Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Training mentale BHV

Soms word je als professional geconfronteerd met gedrag van een leerling of student door een ingrijpende gebeurtenis, bijvoorbeeld een zelfdoding, ongeval of calamiteit. Je merkt dat het lastig is om hier effectief op te reageren. Om adequaat te reageren op deze situaties biedt de Training mentale BHV concrete handvaten en inzichten om met deze situaties om te gaan.

Tijdens de training komen de volgende leerdoelen aanbod:

  • Je hebt inzicht in en begrip van de impact van een ingrijpende gebeurtenis en de verwerking daarvan.
  • Je hebt inzicht in en begrip van de invloed van stress op communicatie.
  • Je kunt in een gesprek met studenten aansluiten en stress reduceren.
  • Je kunt je eigen doelen in een gesprek bereiken, rekening houdend met de behoeften van de ander.
  • Je bent je bewust van je eigen stressniveau en kunt zelf signaleren wanneer je hier extra ondersteuning bij nodig hebt.

De trainingsdag bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Ingrijpende gebeurtenissen en het verwerkingsproces
    Aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden wordt de impact van een ingrijpende gebeurtenis en de verwerking ervan besproken.
  2. Stress en communicatie
    De invloed van stress door een ingrijpende gebeurtenis op de communicatie wordt besproken aan de hand van het model Window of tolerance en casuïstiek. Er wordt specifiek aandacht gegeven aan het feit dat de emotie van de ander ook bij jezelf stress kan oproepen. Hierbij worden algemene tips gegeven om stress te reduceren. Er wordt specifiek aandacht gegeven aan het feit dat de emotie van de ander ook bij jezelf stress kan oproepen. Hierbij worden tips gegeven om stress te reduceren.
  3. Gesprekken voeren
    In dit deel gaan we specifiek in op hoe deelnemers het doel van hun gesprek kunnen bereiken, ook als de ander emotioneel of stil is. Dat lukt alleen als ze weten aan te sluiten bij het stressniveau van de ander. Elke vraag kan nieuwe emoties oproepen. In dit deel van de training wordt aandacht besteed hoe je dit kunt inkleden en stress van de ander kunt verminderen. Deze gesprekken worden met een trainingsacteur geoefend.

Na de training kunnen de deelnemers:

  • Contact maken en inspelen op alle soorten gedrag van leerlingen en studenten.
  • De goede vragen stellen in situaties van stress en machteloosheid, met als doel stressreacties te verminderen.
  • Advies geven of eventueel doorverwijzen.

Meer informatie over deze training via academie@slachtofferhulp.nl.