Hulp na identiteitsfraude
Bij identiteitsfraude misbruikt iemand uw persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om uw paspoort, uw burgerservicenummer of handtekening. Diefstal van gegevens gebeurt vaak online of bijvoorbeeld via het oud papier.
Aangifte doen is de eerste stap
Doe aangifte als u vermoedt dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude. Met uw aangifte kan de politie de dader proberen te vinden. De aangifte kunt u vervolgens sturen naar uw bank en schuldeisers zodat zij op de hoogte zijn dat u slachtoffer bent van ID-fraude.
Aangifte doen van identiteitsfraudeNeem contact op met uw bank
Breng uw bank en creditcardmaatschappij op de hoogte van de fraude.
- Laat uw pasjes blokkeren.
- Vraag of er ongebruikelijke overboekingen zijn geweest.
- Stuur een kopie van uw aangifte op.
- Stuur de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) op.
Doe melding bij de overheid
Meld de fraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De bevestiging van uw melding kunt u sturen aan uw bank en schuldeisers, zodat zij weten dat u slachtoffer bent van fraude.
Identiteitsfraude meldenNeem contact op met de schuldeisers
Krijgt u post of telefoontjes van schuldeisers en incassobureaus? Tips voor het contact met schuldeisers:
- Probeer kalm te blijven, ook als u niet wordt geloofd.
- Betaal geen schulden af waar u niks mee te maken heeft.
- Stuur een kopie van uw aangifte op.
- Stuur de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) op.
Verzamel bewijs
Verzamel bewijs van de fraude. Denk bijvoorbeeld aan:
- Kopieën van bankafschriften.
- Kopieën van aanvragen van abonnementen of bestellingen.
- Brieven van incassobureaus.
- Het vastleggen van communicatie met de dader.
- Het vastleggen van de digitale sporen; van WhatsApp tot chat. Op www.internetsporen.nl leest u hoe u dit doet.
- Bewijs dat u op een andere plek was toen de fraude plaatsvond. Bijvoorbeeld door reserveringen of bonnetjes.
U bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Bent u erin getrapt? Misschien schaamt u zich ervoor. Dat is niet nodig. U bent zeker niet de enige die dit overkomt.
- Denk absoluut niet dat het dom is dat u dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. U heeft te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als u. In contact met lotgenoten kunt u uw ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Hoe ga ik om met stress?
U heeft zorgen, problemen en stress omdat u slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heeft u veel geld verloren en heeft u daardoor zorgen.
- U kunt zich rot voelen en boos zijn omdat u bent opgelicht.
- U heeft misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat u stressklachten heeft. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op uzelf te letten. Wij helpen u daarbij.
Tips voor het omgaan met stressSchakel hulp in
Contact met de bank en schuldeisers kan stroef verlopen. U wordt misschien niet geloofd, wat frustrerend is.
Als u dit wilt, kunnen wij het contact met de organisaties van u overnemen. U kunt bij ons altijd terecht om verder te komen. Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is.
Naar de contactpaginaIdentiteitsfraude of toch niet?
Hoe weet ik of iemand mijn persoonsgegevens misbruikt?
- U ziet onbekende uitgaven op uw bankrekening.
- U krijgt brieven van incassobureaus over schulden.
- Iemand heeft toegang tot de inloggegevens van uw accounts.
Controleer of uw inloggegevens zijn gestolen - U komt erachter dat uw gegevens bij de overheid zijn aangepast.
- U krijgt rekeningen voor spullen die u niet heeft besteld.
- U krijgt geen lening, omdat u volgens Bureau Krediet Registratie (BKR) schulden heeft of het risico loopt op schulden.
Spoofing
Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk of webwinkel. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
SpoofingHoe help ik iemand die is opgelicht?
Gebruik de checklist voor helpers
Als partner, vriend, familielid of collega kunt u veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft u snel overzicht van wat u voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudeIdentiteitsfraude voorkomen
-
Bewaar uw persoonsgegevens op een veilige plaats: beveilig uw e-mail en socialmedia-accounts met ‘dubbele verificatie’. U krijgt dan een extra controlecode via een app of per sms om in te loggen.
-
Versnipper oude papieren met uw gegevens erop. En vernietig de gegevens die op oude telefoons of computers staan die u niet meer gebruikt.
- Als u er niet aan ontkomt om een kopie van een ID-bewijs te sturen, zorg dan voor een veilige kopie. Die maakt u via de KopieID-app, die gratis verkijgbaar is in Google Play (Android) en de App Store (Apple iOS).
- Wees alert op phishing mails: valse e-mails die afkomstig lijken van uw bank of de overheid. De zender vraagt u om door te klikken op links naar een inlogpagina. U komt vervolgens uit bij een nep-website.
- Pas op voor babbeltrucs. Oplichters kunnen zich voordoen als personeel van bijvoorbeeld een bank. Ze vragen u om uw inloggegevens om deze te controleren.
Identiteitsfraude in cijfers
Ongeveer 70.000 mensen
werden in 2019 slachtoffer
21% daarvan
deed aangifte
Ruim 300.000
vermiste of gestolen identiteitspapieren in 2019
Bron: CBS, RDW en CMI