Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Lees hier hoe u stressklachten herkent en welke tips en adviezen u kunt geven aan iemand die last heeft van stressklachten.

Stress kan ertoe leiden dat iemand moeite heeft met dingen die hij of zijnormaal gesproken prima kan, zoalsbellen met een instantie of een formulier invullen.

Bij de meeste mensen nemen stressklachten af binnen 6 weken na de gebeurtenis. Is dat niet het geval? Verwijs door naar de huisarts.

Tips voor omgaan met stress

  • Houd het dagelijks ritme vast.
  • Neem iemand in vertrouwen. Sluit je niet af voor mensen die belangrijk zijn.
  • Wees voorzichtig met slaap- en kalmeringsmiddelen, alcohol of drugs.
  • Zijn de stressklachten na 6 weken nog niet over? Verwijs door naar de huisarts.

Verwijs uw cliënt naar onze tips en adviezen voor slachtoffers

Emotionele en lichamelijke stressklachten

Hoe iemand reageert op een ingrijpende gebeurtenis, hangt af van wat er precies is gebeurd en hoe iemands omgeving reageert. Ook hoe iemand zich voelde voor de gebeurtenis is belangrijk. 

Voorbeelden van stressklachten 

  • Spanning, sufheid, slecht slapen of hoofdpijn.
  • Ermee bezig blijven: op onverwachte momenten komen nare herinneringen aan de gebeurtenis naar boven. Misschien heeft u last van nachtmerries.
  • Op uw hoede zijn en snel schrikken: u bent alert op nieuw gevaar in uw omgeving en schrikachtig, bijvoorbeeld bij harde geluiden.
  • Vermoeidheid en slecht slapen: veel over de gebeurtenis nadenken kost energie.
  • Verlies van geduld en concentratie: u bent prikkelbaarder. Ook kan het zijn dat u zich moeilijk kunt concentreren of meer vergeet.
  • Huilbuien
  • U gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de gebeurtenis. Ook kan het zijn dat u hard gaat werken of andere afleiding zoekt om niet aan de gebeurtenis te hoeven denken.
  • Gevoelens van schuld en schaamte.