Oplichting via Marktplaats of andere webwinkel
Ben je opgelicht via Marktplaats of een andere webshop? Heb je online iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en de koper heeft nooit betaald? Dan ben je slachtoffer van oplichting met online aankopen of verkopen. Lees wat je zelf kunt doen.
Meld de fraude en doe aangifte
- Meld de fraude bij de webshop. De webshop kan dan maatregelen nemen, zoals het account van de (ver)koper blokkeren, advertenties verwijderen of andere kopers waarschuwen.
- Doe aangifte. Je kunt dit het beste online doen.
Je geld terug na online oplichting?
Als slachtoffer van online fraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
Krijg ik mijn geld terug?
Helaas zien we vaak dat slachtoffers hun geld niet terug krijgen. Dat komt doordat het vaak niet te achterhalen is wie de verdachte is.
Heb je aangifte gedaan en is de dader bekend? Lees dan meer over je mogelijkheden om een schadevergoeding te krijgen.
Hulp bij schadevergoedingPas op voor nepsites
Cybercriminelen zijn steeds beter in het namaken van websites. Zonder dat je het door hebt kun je uitkomen op een nepwebsite die precies lijkt op de echte website. Bijvoorbeeld van Coolblue, eBay of een andere verkoopsite.
Als je iets bestelt op een nepwebsite, ontvang je niet wat je bestelt. Bovendien kunnen je betaalgegevens worden misbruikt.
Check bij twijfel altijd de link van de website of ga direct naar de officiële website.
Marktplaatsfraude en oplichting via andere webshops
Er zijn verschillende vormen van online oplichting:
- Marktplaatsfraude
- Fraude op andere webshops zoals eBay, Speurders, Coolblue.
- Ticketfraude of ticketoplichting
Je hebt een kaartje voor een evenement gekocht, maar je ontvangt geen ticket of krijgt een nepkaartje. - Vakantiefraude
Je hebt een appartement of vakantiehuis geboekt, maar deze blijkt niet te bestaan, ziet er compleet anders uit dan op de foto of is al verhuurd.
Hoe ga ik om met stress?
Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.
- Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
- Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
- Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.
Omgaan met stressSchakel hulp in
Onze medewerkers helpen je graag verder. Stel ons je vraag per telefoon, e-mail, chat of social media. Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is. Als je dat wilt, blijf je anoniem.
Neem contact met ons opHoe help ik iemand die is opgelicht?
Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht van wat je voor iemand kunt doen.
Checklist Helpen na fraudeHet is niet jouw schuld
Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.
Wat is victim blaming?Hoe zorg ik dat dit niet nog een keer gebeurt?
- Vertrouw op je gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
- Controleer de (ver)koper.
- Kijk hoe lang een verkoper actief is en de beoordelingen van de verkoper.
- Stuur de (ver)koper nooit een kopie van je legitimatiebewijs.
- Controleer of de webwinkel is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
- Wees alert als er geen contactgegevens op de website staan.
- Maak nooit geld over als je zelf iets verkoopt. Ook niet 1 cent om 'je rekening te checken' of om teveel betaald geld terug te betalen.
Aan/verkoopfraude in cijfers
Bijna 5%
van de Nederlanders werd in 2019 slachtoffer (1)
Bijna 20% deed aangifte
39% meldde de fraude (1)
1 op de 10 mensen
kreeg zijn geld terug (2)
1 op de 3 slachtoffers
kreeg door de fraude minder vertrouwen in de digitale veiligheid (2)
Bron: CBS Veiligheidsmonitor 2019; personen ouder dan 15 jaar (1) en CBS Digitale Veiligheid & Criminaliteit 2018 (2)