WhatsApp-fraude
Bij WhatsApp-fraude of sms-fraude vraagt een familielid of goede bekende je per WhatsApp of sms om op korte termijn een flink bedrag over te maken. Het blijkt echter geen familielid of goede bekende te zijn, maar een oplichter.
Oplichters zijn er vaak heel goed in om je te laten geloven dat ze écht je dochter, broer of goede vriend zijn. Ze appen of sms'en over je kinderen, je werk of iets wat onlangs is gebeurd. De oplichter heeft deze gegevens gevonden op internet. Op Marktplaats waar je iets verkocht hebt, op Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn.
Voorkom erger, onderneem actie
- Breng je bank op de hoogte
Breng je bank en creditcardmaatschappij meteen op de hoogte als je onraad ruikt. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of het bedrag worden teruggestort.
- Verzamel bewijs
Maak kopieën van je bankafschriften en leg alle communicatie vast die je via WhatsApp had met de dader. Hoe je dat doet, lees je op Internetsporen.nl. - Doe online aangifte
Doe aangifte als je slachtoffer bent van WhatsApp-oplichting. Met je aangifte kan de politie de dader proberen te vinden.
Online aangifte doen van WhatsApp-fraude
Je geld terug na online oplichting?
Als slachtoffer van online fraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
Hulp bij geldproblemen
Oplichting of fraude kan leiden tot schulden en andere problemen met geld. Geldfit geeft advies op maat om die problemen op te lossen, anoniem en gratis. Ook je bank kan vaak helpen bij problemen met geld.
Geldfit: grip op je geldHoe ga ik om met stress?
Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
- Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
- Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.
Omgaan met stressJe bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
- Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je jouw ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Hoe help ik iemand die is opgelicht?
Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht van wat je voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudePhishing
Je gegevens zijn van je gestolen via een link in bijvoorbeeld een valse e-mail, een app-bericht, een Tikkie of in een telefoongesprek. Er is vervolgens geld van je rekening gestolen.
PhishingMelden bij de Fraudehelpdesk
Ben je slachtoffer van fraude? Doe melding bij de Fraudehelpdesk. Zo kan de Fraudehelpdesk nieuwe trends en ontwikkelingen zien en mensen waarschuwen voor nieuwe vormen van fraude of online oplichting. De cijfers over meldingen geven ook het ministerie van Justitie en Veiligheid inzicht in welke fraudesoorten er zijn.
Melding bij FraudehelpdeskHet is niet jouw schuld
Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.
Wat is victim blaming?Herkennen van oplichting via WhatsApp of sms
- Een ‘bekende’ vraagt snel geld
Een goede bekende of familielid vraagt je om geld over te maken. Dat moet altijd snel en het gaat om forse bedragen. Er moet een rekening worden betaald, de website van de bank ligt eruit of de persoon is bestolen in het buitenland. Er wordt beloofd dat het geld natuurlijk snel wordt terugbetaald. - Een ‘bekende’ gebruikt een onbekend nummer
Meestal appt of sms't iemand eerst dat hij of zij (tijdelijk) een nieuwe telefoonnummer heeft. Er is een bekende foto gekoppeld aan het nummer, waardoor het betrouwbaar lijkt. - De ‘bekende’ vermijdt ander contact
Telefonisch contact of kritische vragen (om te checken of het écht je zoon is) worden handig vermeden. Iemand moet net in vergadering, zijn dochtertje ophalen of de verbinding valt weg.
Twijfel je of de 'bekende' bekend is?
- Bel de persoon op het nummer dat bij je bekend is.
- Stel persoonlijke vragen die alleen de bekende of het familielid kan weten.
- Ga na of het rekeningnummer dat wordt genoemd inderdaad van de bekende of het familielid is.
- Belt de 'bekende' met een nieuw nummer? Google het telefoonnummer. Misschien is het nummer gemeld en al eerder gebruikt voor fraude.
WhatsApp-fraude en sms-fraude voorkomen
- Zet je telefoonnummer op Marktplaats niet op openbaar.
- Scherm je Facebookprofiel goed af. Zet je profiel niet op openbaar. Zo kunnen alleen vrienden je volgen. Zet ook je vriendenlijst op besloten. Zorg dat ook op andere social media (Instagram, Pinterest, YouTube) alleen je vrienden je kunnen volgen.
- Krijg je een WhatsApp-bericht van je bank? Bijvoorbeeld om je te melden dat je rekening is gehackt? Trap er niet in. Je bank neemt geen contact met je op via WhatsApp. Laat je bank weten dat er valse berichten worden verspreid.
- Gebruik tweestapsverificatie om je accounts extra te beveiligen. Alleen een wachtwoord is dan niet voldoende om in te kunnen loggen op bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook of Gmail. Je moet ook een verificatiecode invoeren. Die code wordt verstuurd naar je telefoon. Deel de code nooit met iemand anders. Lees meer over tweestapsverificatie op de website Veilig Internetten.
- Pas je pincode om je voicemail af te luisteren aan. Pincode 0000 is makkelijk te hacken. Fraudeurs kunnen zo mogelijk toegang krijgen tot je WhatsApp en namens jou berichten sturen.
WhatsApp-fraude in cijfers
2.663 meldingen
bij de Fraudehelpdesk in 2019
353 mensen
raakten geld kwijt
Dat waren er 124
in 2018
3.000 euro
is een slachtoffer gemiddeld kwijt
Bron: Fraudehelpdesk