Wij gebruiken cookies en andere technieken om uw ervaring op onze websites te verbeteren en om advertenties te tonen. Als u doorklikt gaat u akkoord met het plaatsen van de cookies en het gebruik van cookietechnieken.

Privacy | Cookieverklaring

Slachtoffers krijgen online inzicht in hun strafproces

Slachtoffers krijgen online inzicht in hun strafproces

Meer slachtoffers helpen. Dat is ons doel. Want er zijn nog te veel slachtoffers die geen steun krijgen of weten welke rechten ze hebben. Dat gaan we bereiken door ons online aanbod te verbeteren. Vandaag zet Slachtofferhulp Nederland vanuit de belofte ‘Vandaag verder’ een belangrijke stap: we zetten alle informatie over het strafproces online. Van aangifte tot strafuitvoering, alle fases staan in helder en begrijpelijk Nederlands beschreven. Ook leggen we uit welke rechten een slachtoffer in elke fase heeft. Zo bieden we inzicht in het ingewikkelde proces dat op slachtoffers afkomt als ze te maken krijgen met een misdrijf of overtreding. Niemand heeft uiteindelijk gevraagd om slachtoffer te worden.

Rosa JansenWie ons op de voet volgt, heeft het al gezien: achter de schermen wordt er bij Slachtofferhulp Nederland keihard gewerkt aan een flinke online inhaalslag. Slachtofferhulp Nederland 2.0 heet het programma waarmee we in 3 jaar tijd nieuwe online diensten en communicatiekanalen ontwikkelen om meer slachtoffers te helpen op een manier die bij hen past.

Aanpassen aan wensen en behoeften van slachtoffers

Die inhaalslag was nodig. Al 30 jaar helpt onze organisatie slachtoffers vooruit te komen en verder te gaan. We hebben alle kennis en ervaring in huis om dat te doen. Maar de manier waarop we dat doen, kan nog beter. Om meer slachtoffers te helpen moet onze dienstverlening uitgebreid en vooral aangepast worden aan de wensen en behoeften van onze ‘cliënten’, de slachtoffers.

Wat willen die cliënten? Die willen anno 2017 hulp krijgen op een manier die bij hen past en op een tijdstip dat hen uitkomt. We leven in een 24-uurseconomie, bedrijven die stipt om 17 uur de luiken sluiten voor hun klanten, hoeven op weinig sympathie te rekenen.

Slachtoffers willen meer interactie en zelf aan de slag

Bij Slachtofferhulp Nederland hebben we in de afgelopen periode uitgebreid in kaart gebracht wat de online wensen en behoeften van slachtoffers zijn. Die willen vooral de mogelijkheid tot interactie, zo nodig de waarborg van anonimiteit en de bescherming van privacy en veiligheid én ze willen zelfstandig aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld door eerst zelf informatie te zoeken die voor hen relevant is.

Voor Slachtofferhulp Nederland betekent dit dat we onszelf beter online moeten presenteren. Veel beter, als ik eerlijk ben. Want met onze online dienstverlening liepen we bepaald niet voorop. Vandaar de inhaalslag. Een aantal pagina’s staat al online. Het komende jaar voegen we daar gefaseerd meer pagina’s, tools en dossiers aan toe. In de loop van 2018 hebben we dan een compleet nieuw online platform dat voldoet aan alle eisen en wensen van slachtoffers. Dat gaat onze dienstverlening een enorme impuls geven.

Het strafproces behoeft inzicht

Dat durf ik gerust te zeggen, want ik heb natuurlijk meegekeken met de ontwikkeling van de pagina’s die nu online zijn gezet: die over het strafproces. Die pagina’s laten voortreffelijk zien hoe Slachtofferhulp Nederland vanaf nu mensen gaat helpen die te maken krijgen met het strafproces.

Deze mensen komen terecht in een wereld die nieuw voor ze is. Die complex is. Ze willen weten wat hen te wachten staat. Ze hebben vragen over het strafproces of de schadevergoeding, ze willen in een onrustige of moeilijke periode grip op hun leven houden of weer krijgen. Deze mensen zoeken online, maar liepen er tot voor kort tegenaan dat niet alle informatie vindbaar of begrijpelijk is. Dat gaat nu veranderen.

Antwoorden in heldere en begrijpelijke taal

Op de website staan nu alle fases van het strafproces opgesomd en beschreven. Van de aangifte en het politieonderzoek tot de gerechtelijke uitspraak en de strafuitvoering. Dit is een ingewikkeld proces waar vele partijen bij betrokken zijn. Hoe doe je aangifte? Wat is de rol van de officier van justitie precies? Welke beslissingen kan een rechter nemen? Wat doet de Reclassering Nederland eigenlijk? Kan ik een gesprek aanvragen met de verdachte? Op al die vragen geven we antwoord. In helder en begrijpelijk Nederlands. In elke fase wordt bovendien aangegeven welke rechten het slachtoffer heeft, zodat hij of zij ernaar kan handelen.

Met deze pagina’s gaan we slachtoffers echt helpen. In ons vooronderzoek hebben we gezien dat de informatie over het strafproces, die nu openbaar te vinden is, niet compleet of niet begrijpelijk is. Iedere betrokken partij in de keten van het strafproces beschrijft zijn deel, maar het complete beeld wordt nergens goed geschetst. Ik ben blij dat onze organisatie in die leemte voorziet.

Ook offline blijven we natuurlijk bereikbaar

Betekent dit alles dat wij voortaan alleen maar online aanwezig zijn? Zeker niet. Slachtoffers kunnen altijd contact met ons opnemen. Via de telefoon, chat of per e-mail. Op verschillende plaatsen op onze website staat aangeven op welke manieren dat kan. We verwachten wel dat er verschil zal zijn tussen de oude en nieuwe situatie. Mensen gaan voorbereid binnenkomen omdat ze zich online hebben ingelezen of bijvoorbeeld een zelfhulptest hebben gedaan.

‘Vandaag verder’

Dat helpt hen, en dat helpt ons. Onze mensen kunnen zo immers slachtoffers gerichter en beter helpen. Daarmee helpen we ze sneller grip op hun leven te krijgen. ‘Vandaag verder’, luidt dan ook de belofte van onze nieuwe aanpak. Vandaag verder – dat geldt eerst en vooral voor slachtoffers. Maar gezien de stappen die we nu zetten, geldt dat zeker ook voor Slachtofferhulp Nederland. Vandaag hebben we een grote stap vooruit gezet.

Achter de schermen werken onze mensen ondertussen volop verder aan de volgende thema’s binnen onze online dienstverlening. Ik zou zeggen: houd ons in de gaten!

Rosa Jansen

Voorzitter Raad van Bestuur Slachtofferhulp Nederland