Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Zo werken overlevingsreacties

Wanneer iemand in een zeer bedreigende situatie terecht komt, kan het lichaam reageren met een automatische reactie. Doel is om de situatie te overleven. Bekendste voorbeelden van overlevingsreacties zijn vechten, vluchten en bevriezen of verstijven. Hoe iemand reageert verschilt per mens en per situatie. Voel u niet schuldig en schaam u niet voor uw reactie. U heeft er geen invloed op. Lees op deze pagina meer over overlevingsreacties.

U heeft geen invloed op uw overlevingsreactie

Wat u heeft meegemaakt, hoe u zich op dat moment voelde, wat voor persoon u bent; het heeft allemaal invloed op hoe u reageert. Uw reactie op een heftige gebeurtenis is niet te voorzien, te controleren of te trainen. Het kan voorkomen dat uw overlevingsreactie anders is dan u had verwacht. Dat is heel normaal en niet iets om u druk over te maken.

Neem uzelf niet kwalijk hoe u reageert

We weten uit ervaring dat iemand die bevriest of verstijft tijdens een bedreigende situatie, zichzelf kwalijk kan nemen niet te zijn gevlucht of terug te zijn gaan vechten. Gevoelens van schaamte hebben of uzelf verwijten maken, is niet nodig. U heeft geen invloed op hoe u reageert.

Goed om te weten over stressreacties

  • Ontlading van stress kan zich uiten in trillen, beven of huilen
    Kort nadat het gevaar voorbij is, kunt u last krijgen van (hevig) trillen, beven en huilen. Uw lichaam probeert zo de stress van de situatie kwijt te raken. Dit zijn normale reacties die uiteindelijk weer afnemen.
  • Meestal verdwijnen uw reacties binnen 6 weken
    Het is normaal dat u zich na een ingrijpende gebeurtenis niet goed voelt en last heeft van stressklachten. Bij de meeste mensen nemen stressklachten binnen 6 weken af. Lees meer over stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis.  
  • Sommige gewoontes zijn blijvend

    Het kan zijn dat u na een ingrijpende gebeurtenis nieuwe gewoontes krijgt. U controleert vaker of de deur op slot is, kijkt vaker achterom of let extra op bij het oversteken. Dit zijn normale reacties op een niet normale gebeurtenis. Let wel op dat als angst uw leven gaat beheersen, u bij uw huisarts vraagt naar passende hulp.