Praktische tips als een naaste overlijdt
Er komt veel op u af als een naaste van u overlijdt door een ingrijpende gebeurtenis. Naast het verdriet zijn er allerlei praktische en financiële zaken die geregeld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het opzeggen of overzetten van abonnementen, verzekeringen en huur of hypotheek. Wij helpen u graag en staan u bij in deze moeilijke tijden.
Opzeggen en/of overzetten
Hoe zeg ik iets op en/of hoe kan ik iets overzetten dat op naam stond van mijn naaste? Dit verschilt heel erg per product of organisatie. Daarom hebben we dit voor u op een rijtje gezet.
Let op: Wilt u gegevens zoals foto's en filmpjes van uw naaste bewaren? Maar heeft u geen toegang tot de app of website, omdat u geen wachtwoord heeft? Zeg dan niet gelijk het abonnement op, maar vraag eerst aan de organisatie of ze de gegevens voor u willen veiligstellen. Sommige organisaties bieden deze service niet aan.
Verzekeringen
In Nederland zijn er 3 soorten verzekeringen: schadeverzekeringen, zorgverzekeringen en levensverzekeringen.
- Schadeverzekeringen (aansprakelijkheid, auto, inboedel, opstal, rechtsbijstand en reis). Per verzekering en verzekeraar zijn er andere voorwaarden.
- Zorgverzekering: Er zijn 4 grote zorgverzekeraars in Nederland:
- Zilveren Kruis valt onder Achmea
- VGZ
- CZ
- Menzis
Staat uw verzekeraar er niet bij? Ga naar het overzicht met alle verzekeraars. - Levensverzekeringen zoals een overlijdensrisicoverzekering en uitvaartverzekering. Inschakelen uitvaartverzekeringen:
- DELA
- Monuta
- Yarden
Huurhuis overleden persoon
- Als uw naaste alleen woonde, dan eindigt het huurcontract automatisch op de laatste dag van de tweede maand na overlijden.
- Bent u medehuurder? Dan wordt u automatisch huurder na overlijden.
- Bent u huisgenoot of medebewoner? Dan kunt u aan de rechter vragen om u als huurder aan te wijzen. Hiervoor moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
Meer informatie is te vinden op rijksoverheid.nl
Bankproducten zoals hypotheek
Om de bankzaken van uw naaste goed te regelen, heeft u vaak een akte van overlijden en een verklaring van erfrecht nodig. Hieronder ziet u per bank wat u moet regelen:
Social media
Als een dierbare van u is overleden kunt u zijn of haar socialmediaprofielen aanpassen of verwijderen
- Facebook: Profiel herdenken of een profiel verwijderen.
- Instagram: Profiel herdenken of verwijderen.
- Twitter: Profiel verwijderen
- LinkedIn: Profiel verwijderen
- Google (Youtube, Gmail): Profiel verwijderen
- Pinterest: Profiel verwijderen
- Snapchat: Profiel verwijderen
E-mailaccounts
- Microsoft (Outlook, Hotmail): Met een akte van overlijden kunt u bij Microsoft toegang krijgen tot de gegevens van de overleden persoon.
- Yahoo: Yahoo geeft nooit inzage in de mailbox. Met een akte van overlijden kunt u wel het account en alle informatie verwijderen.
- Google (Gmail): U kunt aangeven dat alle Gmail-gegevens gewist moeten worden nadat de mailbox 3, 6 of 12 maanden niet meer gebruikt is.
- Apple: Volgens de gebruikersvoorwaarden van Apple is een Apple ID persoonlijk en kan die niet aan iemand anders worden overdragen, ook niet na overlijden.
Opslag en beheer
Als u geen inloggegevens heeft van uw naaste dan kunt u Dropbox verzoeken om toegang te krijgen tot het account. Hiervoor moet u een aantal documenten meesturen:
- Akte van overlijden.
- Bewijs dat u wettelijk bevoegd bent om de bestanden te openen.
- De naam van de overleden persoon en het e-mailadres dat is gekoppeld aan het account.
- Een kopie van uw legitimatiebewijs.
Bekijk ook Dropbox support