Wij gebruiken cookies. Functionele en analytische cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en deze cookies helpen ons om de website te verbeteren. Accepteert u dat we ook tracking cookies gebruiken? Door middel van deze cookies kunt u gepersonaliseerde advertenties van ons zien. Lees eerst de cookieverklaring voor meer informatie over de tracking cookies.

Privacy | Cookieverklaring

Stressklachten na een ingrijpende gebeurtenis

Lees hier welke tips en adviezen u kunt geven aan iemand die last heeft van stressklachten, hoe u stressklachten herkent en waar u zelf rekening mee kunt houden als een cliënt last heeft van stress.

Geef tips voor omgaan met stress

  • Houd het dagelijks ritme vast.
  • Neem iemand in vertrouwen. Sluit jezelf niet af voor mensen die belangrijk zijn.
  • Wees voorzichtig met slaap- en kalmeringsmiddelen, alcohol of drugs.
  • Zijn de stressklachten na 6 weken nog niet over? Verwijs door naar de huisarts.

 

Verwijs uw cliënt naar onze tips en adviezen voor slachtoffers

Houd hier rekening mee

Iedereen reageert anders op een heftige gebeurtenis

Hoe iemand reageert op een ingrijpende gebeurtenis, hangt af van wat er precies is gebeurd en hoe iemands omgeving reageert. Ook hoe iemand zich voelde voor de gebeurtenis is belangrijk. Welke stressklachten iemand heeft, verschilt van persoon tot persoon.

Voorbeelden van stressklachten: 

  • Spanning, sufheid of hoofdpijn.
  • Ermee bezig blijven: op onverwachte momenten komen nare herinneringen aan de gebeurtenis naar boven. Of iemand heeft last van nachtmerries.
  • Snel schrikken en zeer alert zijn op nieuw gevaar in de omgeving.
  • Vermoeidheid en slecht slapen: veel over de gebeurtenis nadenken kost energie.
  • Verlies van geduld en concentratie. Iemand is prikkelbaar, kan zich moeilijk concentreren of vergeet dingen.
  • Huilbuien
  • Plekken of situaties worden vermeden die te maken hebben met de gebeurtenis. Ook kan het zijn dat iemand heel veel gaat werken of op andere manieren afleiding zoekt om niet aan de gebeurtenis te hoeven denken.
  • Gevoelens van schuld en schaamte.

Stress kan invloed hebben op iemands functioneren

Stress kan ertoe leiden dat iemand (tijdelijk) moeite heeft met dingen die iemand normaal gesproken prima zelf kan. Bellen met een instantie of een formulier invullen bijvoorbeeld. Ook kan het voor iemand moeilijk zijn om beslissingen te nemen of in actie te komen. Houd daar rekening mee.

Pas op voor victim blaming

Ook al heeft u het beste met iemand voor, toch kan het zijn dat u ongewild en ongemerkt een slachtoffer kwetst. Misschien geeft u het slachtoffer meer of minder expliciet de schuld van wat er is gebeurd.

Slachtofferbeschuldiging - beter bekend onder de Engelse naam victim blaming - is een psychologisch proces dat automatisch optreedt. Ons brein maakt ons wijs dat het slachtoffer zelf schuld draagt aan wat er is gebeurd. Doel is om onszelf te beschermen.

Victim blaming maakt het voor het slachtoffer lastiger om de gebeurtenis te verwerken. Schaamte, zelfverwijt en minder vertrouwen kunnen het gevolg zijn.

Dit zijn voorbeelden van gedachten die u kunt hebben wanneer iemand vertelt wat er is gebeurd:

  • ‘Ze is zelf met hem mee naar huis gegaan’,
  • ‘Je moet ook geen naaktfoto´s maken’,
  • ‘Hij had best wat meer van zich af kunnen bijten’, of
  • ‘Iedereen weet toch dat je nooit zomaar op een link moet klikken’.

Herkent u deze gedachten? Aan de gedachten zelf kunt u weinig doen.

Wel kunt u het slachtoffer beschermen door u ervan bewust te zijn dat u deze gedachten heeft. En door te luisteren zonder oordeel. Dat helpt iemand om na een heftige gebeurtenis te herstellen en weer vertrouwen te krijgen.