Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Wat is phishing?

Phishing is fraude met uw persoonlijke gegevens. Via een link in een phishing mail, sms of app komt u op een valse website terecht. Bijvoorbeeld van uw bank. Als u inlogt op die nepwebsite, heeft de oplichter uw gegevens. Zo kan er geld van uw rekening worden gestolen of worden er betalingen gedaan onder uw naam. Lees hier wat u kunt doen als u te maken heeft met phishing.

Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?

  • Geef nooit uw inlognaam of wachtwoord. Niet online en ook niet per telefoon.
  • Laat u niet onder druk zetten om snel te handelen.
  • Kijk goed naar de afzender van een e-mail. Is dit een juist en betrouwbaar e-mailadres? Een bank zal nooit een mail sturen vanuit Gmail of Yahoo.
  • Klik nooit op een link in de e-mail. Typ in plaats daarvan de link in de adresbalk van uw browser.
  • Open geen bestanden bij een e-mail die u niet vertrouwt. Ook in bekende bestandstypen zoals Word of PDF kan kwaadaardige software zitten.
  • Zorg voor een goed antivirusprogramma op uw computer.

Phishing in cijfers

Ruim 50.000 mensen

werden in 2019 slachtoffer van phishing

35%

van de Nederlanders ontving in 2018 een phishing-mail of phishing-app

Ruim 20% van de ontvangers

van een phishing-mail opent de link

12,8 miljoen aan schade

werd gemeld bij de NVB in 2020

Bron: CBS Statline (2019), Digitale Veiligheid & Criminaliteit (2018) CBS, Hoe veilig gedragen wij ons online? (2019) WODC