Oplichting via Marktplaats of andere webwinkel
Bent u opgelicht via Marktplaats of een andere webshop? Heeft u online iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald? Dan bent u slachtoffer van oplichting met online aankopen of verkopen. Lees wat u zelf kunt doen.
Meld de fraude en doe aangifte
- Meld de fraude bij de webshop. De webshop kan dan maatregelen nemen, zoals het account van de (ver)koper blokkeren of advertenties verwijderen.
- Doe aangifte. U kunt dit het beste online doen.
Meld u bij de webshop
Meld wat u is overkomen bij de webshop of website. Zij kunnen dan maatregelen nemen. Zoals het account van de (ver)koper blokkeren of advertenties verwijderen.
Ook kan de webshop dan per mail een waarschuwing sturen naar mogelijke kopers waarmee de oplichter contact heeft gehad.
Pas op voor nepsites
Cybercriminelen zijn steeds beter in het namaken van websites. Zonder dat u het door heeft kunt u uitkomen op een nepsite die precies lijkt op de echte site. Bijvoorbeeld van Coolblue, eBay of een andere verkoopsite.
Als u iets bestelt op een nepsite, ontvangt u niet wat u bestelt. Bovendien kunnen uw betaalgegevens worden misbruikt.
Check bij twijfel altijd de link van de website of ga direct naar de officiële website.
Marktplaatsfraude en oplichting via andere webshops
Er zijn verschillende vormen van online oplichting:
- Marktplaatsfraude
- Fraude op andere webshops zoals eBay, Speurders, Cool Blue.
- Ticketfraude of ticketoplichting
U heeft een kaartje voor een evenement gekocht, maar u ontvangt geen ticket of krijgt een nepkaartje. - Vakantiefraude
U heeft een appartement of vakantiehuis geboekt, maar deze blijkt niet te bestaan, ziet er compleet anders uit dan op de foto of is al verhuurd.
Krijg ik mijn geld terug?
Helaas zien we vaak dat slachtoffers hun geld niet terug krijgen. Dat komt doordat het vaak niet te achterhalen is wie de verdachte is.
Heeft u aangifte gedaan en is de dader bekend? Lees dan meer over uw mogelijkheden om een schadevergoeding te krijgen.
Hulp bij schadevergoedingHoe ga ik om met stress?
U heeft zorgen, problemen en stress omdat u slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heeft u veel geld verloren en heeft u daardoor zorgen.
- U kunt zich rot voelen en boos zijn omdat u bent opgelicht.
- U heeft misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat u stressklachten heeft. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op uzelf te letten. Wij helpen u daarbij.
Tips voor het omgaan met stressSchakel hulp in
U kunt altijd bij ons terecht om verder te komen. We bieden emotionele hulp, begeleiden u in het strafproces en helpen u bij uw schadevergoeding.
Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is. Als u dat wilt, blijft u anoniem.
Neem contact met ons opUw geld terug na online oplichting?
Als slachtoffer van online fraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk uw geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond leest u hoe dit werkt.
Hoe help ik iemand die is opgelicht?
Als partner, vriend, familielid of collega kunt u veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft u snel overzicht van wat u voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudeEigen schuld, dikke bult?
Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.
Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?
- Vertrouw op uw gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
- Controleer de (ver)koper.
- Kijk hoe lang een verkoper actief is en de beoordelingen van de verkoper.
- Stuur de (ver)koper nooit een kopie van uw legitimatiebewijs.
- Controleer of de webwinkel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- Wees alert als er geen contactgegevens op de website staan.
- Maak nooit geld over als u zelf iets verkoopt. Ook niet 1 cent om 'uw rekening te checken' of om teveel betaald geld terug te betalen.
Aan/verkoopfraude in cijfers
Bijna 5%
van de Nederlanders werd in 2019 slachtoffer (1)
Bijna 20% deed aangifte
39% meldde de fraude (1)
1 op de 10 mensen
kreeg zijn geld terug (2)
1 op de 3 slachtoffers
kreeg door de fraude minder vertrouwen in de digitale veiligheid (2)
Bron: CBS Veiligheidsmonitor 2019; personen ouder dan 15 jaar (1) en CBS Digitale Veiligheid & Criminaliteit 2018 (2)