Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Op een goede manier reageren op wat iemand doormaakt

Iemand die dichtbij u staat heeft een ingrijpende gebeurtenis meegemaakt. Gedraagt iemand zich na de gebeurtenis anders dan anders? Dat kan betekenen dat iemand last heeft van wat er is gebeurd. Hoe sluit u het beste aan op wat iemand nodig heeft? Kijk en lees op deze pagina hoe u passend reageert.

Hoe herken ik stressklachten?

Na een ingrijpende gebeurtenis kunnen mensen last hebben van emoties en stressklachten. Dat zijn normale reacties op de situatie. Stressklachten die u misschien herkent bij het slachtoffer zijn bijvoorbeeld:

  • Spanning, sufheid of hoofdpijn
  • Snel schrikken
  • Vermoeidheid en slecht slapen
  • Verlies van geduld en concentratie
  • Huilbuien
  • Het slachtoffer gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis

Kinderen

Ieder kind reageert anders op een heftige gebeurtenis. Zij hebben net als volwassenen tijd nodig om met de nieuwe situatie te leren leven. Lees meer over reacties van kinderen per leeftijd.

1. Durf te vragen hoe het gaat

Het is niet altijd te zien hoe iemand zich voelt. U kunt uw belangstelling tonen door regelmatig te vragen hoe het gaat. Wees niet bang om direct te zijn. Zeggen waar het op staat kan ongemakkelijk zijn, maar het is soms nodig om de gebeurtenis te verwerken.

2. Ga na wat het slachtoffer zelf wil

Iedereen gaat anders om met de gevolgen van een ingrijpende gebeurtenis. Waar de een misschien veel wil praten, zoekt de ander liever afleiding. Probeer als naaste uit te zoeken waar iemand behoefte aan heeft. Ook als u denkt dat u wel weet wat iemand wil, is het goed om te vragen of dat echt zo is.

3. Leg uit hoe u zich voelt

Het kan lastig zijn om elkaar goed te begrijpen in de periode na een heftige gebeurtenis. Misschien reageert iemand niet zoals u had verwacht. Of neemt iemand uw goedbedoelde adviezen niet over. Accepteer het als iemand niet alles wil vertellen. Laat de ander weten waarover u zich zorgen maakt, maar maak geen verwijten. Vertel de ander hoe u zich voelt.