precies op de website van uw bank of een webwinkel.
Trap er niet in
- Uw bank vraagt nooit om uw geld over te maken naar een andere rekening.
- Uw bank zet u niet onder druk om snel te reageren.
- Neem zelf contact op met uw bank als u denkt dat er iets mis is met uw rekening. Of als u niet vertrouwt wie u belt.
- Uw bank vraagt nooit om uw inloggegevens. Geef nooit uw inlognaam of wachtwoord. Niet online en ook niet per telefoon.
- Klik nooit zo maar op een link in een e-mail of sms. Kijk altijd goed of het bericht echt van uw bank is.
U bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Bent u slachtoffer van online fraude? Misschien schaamt u zich ervoor. Dat is niet nodig. U bent niet de enige die dit overkomt.
- Weet dat het absoluut niet dom is dat u dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. U heeft te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als u. In contact met lotgenoten kunt u uw ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Hoe ga ik om met stress?
U heeft zorgen, problemen en stress omdat u slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heeft u veel geld verloren en heeft u daardoor zorgen.
- U kunt zich rot voelen en boos zijn omdat u bent opgelicht.
- U heeft misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat u stressklachten heeft. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op uzelf te letten. Wij helpen u daarbij.
Tips voor het omgaan met stressPhishing
Uw gegevens zijn van u gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek. Er is vervolgens geld van uw rekening gestolen.
PhishingTikkiefraude
Een 'verkoper' vraagt u om via Tikkie een klein bedrag over te maken om uw gegevens te controleren. Het is echter een oplichter die via een nepwebsite aan uw inloggegevens probeert te komen.
TikkiefraudeBabbeltruc
Een babbeltruc is een vorm van misleiding. Onbekenden praten op u in, bijvoorbeeld bij u thuis of bij een pinautomaat. Om uw vertrouwen te winnen, maken ze gebruik van smoesjes. Het doel is om uw geld, uw bankpas of andere waardevolle bezittingen te stelen.
BabbeltrucGeldezel
Uw rekening is misbruikt om geld wit te wassen. U bent slachtoffer, maar wordt door de politie ook gezien als verdachte.
GeldezelActuele waarschuwingen
Bij de Fraudehelpdesk komen dagelijks meldingen binnen over fraude. Bekijk de actuele waarschuwingen, met voorbeelden van oplichting via mail, sms of telefoon.
Actuele fraudewaarschuwingenUw geld terug na online oplichting?
Als slachtoffer van online fraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk uw geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond leest u hoe dit werkt.
Hoe werkt bankhelpdeskfraude?
Een oplichter belt u op en zegt een medewerker te zijn (van de helpdesk) van uw bank. Op uw telefoon lijkt het ook om het nummer van uw bank te gaan.
- De zogenaamde bankmedewerker vertelt u dat uw rekening is gehackt en dat uw geld of spaargeld in gevaar is.
- Om uw geld te redden, moet u het overmaken naar een kluisrekening of andere veilige rekening.
- U maakt uw geld echter over op de rekening van iemand die wordt misbruikt om crimineel geld wit te wassen (een geldezel). Zo kan de oplichter bij uw geld.
- Vaak gaat het om grote bedragen. Bijvoorbeeld als al het spaargeld van een rekening wordt overgemaakt naar de oplichter.
- Soms neemt de oplichter eerst contact op per sms of mail. U krijgt een bericht dat van uw bank lijkt te zijn. Als u op een link in het bericht klikt, kan de oplichter uw bankgegevens stelen (phishing). Vervolgens belt de oplichter u op en doet zich voor als een medewerker van de helpdesk van uw bank.
Spoofing in cijfers
345 meldingen
bij Fraudehelpdesk van januari tot oktober 2020
26,7 miljoen euro
werd buitgemaakt door bankhelpdeskfraude
Steeds meer mensen
worden slachtoffer van spoofing
Bron: Fraudehelpdesk, en NVB