WhatsApp-fraude
Bij WhatsApp-fraude of sms-fraude vraagt een familielid of goede bekende u per WhatsApp of sms om op korte termijn een flink bedrag over te maken. Het blijkt echter geen familielid of goede bekende te zijn, maar een oplichter.
Oplichters zijn er vaak heel goed in om u te laten geloven dat ze écht uw dochter, broer of goede vriend zijn. Ze appen of sms'en over uw kinderen, uw werk of iets wat onlangs is gebeurd. De oplichter heeft deze gegevens gevonden op internet. Op Marktplaats waar u iets verkocht heeft, op Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn.
Voorkom erger, onderneem actie
- Breng uw bank op de hoogte
Breng uw bank en creditcardmaatschappij meteen op de hoogte als u onraad ruikt. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of het bedrag worden teruggestort.
- Verzamel bewijs
Maak kopieën van uw bankafschriften en leg alle communicatie vast die u via WhatsApp had met de dader. Hoe u dat doet, leest u op Internetsporen.nl. - Doe online aangifte
Doe aangifte als u slachtoffer bent van WhatsApp-oplichting. Met uw aangifte kan de politie de dader proberen te vinden.
Online aangifte doen van WhatsApp-fraude
Herkennen van oplichting via WhatsApp of sms
- Een ‘bekende’ vraagt snel geld
Een goede bekende of familielid vraagt u om geld over te maken. Dat moet altijd snel en het gaat om forse bedragen. Er moet een rekening worden betaald, de website van de bank ligt eruit of de persoon is bestolen in het buitenland. Er wordt beloofd dat het geld natuurlijk snel wordt terugbetaald. - Een ‘bekende’ gebruikt een onbekend nummer
Meestal appt of sms't iemand eerst dat hij of zij (tijdelijk) een nieuwe telefoonnummer heeft. Er is een bekende foto gekoppeld aan het nummer, waardoor het betrouwbaar lijkt. - De ‘bekende’ vermijdt ander contact
Telefonisch contact of kritische vragen (om te checken of het écht uw zoon is) worden handig vermeden. Iemand moet net in vergadering, zijn dochtertje ophalen of de verbinding valt weg.
Twijfelt u of de 'bekende' bekend is?
- Bel de persoon op het nummer dat bij u bekend is.
- Stel persoonlijke vragen die alleen de bekende of het familielid kan weten
- Ga na of het rekeningnummer dat wordt genoemd inderdaad van de bekende of het familielid is.
- Belt de 'bekende' met een nieuw nummer? Google het telefoonnummer. Misschien is het nummer gemeld en al eerder gebruikt voor fraude.
Hoe ga ik om met stress?
U heeft zorgen, problemen en stress omdat u slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heeft u veel geld verloren en heeft u zorgen over uw financiƫn.
- U voelt zich misschien rot en u bent boos omdat u bent opgelicht.
- U merkt misschien dat u minder vertrouwen heeft in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat u stressklachten heeft. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed voor uzelf te zorgen. Wij helpen u daarbij.
Tips voor het omgaan met stressU bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Bent u erin getrapt? U bent zeker niet de enige. Schaamte is nergens voor nodig.
- Denk absoluut niet dat het dom is dat u dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. U heeft te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als u. In contact met lotgenoten kunt u uw ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Phishing
Uw gegevens zijn van u gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek. Er is vervolgens geld van uw rekening gestolen.
PhishingMelden bij de Fraudehelpdesk
WhatsApp-fraude en sms-fraude voorkomen
- Zet uw telefoonnummer op Marktplaats niet op openbaar.
- Scherm uw Facebookprofiel goed af. Zet uw profiel niet op openbaar. Zo kunnen alleen vrienden u volgen. Zet ook uw vriendenlijst op besloten. Zorg dat ook op andere social media (Instagram, Pinterest, YouTube) alleen uw vrienden u kunnen volgen.
- Krijgt u een WhatsApp-bericht van uw bank? Bijvoorbeeld om u te melden dat uw rekening is gehackt? Trap er niet in. Uw bank neemt geen contact met u op via WhatsApp. Laat uw bank weten dat er valse berichten worden verspreid.
- Gebruik tweestapsverificatie om uw accounts extra te beveiligen. Alleen een wachtwoord is dan niet voldoende om in te kunnen loggen op bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook of Gmail. U moet ook een verificatiecode invoeren. Die code wordt verstuurd naar uw telefoon. Deel de code nooit met iemand anders. Lees meer over tweestapsverificatie op de website Veilig Internetten.
- Pas uw pincode om uw voicemail af te luisteren aan. Pincode 0000 is makkelijk te hacken. Fraudeurs kunnen zo mogelijk toegang krijgen tot uw WhatsApp en namens u berichten sturen.
WhatsApp-fraude in cijfers
2.663 meldingen
bij de Fraudehelpdesk in 2019
353 mensen
raakten geld kwijt
Dat waren er 124
in 2018
3.000 euro
is een slachtoffer gemiddeld kwijt
Bron: Fraudehelpdesk