Praktische ondersteuning
Wilt u een slachtoffer zo goed mogelijk verder helpen? Bekijk onze praktische tips, stappenplannen bij incidenten of update uw kennis over slachtofferrechten en andere onderwerpen.
Tips voor gespreksvoering
U wilt iemand die een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt zo goed mogelijk helpen. De manier waarop u het gesprek aanpakt, kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces.
Tips voor gespreksvoeringOverleg met een deskundige
Wilt u overleggen over een specifieke situatie? Bel een deskundige via onze Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).
Overleg met een deskundigeIn gesprek gaan over aangifte
U krijgt in uw werk te maken met iemand die slachtoffer is geworden van een strafbaar feit en diegene twijfelt over aangifte doen. Hoe kunt u dan helpen een weloverwogen keuze te maken?
In gesprek over aangifteVictim blaming
Professionals maken soms indirect beschuldigende opmerkingen tegen slachtoffers. Dit heet victim blaming. Ook als u het niet zo bedoelt, kan een opmerking soms erg kwetsend zijn. Kijk hoe u dit voorkomt.
Victim blaming voorkomenCommuniceren zonder oordeel
Als uw cliënt, patiënt of leerling slachtoffer is geworden, is het belangrijk dat diegene zich erkend voelt en niet veroordeeld. Bekijk 6 tips om zonder oordeel te communiceren met een slachtoffer.
Tips voor communiceren zonder oordeelSlachtofferrechten
Als uw cliënt slachtoffer is geworden van een strafbaar feit, dan heeft uw cliënt rechten. Ieder slachtoffer wordt hierover geïnformeerd. Bekijk de rechten voor slachtoffers en nabestaanden.
Stappenplannen
Als er een calamiteit plaatsvindt wilt u als organisatie zo snel mogelijk in actie komen. Met een stappenplan per incident bent u goed voorbereid op calamiteiten.
Grensoverschrijdend gedrag in organisaties
Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen, dus ook binnen organisaties en bedrijven. Lees meer over hoe u dit kunt voorkomen en gebruik de Quickscan om in kaart te brengen hoe groot het risico op grensoverschrijdend gedrag in uw organisatie is.
Grensoverschrijdend gedrag in de organisatieOrganisatieadvies
Hoe gaat uw organisatie om met slachtofferschap? Krijg advies over wat u kunt doen bij situaties zoals zelfdoding, een gewapende overval of grensoverschrijdend gedrag.
Praktische tools voor slachtoffers
Heeft uw cliënt behoefte aan emotionele hulp, advies bij een schadevergoeding óf informatie over het strafproces? Bekijk met welke tool u het slachtoffer het best kunt ondersteunen.