Bankhelpdeskfraude laat diepe sporen na: ‘Je staat er niet alleen voor’

In een aangrijpend artikel in de Volkskrant werd deze week duidelijk hoe genadeloos bankhelpdeskfraude slachtoffers treft, vooral ouderen. Slachtofferhulp Nederland reageert op de zaak rond verdachte Ryan van A. en benadrukt de diepe emotionele impact van deze vorm van oplichting. ‘Veel slachtoffers kampen met schaamte en durven geen hulp te zoeken. Maar je staat er niet alleen voor.’

De rechtbank in Breda behandelde deze week een schokkende zaak van bankhelpdeskfraude. De 21-jarige Ryan van A. wordt verdacht van betrokkenheid bij een georganiseerde bende die ouderen misleidde door zich voor te doen als bankmedewerkers en politieagenten. De slachtoffers – vaak geboren rond 1940 – verloren niet alleen hun spaargeld, maar kampen ook met blijvende emotionele schade.

Niet alleen geld kwijt, maar ook vertrouwen

Volgens Rebecca Smits, beleidsadviseur online fraude bij Slachtofferhulp Nederland, is de impact veel groter dan financiële schade. “Slachtoffers hebben vaak last van angst, schuldgevoel en schaamte. Veel mensen verwijten zichzelf dat ze in de oplichting zijn getrapt. Die zelfverwijt – of self-blaming – belemmert het herstel en maakt de drempel om hulp te zoeken hoger.”

Nepbank, nepagent, echte schade

De werkwijze van de bende is geraffineerd. Slachtoffers worden eerst gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker met een alarmerend verhaal. Vervolgens belt een nepagent die adviseert om de pincode te wijzigen via een systeem. Daarna komt er iemand aan de deur om zogenaamd de bankpas veilig te stellen. Kort daarna worden rekeningen geplunderd.

Vertrouwen in mensen verdwijnt

Volgens CBS-cijfers uit 2024 werd 9 procent van de bevolking slachtoffer van online oplichting of fraude. Bij 1 procent ging het om directe toegang tot de bankrekening. Maar het financiële verlies is niet het enige probleem: 42 procent van de slachtoffers meldt ook verminderd vertrouwen in anderen.

Wat de situatie verergert, is hoe slachtoffers worden benaderd door hun omgeving. “Er is vaak sprake van victim blaming: mensen in de omgeving leggen de schuld bij het slachtoffer zelf,” zegt Smits. “Dat gebeurt zelfs door professionals. Deze secundaire victimisatie maakt verwerking nog moeilijker en zorgt ervoor dat slachtoffers zich extra alleen voelen.”

'Je bent niet de enige'

Bij Slachtofferhulp Nederland kunnen slachtoffers terecht voor emotionele, praktische en juridische ondersteuning. “We bieden gesprekken met professionele hulpverleners, informatie over schadevergoeding en de mogelijkheid tot lotgenotencontact,” aldus Smits. “Het belangrijkste is: je hoeft het niet alleen te doen.”

Politie start zomercampagne

De politie waarschuwt inmiddels via een landelijke campagne: ‘Nepagent of oké? Check het via 112’. Juist in de zomervakantie, wanneer familie vaak afwezig is, zijn ouderen extra kwetsbaar.

Hulp nodig? Wij staan klaar

Ben jij of iemand in je omgeving slachtoffer van oplichting of fraude?
Ga naar www.slachtofferhulp.nl of bel 0900-0101 voor gratis ondersteuning.

Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Met deze cookies kun je onze YouTube-video's zien. Door op "Accepteren" te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Met jouw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Met deze cookies kun je onze YouTube-video's zien. Door op "Accepteren" te klikken geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen