Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Uitbreiding pilot Casemanagement Medische Incidenten

Uitbreiding pilot Casemanagement Medische Incidenten

Per 15 januari is het Casemanagement Medische Incidenten toegankelijk voor patiënten en nabestaanden van een medische misser vanuit zeven ziekenhuizen.

Fonds Slachtofferhulp startte medio 2018 met UMC Utrecht, St Jansdal Harderwijk en Diakonessenhuis Utrecht de pilot Casemanagement Medische Incidenten. Met de uitrol naar fase twee komen daar het Spaarne Gasthuis Haarlem, Tergooi Hilversum, Dijklander ZiekenhuisHoorn/Purmerend bij.

De rol van Slachtofferhulp Nederland

De pilot Casemanagement Medische Incidenten is een initiatief van Fonds Slachtofferhulp (FSH) waarbij Slachtofferhulp Nederland (SHN) vooral een faciliterende rol speelt. Zo wordt er gewerkt met ervaren casemanagers en een projectleider van SHN. FSH heeft wetenschappelijk onderzoek laten uitvoeren naar leemten in de slachtofferzorg en daaruit kwam de ondersteuningsbehoefte van patiënten naar voren die gedupeerd zijn door een medisch incident.

Praktijk

Door de intensieve ondersteuning van een onafhankelijke casemanager kunnen gedupeerden na een medisch incident weer grip krijgen op hun leven. Casemanagers Mariëtte van Eck en Ineke Verschure vertellen in een recent interview over de meerwaarde van het casemanagement medische incidenten: 

Mariëtte: ‘Alleen het feit dat er een onafhankelijk iemand beschikbaar is. Iemand die zich op alle deelgebieden van het leven van een gedupeerde patiënt bezighoudt, dat is al een vorm van erkenning.’

Ineke: ‘Patiënten weten dat we aan hun zijde staan. Dit kan zijn tijdens de gesprekken met behandelaren of tijdens iedere stap in de juridische procedure.’

Belang ziekenhuizen 

Uitgangspunt is dat ziekenhuizen het beste voor patiënten willen, vooral wanneer een behandeling onbedoeld misgaat. De impact hiervan is zowel op patiënt als op behandelend specialist erg groot. Naast de pilot financiert FSH daarom een cultuurtraject om een ‘just culture’ te bereiken: een cultuur waarin eerlijk en open wordt omgegaan met klachten, incidenten en gedupeerde patiënten. Casemanagement is voor ziekenhuizen een verlengstuk van de zorg daar waar de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis ophoudt.

Lisa is slachtoffer van een medisch incident. Haar man overleed door een medische fout en vertelt over het belang van erkenning en openheid door ziekenhuizen, en de ondersteuning van een casemanager: ‘’Het maakt een wereld van verschil wanneer fouten eerlijk erkend worden en wanneer dit uitgaat van de betrokken instantie. Daarnaast zijn deskundige hulpverleners onmisbaar om slachtoffers van medische incidenten te ondersteunen. Je staat dan niet alleen en dat is zo belangrijk. Het is essentieel en ik wens het iedereen toe.”

Toegang dienstverlening

De pilot Casemanagement Medische Incidenten loopt geheel 2019 en gaat gepaard van een sociaal werenschappelijk onderzoek. Uit de uitkomsten hiervan moet blijken of deze vorm van dienstverlening aansluit bij de behoeften van gedupeerde patiënten door een medisch incident. Daarnaast dient onderzocht te worden vanuit welke instelling deze nieuwe vorm van ondersteuning toegankelijk kan worden voor alle gedupeerden door een medische fout.