Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

WhatsApp-fraude

Bij WhatsApp-fraude vraagt een familielid of goede bekende u per WhatsApp om op korte termijn een flink bedrag over te maken. Het blijkt echter geen familielid of goede bekende te zijn, maar een oplichter.

Oplichters zijn er vaak heel goed in om u te laten geloven dat ze écht uw dochter, broer of goede vriend zijn. Ze appen over uw kinderen, uw werk of iets wat onlangs is gebeurd. De oplichter heeft deze gegevens gevonden op internet. Op Marktplaats waar u iets verkocht heeft, op Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn.

WhatsApp-fraude voorkomen

  • Zet op Marktplaats uw telefoonnummer niet op openbaar.
  • Scherm uw Facebookprofiel goed af. Zet uw profiel niet op openbaar. Zo kunnen alleen vrienden u volgen. Zet ook uw vriendenlijst op besloten.
  • Zorg dat ook op andere social media (Instagram, Pinterest, YouTube) alleen uw vrienden u kunnen volgen.
  • Als profielfoto gebruikt de oplichter een foto van internet. Profielfoto's van Facebook zijn niet af te schermen. Houd daar rekening mee.
  • Wees voorzichtig met wat u op social media plaatst. Veel is terug te vinden, vaak ook nadat u het heeft verwijderd of als u de privacy-instellingen heeft aangepast.

WhatsApp-fraude in cijfers

180 meldingen

in de eerste helft van 2018

Dat waren er 47

in heel 2017

2.000 euro

is een slachtoffer gemiddeld kwijt

Bron: Fraudehelpdesk