Stressreacties bij bedreiging

Het hebben van stressreacties is niet gek als u bedreigd wordt. Hoe u reageert, hangt af van wat u is overkomen en hoe uw omgeving reageert. Ook hoe u zich voelde voordat dit gebeurde is belangrijk.

U kunt last hebben van de volgende reacties:

  • Lichamelijke reacties: sufheid, spanning, slecht slapen of hoofdpijn.
  • Emotionele reacties: huilbuien.
  • Ermee bezig blijven: op onverwachte momenten komen nare herinneringen aan de bedreiging naar boven. Misschien heeft u last van nachtmerries.
  • Op uw hoede zijn en snel schrikken: u bent wantrouwend en alert op gevaar in uw omgeving.
  • Vermoeidheid en slecht slapen: veel over de gebeurtenis nadenken kost energie.
  • Verlies van geduld en concentratie: u bent prikkelbaarder. Ook kan het zijn dat u zich moeilijk kunt concentreren of meer vergeet.
  • U gaat plekken of situaties uit de weg die te maken hebben met de bedreiging. Ook kan het zijn dat u hard gaat werken of andere afleiding zoekt om niet aan de gebeurtenis te hoeven denken.
  • Gevoelens van machteloosheid, schuld en schaamte.

Meestal voelt u zich na verloop van tijd weer beter en kunt u op eigen kracht en met steun van de omgeving de draad weer oppakken

In uw dagelijks leven

De gebeurtenis en de nasleep hiervan kunnen invloed hebben op uw dagelijks leven. Het kan zijn dat u uw geduld sneller verliest. U bent bijvoorbeeld kortaf tegen uw kinderen of u reageert geïrriteerd als anderen u iets vragen.

Huisarts

Maakt u zich zorgen over uw klachten of heeft u na 4-6 weken na de bedreiging nog steeds erge last van stressreacties? Wij adviseren u dan contact op te nemen met uw huisarts. De huisarts kan samen met u kijken of en zo ja welke vervolghulp u nodig heeft. U kunt hierbij denken aan het maatschappelijk werk of een psycholoog.