Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

'De website van de bank leek net echt.'

Er is gefraudeerd met de persoonlijke gegevens van Thomas.

Wat is phishing?

Phishing is fraude met je persoonlijke gegevens. Via een link in een phishing email, sms of app kom je op een valse website terecht. Bijvoorbeeld van je bank, een pakketbezorger of een overheidsinstelling. Als je inlogt op die nepwebsite, heeft de oplichter je gegevens. Zo kan er geld van je rekening worden gestolen of worden er betalingen gedaan onder jouw naam. Lees hier wat je kunt doen als je te maken hebt met phishing.

  • Krijg ik mijn geld terug?

    Soms is het mogelijk je geld terug te krijgen van de bank. Dat kan als je hebt gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken. Wij kunnen je helpen met het contact met de bank.

    Heb je aangifte gedaan en is er een verdachte? Je kunt je schade vergoed krijgen via het strafproces. Wij kunnen je daarbij helpen.

  • Houd de schade onder controle

    • Heb jij je telefoonnummer doorgegeven? Dit kan worden gebruikt om abonnementen af te sluiten onder jouw naam. Controleer je telefoonnummer op payinfo.nl.
    • Breng je bank op de hoogte, blokkeer je pasjes en verander je pincodes. Je bank helpt je verder.
    • Breng het bedrijf op de hoogte van wie je de valse phishing e-mail of phishing sms hebt gekregen.
  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Heb je vragen?

    Wij helpen je graag verder. Stel ons je vraag per telefoon, e-mail, chat of social media. Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is. Als je dat wilt, blijf je anoniem.

  • Het is niet jouw schuld

    Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.

  • Doe melding bij de Fraudehelpdesk

    De Fraudehelpdesk kan trends en ontwikkelingen zien en mensen waarschuwen voor nieuwe vormen van fraude of online oplichting.

  • Actuele waarschuwingen

    Bij de Fraudehelpdesk komen dagelijks meldingen binnen over fraude. Bekijk de actuele waarschuwingen, met voorbeelden van oplichting via e-mail, sms of telefoon.

  • Spoofing

    Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.

  • Phishing komt veel voor

    Oplichters blijven nieuwe manieren bedenken om je op te lichten. Zo worden er naast banken ook vaak webshops (bol.com, Coolblue, Vinted), pakketbezorgers (PostNL, DHL, FedEx), overheidsinstanties (Belastingdienst, CJIB, DUO), anti-virussoftware (McAfee, Norton, G Data) en internetaanbieders (KPN, Ziggo) gebruikt voor phishen.

  • Hoe help ik iemand die is opgelicht?

    Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht wat je voor iemand kunt doen.

  • Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?

    • Gebruik verschillende, lange wachtwoorden.
    • Geef nooit je inlognaam of wachtwoord. Niet online en ook niet per telefoon.
    • Laat je niet onder druk zetten om snel te handelen.
    • Kijk goed naar de afzender van een e-mail. Is dit een juist en betrouwbaar e-mailadres? Een bank zal nooit een e-mail sturen vanuit Gmail of Yahoo.
    • Klik nooit op een link in de e-mail. Typ in plaats daarvan de link in de adresbalk van je browser.
    • Open geen bestanden bij een e-mail die je niet vertrouwt. Ook in bekende bestandstypen zoals Word of PDF kan kwaadaardige software zitten.
    • Installeer een antivirusprogramma op je computer en update deze regelmatig.
    • Maak regelmatig back-ups van je bestanden. Sla ze ook op in de cloud (bijvoorbeeld Dropbox, Google Drive of iCloud) of op een externe harde schijf.