Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

'Ik schaam me als ik eraan denk.'

Jan vertrouwt mensen niet meer zo snel. Hij werd slachtoffer van fraude met online handel.

Hulp na fraude of oplichting

Bij fraude word je bedrogen of misleid door een oplichter. De oplichter heeft als doel om geld te verdienen aan de oplichting of er op een andere manier beter van te worden. Veel fraude vindt online plaats. Denk aan Marktplaatsfraude. Lees welke vormen van fraude er zijn en wat je kunt doen als je bent opgelicht.

Wat kan ik doen na fraude?

Wat je het beste kunt doen na fraude, hangt af van wat je precies is overkomen. Beantwoord een paar vragen om te weten om welke vorm van fraude het gaat. Je krijgt advies op maat.

Een oplichter of toch niet?

Zorg dat je weet waar je op moet letten.

  • Kijk goed naar de afzender van een mail. Klik niet zomaar op links en download geen bestanden.
  • Is een aanbod 'te mooi om waar te zijn'? Dan is dat helaas vaak ook zo.
  • Vertrouw op je gevoel. Voelt iets niet goed? Ga dan niet in op het aanbod van die persoon of organisatie.
  • Een bank of andere organisatie vraagt je nooit om je pincode of wachtwoord.

Onveilig online gedrag komt veel voor

60%

van de Nederlanders gebruikt een zwak wachtwoord

40%

downloadt onveilige software

Ruim 20%

opent een gevaarlijke link in een mail (phishing)

Bron: Hoe veilig gedragen wij ons online? WODC 2019