Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Oplichting met online aankopen

Bent u opgelicht via Marktplaats of een webshop? Heeft u online iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald? Dan bent u slachtoffer van oplichting met online aankopen of verkopen. Lees wat u zelf kunt doen.

Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?

  • Vertrouw op uw gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. 
  • Controleer de (ver)koper.
  • Kijk hoe lang een verkoper actief is en de beoordelingen van de verkoper. 
  • Stuur de (ver)koper nooit een kopie van uw legitimatiebewijs. 
  • Controleer of de webwinkel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Wees alert als er geen contactgegevens op de website staan. 
  • Maak nooit geld over als u zelf iets verkoopt. Ook niet 1 cent om 'uw rekening te checken' of om teveel betaald geld terug te betalen.

Aan/verkoopfraude in cijfers (2018)

2,9%

werd slachtoffer van online handel

23% deed aangifte

39% meldde de fraude

1 op de 10 mensen

kreeg zijn geld terug

1 op de 3 slachtoffers

kreeg door de fraude minder vertrouwen in de digitale veiligheid

Bron: Digitale Veiligheid & Criminaliteit 2018, CBS