Oplichting

Iemand die u vertrouwde heeft op een listige manier geld van u afhandig gemaakt of dreigt dit te doen. Dit kan u boos of verdrietig maken en uw vertrouwen in de medemens een knauw geven. U wordt geconfronteerd met de gevolgen en er is ineens van alles te regelen.

Misschien heeft u vragen als:

Wij helpen u antwoord te vinden op deze en andere vragen.

Wat kan ik zelf doen?

  • Als u aangifte doet, geeft u aan dat u wilt dat de politie onderzoek doet naar wat u is overkomen. Uw aangifte vergroot de kans dat de dader gepakt wordt, daarnaast kan het nodig zijn voor bijvoorbeeld de verzekering. Aangifte doen kan u ook een gevoel van rechtvaardiging geven. 

    U kunt de politie bellen om een afspraak te maken via 0900-8844.
    Meer over aangifte na oplichting

  • Als uw betaalpasjes zijn gestolen, blokkeer dan uw rekening via de Bankpassen meldcentrale: 0800-0313.

    Uw creditcard blokkeert u via: 030-2835555.

  • Uw normale gang van zaken is door de oplichting overhoop gehaald en u moet omgaan met de gevolgen. Misschien voelt u zich boos of bent u onzeker. U heeft wellicht moeite anderen nog te vertrouwen, dit zijn normale stressreacties

    Lees meer over hoe u de draad weer op kunt pakken

  • Door een aantal adviezen op te volgen kunt u de kans om opnieuw te worden opgelicht verkleinen. Dit hoeft u vaak niet eens iets te kosten. Hou bijvoorbeeld de media in de gaten. Zij geven informatie over oplichtingpraktijken bij u in de buurt.

    Hoe help ik oplichting voorkomen?

Wie kan er helpen?

Vrienden of familie

Het kan fijn zijn als iemand uit uw omgeving luistert naar uw verhaal, met u meegaat om aangifte te doen of u helpt met de verzekeringszaken. Aarzel niet om zelf contact te zoeken met een familielid of vriend(in).

Kent u iemand die slachtoffer is geworden van oplichting?

Zo kunt u helpen

Slachtofferhulp Nederland

Ook wij kunnen en willen u graag helpen, onze hulp is altijd gratis en in de buurt.

Praktische hulp

Nadat u slachtoffer bent geworden van oplichting, zijn er een hoop praktische zaken te regelen. Onze medewerkers helpen u bij het invullen van formulieren voor de verzekering of het in kaart brengen van de schade.

Juridisch advies

Als de politie een verdachte heeft aangehouden, krijgt u te maken met juridische procedures. Wij helpen bij het verhalen van schade en informeren u over het strafproces.

Emotionele steun

De oplichting en de nasleep kunnen spanning oproepen. Wij bieden een luisterend oor, denken met u mee en ondersteunen u daar waar mogelijk om de draad weer op te pakken.

Webcare

U kunt uw vraag ook via sociale media stellen. Stuur ons een bericht via Facebook of Twitter. We beantwoorden uw vraag op werkdagen binnen 24 uur.

Lees verder over hoe wij werken