Wat is phishing?
Phishing is fraude met uw persoonlijke gegevens. Via een link in een phishing mail, sms of app komt u op een valse website terecht. Bijvoorbeeld van uw bank. Als u inlogt op die nepwebsite, heeft de oplichter uw gegevens. Zo kan er geld van uw rekening worden gestolen of worden er betalingen gedaan onder uw naam. Lees hier wat u kunt doen als u te maken heeft met phishing.
Voorkom erger, onderneem actie
- Doe aangifte bij de politie.
- Blokkeer uw bankpas of creditcard.
- Verander uw pincode(s).
Krijg ik mijn geld terug?
Soms is het mogelijk uw geld terug te krijgen van de bank. Dat kan als u heeft gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken. Wij kunnen u helpen met het contact met de bank.
Heeft u aangifte gedaan en is er een verdachte? U kunt uw schade vergoed krijgen via het strafproces. Wij helpen u daarbij.
Hulp bij schadevergoedingHoud de schade onder controle
- Heeft u uw telefoonnummer doorgegeven? Dit kan worden gebruikt om abonnementen af te sluiten onder uw naam. Controleer uw nummer via www.payinfo.nl.
- Breng uw bank op de hoogte, blokkeer uw pasjes en verander uw pincodes. Uw bank helpt u verder.
- Breng het bedrijf op de hoogte van wie u de valse phishing mail of phishing sms heeft gekregen.
U bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Bent u slachtoffer van online fraude? Misschien schaamt u zich ervoor. Dat is niet nodig. U bent niet de enige die dit overkomt.
- Weet dat het absoluut niet dom is dat u dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. U heeft te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als u. In contact met lotgenoten kunt u uw ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Hoe ga ik om met stress?
U heeft zorgen, problemen en stress omdat u slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heeft u veel geld verloren en heeft u daardoor zorgen.
- U kunt zich rot voelen en boos zijn omdat u bent opgelicht.
- U heeft misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat u stressklachten heeft. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op uzelf te letten. Wij helpen u daarbij.
Tips voor het omgaan met stressSchakel hulp in
U kunt altijd bij ons terecht om verder te komen. We bieden emotionele hulp, begeleiden u in het strafproces en helpen u bij uw schadevergoeding.
Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is. Als u dat wilt, blijft u anoniem.
Neem contact met ons opMelden bij de Fraudehelpdesk
Spoofing
Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van uw bank, een helpdesk of webwinkel. Als u geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken.
SpoofingHoe help ik iemand die is opgelicht?
Als partner, vriend, familielid of collega kunt u veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft u snel overzicht van wat u voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudeActuele waarschuwingen
Bij de Fraudehelpdesk komen dagelijks meldingen binnen over fraude. Bekijk de actuele waarschuwingen, met voorbeelden van oplichting via mail, sms of telefoon.
Actuele fraudewaarschuwingenEigen schuld, dikke bult?
Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.
Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?
- Geef nooit uw inlognaam of wachtwoord. Niet online en ook niet per telefoon.
- Laat u niet onder druk zetten om snel te handelen.
- Kijk goed naar de afzender van een e-mail. Is dit een juist en betrouwbaar e-mailadres? Een bank zal nooit een mail sturen vanuit Gmail of Yahoo.
- Klik nooit op een link in de e-mail. Typ in plaats daarvan de link in de adresbalk van uw browser.
- Open geen bestanden bij een e-mail die u niet vertrouwt. Ook in bekende bestandstypen zoals Word of PDF kan kwaadaardige software zitten.
- Zorg voor een goed antivirusprogramma op uw computer.
Phishing in cijfers
Ruim 50.000 mensen
werden in 2019 slachtoffer van phishing
35%
van de Nederlanders ontving in 2018 een phishing-mail of phishing-app
Ruim 20% van de ontvangers
van een phishing-mail opent de link
12,8 miljoen aan schade
werd gemeld bij de NVB in 2020
Bron: CBS Statline (2019), Digitale Veiligheid & Criminaliteit (2018) CBS, Hoe veilig gedragen wij ons online? (2019) WODC