Hulp na online fraude en oplichting
Bij fraude en oplichting word je bedrogen of misleid. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen aan je of er op een andere manier beter van te worden. Veel fraude vindt online plaats; op Marktplaats, in een webwinkel of op social media bijvoorbeeld.Bekijk wat je kunt doen als je bent opgelicht en welke vormen van fraude en oplichting er zijn.
Opgelicht? Doe dit eerst

Verzamel bewijs
Chatberichten of chatgeschiedenis, bankafschriften, facturen, printscreens die te maken hebben met de oplichting kunnen de politie helpen met het onderzoek.

Doe aangifte
Het zorgt ervoor dat de politie een onderzoek kan starten om de oplichter te vinden. Soms zijn hiervoor aangiftes van meerdere slachtoffers nodig. Aangifte doen kan op de website van de politie, door te bellen naar 0900-8844 of door naar het politiebureau te gaan.

Neem iemand in vertrouwen
Praat erover met bijvoorbeeld vrienden of familie. Anderen kunnen je vaak op weg helpen.
Praktische en emotionele hulp
-
Je geld terug na online oplichting?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je geld terug te krijgen:
- In sommige gevallen vergoedt de bank je schade. Dat is wel afhankelijk van welke bank je hebt en wat er precies is gebeurd. Wij kunnen je helpen met het contact met de bank.
- Onder bepaalde voorwaarden kan de bank de persoonsgegevens van de fraudeur verstrekken. Op deze manier kun je een schadevergoeding eisen van de fraudeur via een civiele procedure. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
- Heb je aangifte gedaan en is er een verdachte? Dan kun je een schadevergoeding krijgen via het strafproces. Wij kunnen je daarbij helpen.
-
Hoe ga ik om met stress?
Je hebt misschien zorgen, problemen en stress door wat je is overkomen.
- Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
- Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
- Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.
Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.
-
Je bent niet de enige
- Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
- Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
- Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
-
Geldproblemen door oplichting? Neem contact op met Geldfit
Geldfit geeft advies op maat om geldproblemen op te lossen, anoniem en gratis. Ook je bank kan vaak helpen bij problemen met geld.
-
Heb je vragen?
Wij helpen je graag verder. Stel ons je vraag per telefoon, e-mail of chat. Dat kan anoniem als je dat wilt. Onze hulp is altijd gratis.
Soorten fraude en oplichting, via:
- Heb je via Marktplaats of een webshop iets gekocht en nooit ontvangen? Of iets verkocht en nooit je geld gekregen? Dan heb je te maken met fraude met online aankopen.
- Meld de fraude bij de webshop. De webshop kan dan maatregelen nemen, zoals het account van de (ver)koper blokkeren, advertenties verwijderen of andere kopers waarschuwen.
- Bij webshopfraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
Meer weten? Check de pagina oplichting met online aankopen.
- Heb je een bedrag via Tikkie aan iemand overgemaakt bedoeld om je bankgegevens te controleren? En ben je hierdoor veel geld kwijt geraakt? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met Tikkiefraude.
- Breng je bank en de Tikkie Helpdesk (bereikbaar via WhatsApp op 06 - 13 76 85 28) meteen op de hoogte als je denkt dat je bent opgelicht. Is er inderdaad sprake van fraude? Dan probeert de bank het geld voor je terug te krijgen.
- Bij Tikkiefraude wordt de schade in de meeste gevallen vergoed door je bank. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je veilig omgaat met je bankgegevens en pinpas, en regelmatig je bankrekening controleert.
Meer weten? Check de pagina Tikkiefraude.
- Heeft een goede bekende of familielid je via WhatsApp gevraagd zo snel mogelijk een flink bedrag over te maken? En blijkt dit achteraf een oplichter te zijn die alleen maar uit is op je geld? Dan heb je te maken gehad met WhatsAppfraude.
- Neem contact op met je bank als je vermoedt dat er iets niet goed gaat. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of kan het bedrag worden teruggestort.
- Bij WhatsAppfraude is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk je geld terug te eisen van de oplichter. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
