Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Wat is spoofing?

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk of webwinkel. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken. Lees hier wat u kunt doen als u te maken heeft met spoofing.

Hoe werkt bankhelpdeskfraude?

Een oplichter belt u op en zegt een medewerker te zijn (van de helpdesk) van uw bank. Op uw telefoon lijkt het ook om het nummer van uw bank te gaan. 

  • De zogenaamde bankmedewerker vertelt u dat uw rekening is gehackt en dat uw geld of spaargeld in gevaar is.
  • Om uw geld te redden, moet u het overmaken naar een kluisrekening of andere veilige rekening.
  • U maakt uw geld echter over op de rekening van iemand die wordt misbruikt om crimineel geld wit te wassen (een geldezel). Zo kan de oplichter bij uw geld. 
  • Vaak gaat het om grote bedragen. Bijvoorbeeld als al het spaargeld van een rekening wordt overgemaakt naar de oplichter.  
  • Soms neemt de oplichter eerst contact op per sms of mail. U krijgt een bericht dat van uw bank lijkt te zijn. Als u op een link in het bericht klikt, kan de oplichter uw bankgegevens stelen (phishing). Vervolgens belt de oplichter u op en doet zich voor als een medewerker van de helpdesk van uw bank.

Spoofing in cijfers

345 meldingen

bij Fraudehelpdesk van januari tot oktober 2020

26,7 miljoen euro

werd buitgemaakt door bankhelpdeskfraude

Steeds meer mensen

worden slachtoffer van spoofing

Bron: Fraudehelpdesk, en NVB