Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Hart onder de riem voor vrijwilligers en medewerkers Slachtofferhulp Nederland

Hart onder de riem voor vrijwilligers en medewerkers Slachtofferhulp Nederland

Ondanks de coronacrisis, werken de medewerkers en vrijwilligers van Slachtofferhulp Nederland onverminderd hard door om bereikbaar te blijven voor slachtoffers en hen verder te helpen. Vandaag krijgen zij op een bijzondere manier een hart onder de riem van minister Dekker.

Het is stil op de kantoren van Slachtofferhulp Nederland. Maar dat neemt niet weg dat er onverminderd hard gewerkt wordt. Bijna 1000 vrijwilligers en 500 betaalde medewerkers zetten het werk voort vanuit hun thuiskantoren. De dienstverlening aan slachtoffers verloopt vooral digitaal en per telefoon. Directeur Dienstverlening Hansje Brinkman is trots op de medewerkers: “Ons werk staat niet stil! In deze bijzondere tijd zijn onze medewerkers dagelijks bezig om slachtoffers en nabestaanden van een misdrijf of verkeersongeval zo goed mogelijk te ondersteunen, op een manier die past bij de huidige maatregelen. De ondersteuning wordt daarom voornamelijk telefonisch gedaan. Daarnaast hebben wij contact met de veiligheidsregio’s om te kijken op welke manier wij verder kunnen bijdragen en maken wij afspraken over mogelijke aanvullende vormen van dienstverlening.”

Digitaal bezoek van Minister Dekker

Om de medewerkers een hart onder de riem te steken, nam minister Dekker een digitaal bezoek aan de Centrale Servicelijn van Slachtofferhulp Nederland. De Centrale Servicelijn wordt deels vanuit huis bemand en deels nog vanaf het landelijk kantoor van Slachtofferhulp Nederland, keurig met minstens 1.5 meter afstand van elkaar. Hier verzorgen zij het eerste contact met slachtoffers die bellen, chatten of mailen met een hulpvraag. De medewerkers informeren, adviseren en ondersteunen cliënten en zorgen dat zij vervolghulp ontvangen indien nodig.

Coronamaatregelen

Sinds de coronamaatregelen van kracht zijn, werkt het gros van de medewerkers van Slachtofferhulp Nederland vanuit huis. Cliënten die tussen 13 maart en 6 april een afspraak op één van onze kantoren hebben, zijn gebeld. Samen met de cliënt is geïnventariseerd of de afspraak wordt uitgesteld tot na 6 april of dat de afspraak telefonisch plaatsvindt. Er kan een uitzondering gemaakt worden voor cliënten die toch naar een locatie willen komen. In dat geval wordt de 1.5 meter afstand aangehouden en worden ook de overige RIVM-adviezen opgevolgd. Onze inzet bij rampen, calamiteiten en rampen is ongewijzigd gebleven, uiteraard met inachtneming van de maatregelen en adviezen van het RIVM.