Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instelling

Tips voor gespreksvoering

Als professional spreekt u dagelijks mensen. De simpele vraag 'Hoe is het met je?' kan al veel in gang zetten. Het kan het beginpunt zijn voor verhalen over financiële problemen, eenzaamheid, stress of lichamelijke klachten. Iemand kan vertellen slachtoffer te zijn van geweld, een beroving of seksueel misbruik. Of soms vermoedt u dat dat zo is, maar weet u dat niet zeker. Om iemand in deze gevallen zo goed mogelijk verder te helpen, hebben wij voor u praktische tips en adviezen.

Signalenwijzer

Tips voor gespreksvoering

U wilt iemand die een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt zo goed mogelijk helpen. De manier waarop u het gesprek aanpakt, kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces. Met deze gesprekstips helpt u een slachtoffer verder.

Begin in het hier en nu

Check waar het slachtoffer op dit moment behoefte aan heeft. Wat ervaart de ander momenteel? Wat heeft nu impact en wat is er nu belangrijk? Vragen naar wat er is gebeurd, kan belemmerend en zelfs averechts werken. Het is mogelijk dat iemand door die vraag het voorval onbedoeld herbeleeft, wat veel emotie kan oproepen. Als de ander behoefte heeft het verhaal te vertellen, dan komt dat vanzelf. U hoeft niet af te kappen als een slachtoffer toch vertelt wat er is gebeurd. Bij doorvragen kunt u dan weer ingaan op het hier en nu.

Help het slachtoffer praktisch op weg

U helpt een slachtoffer het meest in het verwerkingsproces door praktische handvatten te bieden. Iemand krijgt nieuw perspectief, bijvoorbeeld als er aangifte is gedaan, de verzekering op de hoogte is gesteld, of een behandeltraject bij een arts gestart is. Er is meestal pas ruimte voor verwerking als praktische en herstelgerichte zaken in werking zijn gezet.

Besef dat elke situatie maatwerk vraagt

De impact van een misdrijf of ingrijpende gebeurtenis kan voor iedereen anders zijn. Persoonlijkheid, mentale en fysieke gezondheid, eerdere ervaringen, financiële staat of bepaalde overtuigingen kunnen van invloed zijn op de beleving van het slachtoffer. Nodig de ander uit te vertellen wat er in deze situatie speelt.

Ga het gesprek aan zonder oordeel

Neem een open luisterhouding aan. Vermijd relativeren, sussen of goedpraten.
De beleving van het slachtoffer staat voorop. Laat de persoon vertellen.

Erken en check de emoties

U hoort boosheid, verdriet, angst of een andere emotie doorklinken in het verhaal. Het kan helpen om die emoties te benoemen en te vragen of dat klopt. Hiermee zorgt u dat iemand zich gehoord voelt. Ook krijgt de ander zo meer inzicht in de eigen beleving en de impact van de gebeurtenis.

Check of informatie aankomt

Mensen die in een stressvolle situatie zitten, kunnen (tijdelijk) minder ontvankelijk zijn. Prikkels en informatie komen dan niet meer binnen. Als u informatie geeft, doseer deze dan en check of het slachtoffer u begrepen heeft. Herhaal wanneer nodig. Geef de belangrijkste informatie mee op papier.

Ga uit van zelfredzaamheid van het slachtoffer

Onze ervaring is dat het herstel beter verloopt als slachtoffers zelf herstelgerichte acties kunnen uitvoeren, die ze op dat moment aankunnen. Dat geeft een gevoel van controle terug. Wat kan iemand zelf, waar is hulp bij nodig? Bespreek waar u bij kunt ondersteunen.