Meer weten? Check de pagina WhatsAppfraude.
- Heb je via een neplink uit een sms of e-mail op een nepwebsite geprobeerd in te loggen met je persoonsgegevens? En is er zo geld van je rekening gestolen? Dan heb je te maken gehad met phishing.
- Breng je bank op de hoogte, blokkeer je pasjes en verander je pincodes.
- Soms is het mogelijk je geld terug te krijgen van de bank. Dat kan als je hebt gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken.
- Heb jij je telefoonnummer doorgegeven? Dit kan worden gebruikt om abonnementen af te sluiten onder jouw naam. Controleer je telefoonnummer op payinfo.nl.
- Breng het bedrijf op de hoogte van wie je het neppe berichtje hebt gekregen.
Meer weten? Check de pagina phishing.
- Bankhelpdeskfraude is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Dit kan bijvoorbeeld via de telefoon of sms.
- Heb jij na zo´n telefoontje of sms gekregen geld overgemaakt? Dan heb je mogelijk te maken met bankhelpdeskfraude.
- Meld de fraude direct bij je bank. Soms is het mogelijk je geld terug te krijgen van de bank. Dat kan als je hebt gebankierd volgens de 5 veiligheidsprincipes van de banken.
- Verzamel bewijs van de bankhelpdeskfraude. Maak schermafbeeldingen en schrijf op wat er precies is gebeurd.
- Stuur een kopie van je aangifte (het proces-verbaal) naar je bank.
Meer weten? Check de pagina over bankhelpdeskfraude en spoofing.
- Misbruikt iemand je persoonsgegevens zoals je paspoort, BSN of je handtekening? Dan heb je te maken met identiteitsfraude.
- Breng je bank of creditcardmaatschappij op de hoogte.
- Meld de fraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI). Dit meldpunt is gespecialiseerd in identiteitsfraude. De bevestiging van je melding kun je sturen aan je bank en schuldeisers. Zo weten zij dat je slachtoffer bent van fraude.
- Krijg je post, e-mails of telefoontjes van schuldeisers of incassobureaus? Probeer kalm te blijven, ook als je niet wordt geloofd. Betaal geen schulden af waar je niks mee te maken hebt. Stuur een kopie van je aangifte naar ze op samen met de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Meer weten? Check de pagina Identiteitsfraude.
- Heeft iemand je met smoezen verleid om geld over te maken naar een rekening? Bijvoorbeeld omdat iemand je liet geloven dat je een loterij hebt gewonnen of een erfenis of een lening krijgt. En heb je het beloofde geld nooit gekregen? Dan heb je te maken gehad met voorschotfraude.
- Breng je bank op de hoogte, blokkeer je pasjes en verander je pincodes. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of kan het bedrag worden teruggestort.
Meer weten? Check de pagina voorschotfraude.
- Heb je geld geïnvesteerd in aandelen, Bitcoin of andere cryptomunten met hoge rendementen als belofte? En heb je hier nooit iets van terug gezien en ben jij je geld kwijt? Dan heb je te maken met beleggingsfraude.
- Stop met beleggen bij de oplichter, blokkeer accounts die gelinkt zijn aan de oplichting, verander je wachtwoorden en stel tweestapsverificatie in.
- Neem contact op met de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM onderzoekt of het bedrijf de regels heeft overtreden.
- Neem contact op met je bank. Misschien kan de overboeking worden geannuleerd of kan het bedrag worden teruggestort.
Meer weten? Check de pagina beleggingsfraude en bitcoinfraude.
- Heb je iemand ontmoet via een datingsite, social media of online game? En heeft diegene met een smoes je gevraagd om (grote) geldbedragen over te maken? Dan heb je te maken gehad met datingfraude.
- Stop met het overmaken van geld.
- Neem geen contact meer op, blokkeer telefoonnummers en social media accounts.
- Informeer de datingsite.
Meer weten? Check de pagina Datingfraude.
- Heb je onverwachts hoge telefoonkosten omdat je naar het buitenland zou hebben gebeld, terwijl dat niet zo is? Neem dan contact op met je telefoonprovider (bijvoorbeeld KPN, Vodafone, Odido, Ben).
- Meld de fraude bij de politie en de Fraudehelpdesk.
Meer weten? Check de pagina over Wangirifraude en belfraude.
- Is je pinpas of creditcard gestolen? Of stelen dieven geld van je rekening? Blokkeer je pasjes via de Bankpassen Meldcentrale. Bel 0800 - 0313 of vanuit het buitenland +31 (0)88 - 38 55 372. Je kunt ook contact opnemen met je bank.
Meer weten? Check de pagina Babbeltruc.