Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Fraude met online handel

Heeft u online iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald? Dan spreken we van fraude met online handel. Lees welke acties u kunt ondernemen.

Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?

  • Vertrouw op uw gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. 
  • Controleer de (ver)koper.
  • Kijk hoe lang een verkoper actief is en de beoordelingen van de verkoper. 
  • Stuur de (ver)koper nooit een kopie van uw legitimatiebewijs. 
  • Controleer of de webwinkel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Wees alert als er geen contactgegevens op de website staan. 

Koop/verkoopfraude in cijfers 2017

Ruim 500.000

mensen werden slachtoffer

20%

van de slachtoffers deed aangifte

Bron: CBS