Tikkiefraude
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Voorkom erger, onderneem actie
- Breng je bank op de hoogte
Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen.
- Verzamel bewijs
Maak kopieën van je bankafschriften en leg alle communicatie vast die je via WhatsApp had met de dader. Hoe je dat doet lees je op internetsporen.nl. - Doe aangifte
Doe aangifte als je slachtoffer bent van Tikkiefraude. Met je aangifte kan de politie de dader proberen te vinden.
Hoe werkt Tikkiefraude?
- Fraudeurs doen zich voor als (ver)kopers op bijvoorbeeld Marktplaats.
- De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent.
- Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website.
- Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens. Om met je gegevens te betalen of geld vanaf je rekening naar zichzelf over te maken.
Hoe ga ik om met stress?
Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
- Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
- Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.
Omgaan met stressKrijg ik mijn geld terug?
Bij Tikkiefraude en andere vormen van phishing wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veilig omgaat met je bankgegevens en pinpas, en regelmatig je bankrekening controleert. Geef je pincode, inloggegevens of beveiligingscodes voor je bank dus nooit zomaar aan iemand anders.
Je bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
- Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Hoe help ik iemand die is opgelicht?
Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht van wat je voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudeHulp bij geldproblemen
Oplichting of fraude kan leiden tot schulden en andere problemen met geld. Geldfit geeft advies op maat om die problemen op te lossen, anoniem en gratis. Ook je bank kan vaak helpen bij problemen met geld.
Geldfit: grip op je geldMelden bij de Fraudehelpdesk
Ben je slachtoffer van fraude? Doe melding bij de Fraudehelpdesk. Zo kan de Fraudehelpdesk nieuwe trends en ontwikkelingen zien en mensen waarschuwen voor nieuwe vormen van fraude of online oplichting. De cijfers over meldingen geven ook het ministerie van Justitie en Veiligheid inzicht in welke fraudesoorten er zijn.
Melding bij FraudehelpdeskBetaalverzoekfraude
Tikkiefraude is een van de meest voorkomende vormen van fraude met betaalverzoeken. Valse betaalverzoeken kunnen ook namens een bank worden verstuurd, via iDeal of via het Online Betaalplatform (OBP) van Marktplaats.
Phishing
Je gegevens zijn van je gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse e-mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek. Er is vervolgens geld van je rekening gestolen.
PhishingSpoofing
Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
SpoofingTikkiefraude voorkomen
- Vertrouw het niet als een onbekende je vraagt 1 of een paar eurocent over te maken via Tikkie.
- Als je een Tikkieverzoek krijgt, controleer dan het webadres dat in de link staat. Het enige echte webadres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten daarop zijn valse websites. Bekende valse websites zijn:
- tlkkie.nl (met een l in plaats van een i)
- tikkie-betaal.verzoek.com/home/index - Laat het contact met de (ver)koper altijd verlopen via het platform zelf, zoals Marktplaats of Speurders.nl. Gebruik hiervoor nooit WhatsApp of sms.
- Maak geen geld over als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt. Laat je niet onder druk zetten om snel te handelen.
- Lijk een aanbod 'te mooi om waar te zijn'? Dan is dit vaak ook zo.
- Google het telefoonnummer van de (ver)koper om te kijken of er fraudemeldingen aan gekoppeld zijn.
Tikkiefraude in cijfers
Meer dan 165 meldingen van valse betaallinks
tussen januari en oktober 2018
Meer dan 59.000 euro
zijn de melders in totaal kwijtgeraakt
Bron: Fraudehelpdesk