Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Iemand ondersteunen

Wanneer iemand slachtoffer wordt van een misdrijf, verkeersongeval of ramp, is er soms op meerdere gebieden hulp nodig. Iemand heeft misschien behoefte aan emotionele steun of hulp bij praktische, financiële en juridische zaken. Hoe ondersteunt u iemand in uw omgeving het beste?

Alle soorten hulp zijn van betekenis

Wat voor u een kleine moeite is, kan veel waard zijn voor iemand die het zwaar heeft. Denk bijvoorbeeld aan een telefoontje om te vragen hoe het met iemand gaat of iets uitzoeken op internet. U kunt helpen op een manier die bij u past.

Doe zelf een voorstel voor hoe u wilt helpen

Sinds de gebeurtenis heeft uw naaste waarschijnlijk veel aan het hoofd. Iemand weet daardoor niet altijd waar hij hulp bij nodig heeft. U kunt het makkelijker maken voor de ander door een duidelijk voorstel te doen voor hulp. Bied bijvoorbeeld aan om op een vaste dag te koken. Of om samen aangifte te doen bij de politie.

Laat het slachtoffer beslissen

Vaak kunt u zelf veel doen voor uw naaste. Maar soms is er zoveel aan de hand dat u het niet meer alleen aankunt. Het is logisch dat u dan nadenkt over andere mensen of organisaties die kunnen helpen. Bied dan aan om samen de mogelijkheden op een rijtje te zetten. En laat uw naaste beslissen welke extra hulp er moet komen.

Advies op maat over professionele hulp

Collega's en werknemers ondersteunen

Een misdrijf op de werkvloer, zoals een bedrijfsoverval, kan veel gevolgen hebben voor uw collega's of werknemers. Naast eventuele materiële schade, roept de gebeurtenis ook heftige emoties op. Het is in zo'n situatie belangrijk om anderen ruimte te geven om te vertellen wat ze hebben meegemaakt.

Meer tips voor collega's en werkgevers