Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Praktische ondersteuning

Wilt u een slachtoffer zo goed mogelijk verder helpen? Bekijk onze praktische tips, stappenplannen bij incidenten of update uw kennis over slachtofferrechten en andere onderwerpen.

Tips voor gespreksvoering

U wilt iemand die een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt zo goed mogelijk helpen. De manier waarop u het gesprek aanpakt, kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces.

Tips voor gespreksvoering

Overleg met een deskundige

Wilt u overleggen over een specifieke situatie? Bel een deskundige via onze Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).

Overleg met een deskundige

In gesprek gaan over aangifte

U krijgt in uw werk te maken met iemand die slachtoffer is geworden van een strafbaar feit en diegene twijfelt over aangifte doen. Hoe kunt u dan helpen een weloverwogen keuze te maken? 

In gesprek over aangifte

Victim blaming

Professionals maken soms indirect beschuldigende opmerkingen tegen slachtoffers. Dit heet victim blaming. Ook als u het niet zo bedoelt, kan een opmerking soms erg kwetsend zijn. Kijk hoe u dit voorkomt.

Victim blaming voorkomen

Communiceren zonder oordeel

Als uw cliënt, patiënt of leerling slachtoffer is geworden, is het belangrijk dat diegene zich erkend voelt en niet veroordeeld. Bekijk 6 tips om zonder oordeel te communiceren met een slachtoffer.

Tips voor communiceren zonder oordeel

Slachtofferrechten

Als uw cliënt slachtoffer is geworden van een strafbaar feit, dan heeft uw cliënt rechten. Ieder slachtoffer wordt hierover geïnformeerd. Bekijk de rechten voor slachtoffers en nabestaanden. 

Naar slachtofferrechten 

Stappenplannen

Als er een calamiteit plaatsvindt wilt u als organisatie zo snel mogelijk in actie komen. Met een stappenplan per incident bent u goed voorbereid op calamiteiten.  

Naar de stappenplannen

Grensoverschrijdend gedrag in organisaties

Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen, dus ook binnen organisaties en bedrijven. Lees meer over hoe u dit kunt voorkomen en gebruik de Quickscan om in kaart te brengen hoe groot het risico op grensoverschrijdend gedrag in uw organisatie is.

Grensoverschrijdend gedrag in de organisatie

Organisatieadvies

Hoe gaat uw organisatie om met slachtofferschap? Krijg advies over wat u kunt doen bij situaties zoals zelfdoding, een gewapende overval of grensoverschrijdend gedrag. 

Meer over organisatieadvies

Praktische tools voor slachtoffers

Heeft uw cliënt behoefte aan emotionele hulp, advies bij een schadevergoeding óf informatie over het strafproces? Bekijk met welke tool u het slachtoffer het best kunt ondersteunen.  

Naar praktische tools