Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

'En toen kon ik dus naar mijn spullen fluiten.'

Marco werd slachtoffer van fraude met online handel.

Oplichting via Marktplaats of andere webwinkel

Ben je opgelicht via Marktplaats of een andere webshop? Heb je online iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald? Dan ben je slachtoffer van oplichting met online aankopen of verkopen. Lees wat je zelf kunt doen.

Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?

  • Vertrouw op je gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. 
  • Controleer de (ver)koper.
  • Kijk hoe lang een verkoper actief is en de beoordelingen van de verkoper. 
  • Stuur de (ver)koper nooit een kopie van je legitimatiebewijs. 
  • Controleer of de webwinkel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Wees alert als er geen contactgegevens op de website staan. 
  • Maak nooit geld over als je zelf iets verkoopt. Ook niet 1 cent om 'je rekening te checken' of om teveel betaald geld terug te betalen.

Aan/verkoopfraude in cijfers

Bijna 5%

van de Nederlanders werd in 2019 slachtoffer (1)

Bijna 20% deed aangifte

39% meldde de fraude (1)

1 op de 10 mensen

kreeg zijn geld terug (2)

1 op de 3 slachtoffers

kreeg door de fraude minder vertrouwen in de digitale veiligheid (2)

Bron: CBS Veiligheidsmonitor 2019; personen ouder dan 15 jaar (1) en CBS Digitale Veiligheid & Criminaliteit 2018 (2)