Op een goede manier reageren op wat iemand doormaakt
Iemand die dichtbij u staat heeft een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt. Gedraagt iemand zich na de gebeurtenis anders dan anders? Dat kan betekenen dat iemand last heeft van wat er is gebeurd. Hoe sluit u het beste aan op wat iemand nodig heeft? Kijk en lees op deze pagina hoe u passend reageert.
Hoe herken ik stressklachten?
Na een ingrijpende gebeurtenis kunnen mensen last hebben van emoties en stressklachten. Dat zijn normale reacties op de situatie. Stressklachten die u misschien herkent bij het slachtoffer zijn bijvoorbeeld:
- Spanning, sufheid of hoofdpijn
- Snel schrikken
- Vermoeidheid en slecht slapen
- Verlies van geduld en concentratie
- Huilbuien
- Het slachtoffer gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis
Kinderen
Ieder kind reageert anders op een heftige gebeurtenis. Zij hebben net als volwassenen tijd nodig om met de nieuwe situatie te leren leven. Lees meer over reacties van kinderen per leeftijd.
3 manieren om passend te reageren
Wanneer u iemand ondersteunt die het moeilijk heeft, is het soms lastig de juiste woorden te vinden. Ook als u de beste bedoelingen heeft, kunnen uw woorden soms verkeerd vallen bij een ander. Bekijk in het filmpje drie manieren om passend te reageren op een naaste die het moeilijk heeft.
1. Durf te vragen hoe het gaat
Het is niet altijd te zien hoe iemand zich voelt. U kunt uw belangstelling tonen door regelmatig te vragen hoe het gaat. Wees niet bang om direct te zijn. Zeggen waar het op staat kan ongemakkelijk zijn, maar het is soms nodig om de gebeurtenis te verwerken.
2. Ga na wat het slachtoffer zelf wil
Iedereen gaat anders om met de gevolgen van een ingrijpende gebeurtenis. Waar de een misschien veel wil praten, zoekt de ander liever afleiding. Probeer als naaste uit te zoeken waar iemand behoefte aan heeft. Ook als u denkt dat u wel weet wat iemand wil, is het goed om te vragen of dat echt zo is.
3. Leg uit hoe u zich voelt
Het kan lastig zijn om elkaar goed te begrijpen in de periode na een heftige gebeurtenis. Misschien reageert iemand niet zoals u had verwacht. Of neemt iemand uw goedbedoelde adviezen niet over. Accepteer het als iemand niet alles wil vertellen. Laat de ander weten waarover u zich zorgen maakt, maar maak geen verwijten. Vertel de ander hoe u zich voelt.
Liever persoonlijk advies? Bel 0900-0101
Loopt u ergens tegenaan waar u niet uitkomt? Wilt u graag een van onze medewerkers spreken? Bel 0900-0101 (gebruikelijke belkosten).
Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur.