Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Hulp na identiteitsfraude

Bij identiteitsfraude misbruikt iemand je persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om je paspoort, je burgerservicenummer of handtekening. Diefstal van gegevens gebeurt vaak online of bijvoorbeeld via het oud papier.

  • Doe melding bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude

    Meld de fraude bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit meldpunt is gespecialiseerd in identiteitsfraude en de gevolgen daarvan. Zij kunnen je advies geven over de stappen die je kunt nemen.

    De bevestiging van je melding kun je sturen aan je bank en schuldeisers. Zo weten zij dat je slachtoffer bent van fraude.

  • Neem contact op met je bank

    Breng je bank en creditcardmaatschappij op de hoogte van de fraude.

    • Laat je pasjes blokkeren.
    • Vraag of er ongebruikelijke overboekingen zijn geweest.
    • Stuur een kopie van je aangifte op.
    • Stuur de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) op.
  • Neem contact op met de schuldeisers

    Krijg je post, e-mails of telefoontjes van schuldeisers of incassobureaus?

    • Probeer kalm te blijven, ook als je niet wordt geloofd.
    • Betaal geen schulden af waar je niks mee te maken hebt.
    • Stuur een kopie van je aangifte op.
    • Stuur de bevestiging van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) op.
  • Verzamel bewijs

    Verzamel bewijs van de fraude. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Kopieën van bankafschriften.
    • Kopieën van aanvragen van abonnementen of bestellingen.
    • Brieven van incassobureaus.
    • Het vastleggen van communicatie met de dader.
    • Het vastleggen van de digitale sporen; van WhatsApp tot chat. Op internetsporen.nl lees je hoe je dit doet.
    • Bewijs dat je op een andere plek was toen de fraude plaatsvond. Bijvoorbeeld door reserveringen of bonnetjes.
  • Schakel hulp in

    Contact met de bank en schuldeisers kan stroef verlopen. Je wordt misschien niet geloofd, wat frustrerend is.

    Als je dit wilt, kunnen wij je hierin ondersteunen. Je kunt bij ons altijd terecht om verder te komen. Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is.

  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Identiteitsfraude of toch niet?

    Hoe weet ik of iemand mijn persoonsgegevens misbruikt?

    • Je ziet onbekende uitgaven op je bankrekening.
    • Je krijgt brieven van incassobureaus over schulden.
    • Iemand heeft toegang tot de inloggegevens van je accounts.
      Controleer of je inloggegevens zijn gestolen
    • Je komt erachter dat je gegevens bij de overheid zijn aangepast.
    • Je krijgt rekeningen voor spullen die je niet hebt besteld.
    • Je krijgt geen lening, omdat je volgens Bureau Krediet Registratie (BKR) schulden hebt of het risico loopt op schulden.
  • Spoofing

    Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk of webwinkel. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter.

  • Let op bij ongevraagde hulp

    Soms worden slachtoffers van fraude opnieuw benaderd door oplichters. De oplichters doen bijvoorbeeld of ze advocaat zijn of notaris. Ze bieden hulp aan om het verloren geld terug te krijgen.

    Krijg je ongevraagd een aanbod voor hulp om de schade door fraude terug te krijgen? Wordt er gevraagd om vooraf te betalen en om alles geheim te houden? Heb je het gevoel dat er iets niet klopt? Ga niet op het aanbod in.

  • Het is niet jouw schuld

    Slachtoffers van online fraude krijgen vaak opmerkingen van bekenden en onbekenden als: ‘Wie trapt er nou in zo’n nepmail of appje?’ Of: ‘Dat zie je toch, dat dat van een oplichter is?’ Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming en kan erg kwetsend zijn.

  • Hoe help ik iemand die is opgelicht?

    Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht wat je voor iemand kunt doen.

  • Identiteitsfraude voorkomen

    • Bewaar je persoonsgegevens op een veilige plaats: beveilig je e-mail en socialmedia-accounts met ‘dubbele verificatie’. Je krijgt dan een extra controlecode via een app of per sms om in te loggen.
    • Versnipper oude papieren met je gegevens erop. En vernietig de gegevens die op oude telefoons of computers staan die je niet meer gebruikt.
    • Als je er niet aan ontkomt om een kopie van een ID-bewijs te sturen, zorg dan voor een veilige kopie. Die maak je via de gratis KopieID-app.
    • Wees alert op phishing e-mails: valse e-mails die afkomstig lijken van je bank of de overheid. De afzender vraagt je om door te klikken op links naar een inlogpagina. Je komt vervolgens uit bij een nep-website.
    • Pas op voor babbeltrucs. Oplichters kunnen zich voordoen als personeel van bijvoorbeeld een bank. Ze vragen je om je inloggegevens om deze te controleren.