Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Wat is spoofing?

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken. Lees hier wat je kunt doen als je te maken hebt met spoofing.

Hoe werkt bankhelpdeskfraude?

Een oplichter belt je op en zegt een medewerker te zijn van je bank. Op je telefoon lijkt het ook om het nummer van je bank te gaan. 

  • De zogenaamde bankmedewerker vertelt je dat je rekening is gehackt en dat je geld of spaargeld in gevaar is.
  • Om je geld te redden, moet je het overmaken naar een kluisrekening of andere veilige rekening.
  • Je maakt je geld echter over op de rekening van iemand die wordt misbruikt om crimineel geld wit te wassen (een geldezel). Zo kan de oplichter bij je geld. 
  • Vaak gaat het om grote bedragen. Bijvoorbeeld als al het spaargeld van een rekening wordt overgemaakt naar de oplichter.  
  • Soms neemt de oplichter eerst contact op per sms of e-mail. Je krijgt een bericht dat van je bank lijkt te zijn. Als je op een link in het bericht klikt, kan de oplichter je bankgegevens stelen (phishing). Vervolgens belt de oplichter je op en doet zich voor als een medewerker van de helpdesk van je bank.

Spoofing in cijfers

345 meldingen

bij Fraudehelpdesk van januari tot oktober 2020

26,7 miljoen euro

werd buitgemaakt door bankhelpdeskfraude

Steeds meer mensen

worden slachtoffer van spoofing

Bron: Fraudehelpdesk, en NVB